۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۱۵۹۴۳۷
کارشناس ارشد معارف اسلامی خواستار شد؛

توجه بیشتر متولیان عرصه سینما و هنر به جلوه‌های بصری قرآن

خبرگزاری رسا ـ کارشناس ارشد معارف اسلامی گفت: متولیان عرصه سینما، هنر و تئاتر به جلوه‌های بصری قرآن توجه بیشتری داشته باشند.
قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابوالقاسم رضاپور، کارشناس ارشد معارف اسلامی در مراسم اختتامیه همایش ملی قرآن و سینما که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد، در مقاله‌ای با عنوان «پژوهشی در جلوه‌های بصری قرآن گفت: هر پیام، تفکر و آموزه‌ای که بر بال هنر نشیند جاودانه شده، زمان و مکان را در‌نوردیده و مخاطب را مسحور خود خواهد کرد.

وی افزود: این پیام و بار معنایی ذهن گوینده را واژه یا واژگانی بر دوش می‌گیرند که همچون آینه از مکنونات قلبی او حکایت می‌کنند و در این میان هرچه کلام با وجوه بصری والاتری بیان شود و نماد تصویری زیبایی را در ذهن مخاطب خلق کند جذاب‌تر خواهد شد.

کارشناس ارشد معارف اسلامی با اشاره به این‌که هنر به ویژه هنر بصری با زبانی ویژه در زمانی کوتاه تأثیر عمیقی بر اذهان می‌گذارد خاطرنشان کرد: در این زمینه قرآن کریم هم از هنر به ویژه از جنبه‌های بیانی و بصری کلام و با هدف تأثیرگذاری بیشتر بهره جسته است.

رضاپور ادامه داد: قرآن مفاهیم انتزاعی را به کمک تصاویر، محسوس و خیال‌انگیز می‌کند و به آنها جان می‌بخشد، هر جا از معنایی مجرد، حالتی نفسانی، صفتی معنوی، ایمان و کفر، بهشت و جهنم و مرگ و هستی سخن به میان آمده بر واقعیت محسوس تکیه کرده و حس و خیال و هوش و وجدان را به تسخیر خود در می‌آورد.

وی با بیان این‌که زیبایی‌شناسی قرآن از طریق شفاهی و شنیداری تأثیر شگرفی بر وجوه مختلف فرهنگ، دین و اعتقاد مسلمانان جهان می‌گذارد گفت: باید اذعان داشت توجه بیش از حد به جنبه‌ شنیداری، بعد بصری قرآن را به فراموشی سپرده و جهان به ویژه جهان هنر به صورت شایسته این زیبایی‌ها را ندیده است.

این کارشناس علوم قرآنی و حدیثی با تأکید بر این‌که امروز هنر باید قرآن را به عنوان منبع ایده‌های هنر و ساختارهای زیبای بصری کشف کند عنوان داشت: ارائه نگاه هنرمندانه به قرآن وظیفه پژوهشگران مسلمان و دانشگاه‌های معتبر اسلامی است.

وی افزود: معرفی بعد هنری قرآن به جهانیان نیازمند داشتن تفکری جهانی، تخصصی هنری، دغدغه‌ای دائمی، انگیزه‌ای شورانگیز و اخلاصی پاک دارد.

رضاپور با بیان این‌که هدف از این مقاله تشریح جلوه‌های بصری قرآن با استفاده از روش‌شناسی دینی و مقایسه آنها با مصادیق بصری سینمای جهان است اظهار داشت: از این منظر می‌توان پل ارتباطی بین قرآن و جهان هنر ایجاد کرد و متولیان و مخاطبان سینما، تلویزیون و تئاتر را به بهره‌گیری از زیبایی‌های بصری قرآن رهنمون کرد./907/پ202/ن

ارسال نظرات