۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۵۹۴۱۸
صبح امروز؛

مراسم اختتامیه همایش ملی قرآن و سینما برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم اختتامیه همایش ملی قرآن و سینما به همت مدرسه اسلامی هنر برگزار شد.
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، اختتامیه همایش ملی قرآن و سینما به همت مدرسه اسلامی هنر و با حضور جمعی از کارشناسان، اساتید و فعالان عرصه سینما و تلویزیون و حوزه علمیه در سالن همایش های شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد.
این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز و در ادامه حجت‌الاسلام سید حمید میرخندان، پژوهشگر و منتقد رسانه با اشاره به این‌که تصاویر قرآنی تصاویر ذهنی هستند و تصویر قرآنی با تصویر اصطلاحی در قرآن متفاوت است، گفت: نقطه اشتراک سینما و قرآن در همین مفهوم روایت نهفته شده است و هر دو به صورتی روایتگر هستند.
در بخش بعدی همایش شیما حمیدی، کارشناس علوم قرآنی مقاله‌ای با عنوان «تصویر زن در قصص قرآن و سینما» را ارائه و افزود: نوع حضور زن در قصه‌های قرآنی و سینما از نظر محتوا، واقع‌گرایی و انطباق با جهان خارج و نیز توجه به مسائل معنوی تفاوت جهان‌بینی حاکم بر این دو مقوله را به نمایش می‌گذارد و قرآن نگاه ویژه‌ای به زن دارد و مهم‌ترین ویژگی این نگرش نگاه آسمانی به وجود زن است و تا پیام‌رسانی قصه ضرورت نکند، حضور ندارد.
وی افزود: قرآن با تأکید بر متوازن نشان‌دادن شخصیت زن، تصویر منصف و دقیقی از وی ارائه کرده و ابعاد مختلف وجودی او را به منصه ظهور رسانده است، اما نگاه به زن در سینما متفاوت است.
در ادامه مراسم ابوالقاسم رضاپور، کارشناس ارشد معارف اسلامی نیز به ارائه مقاله خود با عنوان «پژوهشی در جلوه‌های بصری قرآن» پرداخت و گفت: هنر به ویژه هنر بصری با زبانی سحرامیز در زمانی کوتاه تأثیری عمیق بر جانها می گذارد، در این راستا قرآن کریم نیز از هنر به ویژه از جنبه‌های بیانی و بصری کلام به منظور تأثیرگذاری بهره جسته است.
وی افزود: قرآن آسمانی معانی انتزاعی را به کمک تصاویر، محسوس و خیال‌انگیز می‌کند و به آنها جان می‌بخشد، هر جا از معنایی مجرد، حالتی نفسانی، صفتی معنوی، ایمان و کفر، بهشت و جهنم و مرگ و هستی سخن به میان آمده بر واقعیت محسوس تکیه کرده به طوری که حس و خیال و هوش و وجدان را به تسخیر خود در می‌آورد.
در قسمت دیگری از همایش قرآن و سینما حجت‌الاسلام سید احمد بطحایی، دبیر همایش ملی قرآن و سینما خاطرنشان کرد: همایش قرآن و سینما به منظور بررسی رابطه میان قرآن و سینما کار خود را آغاز کرده و با تفاهمی که سال گذشته با شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، قرار شد مدرسه اسلامی هنر مسؤولیت برگزاری این همایش را بر عهده بگیرد.
وی از ارسال 50 مقاله به این همایش خبر داد و افزود: با توجه به نخستین دوره برگزاری این همایش و دست گذاشتن بر روی موضوعات خاص این حجم از مقالات قابل توجه است که با داوری‌های انجام شده در نهایت 7 مقاله پذیرفته شدند.
منصور براهیمی، نویسنده، مترجم، فیلم‌نامه نویس و نمایشنامه‌نویس نیز در این همایش با اشاره به سوابق همکاری خود با فرج‌الله سلحشور ابراز کرد: وقتی در مورد فیلم حضرت یوسف(ع) پیشنهاد همکاری به من شد شک داشتم که بتوانم همکاری کنم ولی پذیرفتم ولی هنگامی که سلحشور درباره پروژه حضرت موسی(ع) و داستان‌های خدا به من پیشنهاد همکاری داد هیچ تردیدی در پذیرش آن نداشتم.
وی اظهار داشت: شایعاتی که در مورد سرقت مطالب فیلم یوسف پیامبر صورت گرفته اصلا صحیح و قابل قبول نیست و گمان می‌کنم باید تقدیر فراوانی هم از کارگردان این فیلم انجام شود که بهترین تقدیر از این کارگردان همان پاداشی است که او به ازای ساخت این گونه فیلم‌های قرآنی دریافت می‌کند.
فرج‌الله سلحشور، کارگردان مطرح سینما و تلویزیون به عنوان سخنران بعدی همایش با بیان این‌که داستان فیلم‌سازی در دنیا از هزار 400 سال پیش آغاز شده است، خاطرنشان کرد: بعد از صدر اسلام، یهود افرادی به نام قصیصین را برای تبلیغ دین الهی معین و به مکان‌های مختلف فرستاد تا دین الهی را تبیین کنند و همین برنامه ادامه پیدا کرد تا این‌که سینما امروز به این شکل درآمده است.
وی افزود: امروز هالیوود قلب سینما را در دست گرفته است و سعی دارد با این ابزار فرهنگ را از ملت‌ها بگیرد، امروز بخش اعظمی از فرهنگ و مذهب در جهان از سوی هالیوود گرفته شده زیرا تا ملت‌ها بیدار باشند سرمایه‌داری و صهیونیسم نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند.
کارگردان مطرح سینما و تلویزیون با اشاره به این که تا پیش از انقلاب اصول و مبانی اسلامی بر مملکت حاکم نبود و دلیل اصلی ظهور انقلاب نیز همین مسأله است، گفت: امروز هم در عرصه فیلم‌سازی باید اصول و مبانی اسلامی تعریف شوند و در این صورت چارچوبی برای فعالیت سینماگران به وجود خواهد آمد.
در بخش دیگری از  برنامه فاطمه باباعلی، کارشناس علوم قرآنی مقاله خود با عنوان « اقتباس از قصص القران در هنر هفتم» را ارائه کرد و گفت: در عصرفرهنگ و رسانه، در عصر تبلیغ و اشاعه عقیده‌های مختلف از سوی حوزه‌های دینی گوناگون در عصر تقاضاها و سؤال‌های معنوی بسیار و پاسخ های گوناگون که از سوی مروجین مذاهب مختلف عرضه می شود.
وی افزود: می دانیم و باور داریم که در دنیای امروز رسانه به ویژه سینما می‌تواند به عنوان یک هنر و یک علم از جنبه های مختلف به ویژه دین و معارف حقیقی آن تأثیرگذار باشد، چیزی که امروز تحت عنوان سینمای دینی و سینمای معناگرا مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است با همین سینما بنیان و اساس اعتقادی و باورهای اصلی بشر را سست و حتی فرو می ریزند و آنچه که در پی آنند جایگزین کرده و فرهنگ و آداب و رسوم و عقاید خود را تبلیغ می‌کنند.
در ادامه این مراسم محمد اسماعیل‌زاده، محقق و نویسنده به ارائه مقاله « بررسی فرآیند تحقق فیلنامه‌نویسی با تکیه بر قرآن، چالش‌ها و راهبردها» پرداخت و میثم نادری، کارشناس ارتباطات تصویری هم مقاله «بررسی فیلم خیلی دور خیلی نزدیک بر پایه روایت حضرت یونس در قرآن کریم» را ارائه کرد.
در پایان مراسم اختتامیه همایش ملی قرآن و سینما با اهدای لوح و جوایزی از فرج‌الله سلحشور، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزین و از صاحبان هفت مقاله برتر این همایش تجلیل شد./907/پ202/پ
ارسال نظرات