۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۱۵۹۲۹۷

اهمیت پژوهش، موانع و راه‌کارها

خبرگزاری رسا ـ محقق پژوهشکده مهدویت گفت: پژوهش به معنای واقعی که حاصل تولید علم باشد، یا وجود ندارد یا نادر است.
حجت الاسلام گودرزي از محققان پژوهشکده مهدويت
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با توجه به اهمیت پژوهش و ضرورت آسیب شناسی آن جهت ارتقای سطح کیفی پژوهش‌ها گفت‌وگویی را با حجت‌الاسلام گودرزی از محققان پژوهشکده مهدویت انجام داده‌ایم که توجه خوانندگان محترم را به آن جلب می‌کنیم.
1- به نظر حضرت عالی مشکل کنونی پژوهش‌های ما در عرصه علوم انسانی، به ویژه مطالعات دینی چیست؟
1- اولین مشکل در این زمینه محدودیت است، چون غالب پژوهش‌های ما در غالب پایان نامه سطح سه و چهار و مقالات تخصصی است. یعنی در حوزه علوم انسانی کار زیربنایی نمی‌شود و کارهای پژوهشی موردی است.
2- دومین مشکل این است که پژوهش به معنای واقعی که حاصل تولید علم باشد یا نیست یا نادر است. به دلیل اینکه هم مدیریت خیلی عالی می‌خواهد و هم زمان زیادی نیاز دارد و هم فراغت کامل محقق را می‌طلبد.
3- مطلب دیگر اینکه پژوهش‌ها پراکنده است یعنی مراکز متعدد اسمی با بودجه‌های متفاوت وجود دارد و یک مدیریت واحد در پژوهش‌های علوم انسانی دیده نمی‌شود.
2- چه علل و عواملی موجب چنین مشکلی شده است؟
1- عدم آگاهی از کارهای پژوهشی انجام شده در رابطه با موضوعی که می‌خواهیم کار کنیم.
2- طولانی شدن امور اداری و سیر تصویب خواهی طرح‌ها و پروژه‌ها که گاهی به یک سال می‌رسد.
3- محیط مطالعه و پژوهش از جهات روحی و روانی اصلاً مناسب نیست از سرو صدا گرفته تا عدم امکانات کافی و موارد دیگر.
4- قوانین و ضوابط کاری اعضای هیأت علمی و محققان مانند کارمندی است.
5- حلقه اتصال پژوهش با تبلیغ قطع است در حالی که پژوهش حداقل می‌تواند زمینه سازی برای تبلیغ داشته باشد.
3- به نظر جنابعالی یک پژوهش علمی و ایده‌آل چه مختصات و ویژگی‌هایی دارد؟
1- پژوهش باید به روز باشد یعنی نیاز جامعه را برطرف کند.
2- دیگر اینکه در حد امکان کاربردی و مسئله محور باشد
3- و سوم اینکه ابتدا و انتها داشته باشد یعنی معلوم باشد هدف از این پژوهش چیست و چه چیزی را می‌خواهد بگوید.
4- چه راهکارهایی جهت دست‌یابی به چنین پژوهشی پیشنهاد می‌کنید؟
1- باید از اساتید فن به عنوان ناظر و مشاور در پژوهش‌های علمی استفاده شود و در صورت امکان واحدی که پرونده علمی پروژه‌ها را تشکیل بدهد راه بیفتد.
2- مدیران مراکز باید از خود مراکز و پژوهشکده‌ها باشند نه از جاهای دیگر، چون این‌ها هم آشنایی با محیط مراکز خودشان دارند و هم وقت بیشتری را می‌توانند در مرکز حضور داشته باشند.
3- تشکیل کارگروه‌های تخصصی.
5- راه کاربردی کردن این پژوهش و انعکاس عملی آن در نظام سیاسی و دینی ما چیست؟
استفاده از تجارب دیگران، ارتباط پژوهش با بخش‌های دیگر نظام از جمله قوه قضائیه، مجریه و مقننه و نترسیدن از شکست پروژه و عملیاتی نشدن آن./9191/د101/پ
ارسال نظرات