۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۱۵۸۴۵۶
نسیم هدایت، رهنمود‌های بزرگان به طلاب جوان(59)؛

فکر طلبه نباید با خلقیات و جنبه‌های منفی استاد مشوش شود

خبرگزاری رسا ـ اگر استاد دارای جنبه‌ها و خلقیات منفی است؛ نباید این اشکالات، فکر شما را مشوش کند؛ بلکه بهترین روش، تذکر ایراد به استاد به صورت غیر مستقیم، همچون؛ نامه، تلفن و مانند آن است.
نسيم هدايت ، علي وافي

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب«نسیم هدایت، رهنمود‌های بزرگان به طلاب جوان» تدوین شده از سوی علی وافی، دربردارنده چهل پرسش و پاسخ درباره آداب و رموز طلبگی و صد‌ها نکته آموزنده درباره شیوه طلبگی است.

با توجه به اهمیت طرح این مباحث برای طلاب به ویژه طلاب جوان و تازه‌وارد به حوزه‌های علمیه، خبرگزاری رسا اقدام به انتشار بخشی از محتوای این کتاب کرده است.

در فصل چهاردهم این کتاب، در بخش پیوست‌ها می‌خوانیم:

پیش مطالعه و مباحثه

آیت‌الله رضا استادی:

ساعت درس را طوری انتخاب کند که خسته و خواب آلود نباشد. سعی کند که از آغاز تا پایان درس در کلاس حضور داشته باشد. حتما پیش از حضور در درس، درس قبلی را مطالعه و مباحثه کرده باشد. همین‌طور بسیار سودمند است که درس آینده استاد را قبلا مطالعه کند. این پیش مطالعه تا حد زیادی به فهم درس و توجه به درس کمک می‌نماید.

قدر جوانی

آیت‌الله شهید قدوسی:

... قدر جوانی تان را بدانید، اگر سنتان بالا رفت دیگر نمی‌توانید روایت حفظ کنید، دیگر نمی‌توانید خطبه حفظ کنید، ‌من خدا می‌داند در حدی از حافظه بودم که پای منبر مرحوم اشراقی می‌نشستم،‌ ده دوازده تا شعر می‌خواند، همان موقع گوش می‌دادم،‌ بعد شب در خانه تمامش را می‌نوشتم و آنچه در حافظه‌ام هست و پیش شما یا جای دیگر می‌خوانم، همه مربوط به آن وقت است. الان اتفاق می‌افتد خطبه‌ای حفظ کنم، بعد از یک ماه اگر تکرارش نکنم، فراموشم می‌شود و الان خطبه‌ای را که سال‌ها قبل حفظ کرده‌ام می‌خوانم بدون این‌که اشتباه کنم. این فرصت‌ها را غنیمت بشمارید، همیشه وسائل تحصیل برای شما فراهم نیست. من پانزده سال و چند ماه داشتم که برای تحصیل به قم آمدم چند ماه این طرف و آن طرف می‌گشتم یک معلم پیدا کنم، نبود. هم مباحثه هم نبود، ‌تا این‌که یک موقع، یک هم مباحثه پیدا کردم که با هم جامع المقدمات را مباحثه می‌کردیم، آن قدر خوشحال بودم که یک نامه خوشحالانه به پدرم نوشتم که الحمدلله یک هم مباحثه پیدا کردم...

چهل نکته پیرامون حضور در کلاس

قبل از این‌که در کلاس درس حضور پیدا کنید؛ آنچه را که در جلسه قبل آموخته‌اید مرور کنید.

قبل از حضور در کلاس؛ پیرامون آنچه در کلاس مطرح می‌شود و موضوع درس است، مروری داشته باشید.

در کلاس با وضو حاضر شوید.

حداقل 5 دقیقه قبل از حضور استاد، در کلاس حاضر شوید.

تا آمدن استاد، پیرامون قواعد و فرمول‌های درس فکر کنید.

نسبت به درس تمرکز پیدا کنید و از افکار مشوش دوری کنید.

اگر احساس کسالت می‌کنید؛ قدری ورزش‌ها و نرمش‌های چشمی و عضلانی انجام دهید.

برای نشستن، محلی را انتخاب کنید که افراد مزاحم در کنار شما نباشند.

مکانی را انتخاب کنید که از نظر نور، گرما یا سرما مناسب باشد.

اگر دچار نارسایی چشمی یا شنوایی هستید؛ جایی را برای نشستن انتخاب کنید که با مشکل مواجه نشوید.

به استاد خیره نشوید؛ اما نسبت به درس، تمرکز خود را حفظ کنید.

از توضیحات و مثال‌های زیاد استاد، احساس ناراحتی و کسالت نکنید؛ بلکه سعی کنید از این مثال‌ها و توضیحات، برای حفظ مطالب استفاده کنید.

مطالب نامفهوم را یادداشت کنید و بعد، اشکالات را از استاد بپرسید یا از طریق مطالعه شرح‌ها، حاشیه‌ها یا مباحثه حل نمایید.

هرگز با خود نیندیشید که: «لازم نیست درس را درک کنیم؛ بلکه با مطالعه جبران می‌کنم».

اگر در کلاس توانایی طرح اشکالاتتان را ندارید؛ بعد از درس از استاد بپرسید.

بعد از خوردن غذا، با فاصله کم سر کلاس حاضر نشوید. برنامه غذا را طوری تنظیم کنید که حداقل نیم ساعت قبل از حضور در کلاس باشد.

دعای مطالعه را فراموش نکنید.

هنگام شروع درس، ذکر خدا و صلوات را از یاد نبرید.

استاد را احترام کنید.

نسبت به کتاب، درس و کلاس احترام قائل شوید.

قبل از آمدن استاد، ‌زمینه آرامش را فراهم کنید.

اگر استاد دارای جنبه‌ها و خلقیات منفی است؛ نباید این اشکالات، فکر شما را مشوش کند؛ بلکه بهترین روش، تذکر ایراد به استاد به صورت غیر مستقیم ؛ از قبیل نامه، تلفن و مانند آن است.

بی توجهی استاد نسبت به سؤالات و اشکالات شما؛ نباید شما را از دقت لازم نسبت به درس باز دارد.

هرگز به خود تلقین نکنید که این درس سخت است، یا از استاد خوشم نمی‌آید...

طوری بنشینید که به خود متکی باشید. اتکای شما به دیوار ، صندلی یا چیز دیگری نباشد.

اگر در کلاس احساس خستگی کردید؛ آهسته اعضای بدن را حرکت دهید.

مطالب حاشیه‌ای کلاس، شما را از توجه به اصل درس باز ندارد.

مطالب مهمی که در حین درس یادتان می‌آید، یادداشت کنید و در ساعات مطالعه روی آن‌ها کار کنید.

بین مطالب استاد و مطالعه خود رابطه ایجاد کنید.

در حال گرسنگی یا سیری زیاد، توان فراگیری و آموختن اندک است. در این حالات،‌ از آموزش‌های مهم پرهیز کنید.

خلاصه نویسی مطالب مهم درس را فراموش نکنید.

هنگام نشستن،‌ سنگینی جسم خود را بر یک عضو قرار ندهید؛ بلکه متعادل بنشینید.

در حین استماع درس، هر 5 دقیقه،‌ سه بار تنفس عمیق را با آرامش انجام دهید.

در صورت امکان، در کلاس درس، رو به قبله باشید.

اگر در هنگام درس کسی با شما صحبت کرد؛ نگران نشوید. با آرامش به او توضیح دهید که ساکت باشد؛ تا شما به درس برسید.

مطالب مهم درس را علامت‌گذاری کنید.

سعی کنید مفاهیم کلی مطرح شده در درس و توضیحات آن را با یکدیگر پیوند دهید.

اگر استاد به مطالبی از درس تأکید می‌کند؛ آن‌ها را علامت بزنید و روی آن‌ها دقت کنید.

مطالبی که در درس می‌شنوید؛ اگر بیشتر از پیش مطالعه است؛ سعی کنید مطالب مهم آن را به طور خلاصه بنویسید.

هنگام درس، از شر شیطان به خدا پناه ببرید. اعوذ بالله من شیطان الرجیم

شایان ذکر است، علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند به انتشارات شفق به نشانی قم ـ خیابان شهدا ـ کوچه 22 مراجعه کنند یا با شماره 7741028 پیش شماره 0251 تماس بگیرند./997/پ202/پ

ارسال نظرات