۱۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۳
کد خبر: ۱۵۹۴۴۰
استاد حوزه و دانشگاه:

نقطه اشتراک قرآن و سینما در روایتگری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که در سینما عنصر تخیل کاملا وجود دارد اما در قرآن حقیقت ماجرا بیان می‌شود، گفت: نقطه اشتراک قرآن و سینما در روایتگری است.
قرآن کريم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حمید میرخندان، پژوهشگر و منتقد رسانه پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه همایش ملی قرآن و سینما که در سالن همایش‌های شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد با اشاره به این‌که تصاویر قرآنی تصاویر ذهنی هستند و تصویر قرآنی با تصویر اصطلاحی در قرآن متفاوت است، گفت: نقطه اشتراک سینما و قرآن در همین مفهوم روایت نهفته شده است و هر دو به صورتی روایتگر هستند.
وی با بیان این‌که داستان‌گویی در سینما و قرآن دارای تفاوت‌هایی است، افزود: در سینما عنصر تخیل کاملا وجود دارد اما در قرآن حقیقت ماجرا بیان می‌شود و قرآن با تخیلات سرو کاری ندارد و مطلب را بدون زیاد و کم مطرح می کند.
استاد حوزه و دانشگاه  اظهار داشت: شیوه روایت‌گری قرآن برای سینماگران هم قابل استفاده است، برخی مفسران سوره «یوسف» را بهترین شکل قصه‌گویی دانسته‌اند و خداوند نیز همین مسأله را مورد تأکید قرار داده است.
حجت‌الاسلام میرخندان با اشاره به این که شخصیت‌پردازی در روایت‌گویی‌های قرآن دارای اهمیت است، خاطرنشان کرد: در سینما شاهد دو نوع شخصیت‌پردازی مطلق یا سیاه و سفید و خاکستری هستیم و این در حالی است که نمی‌توانیم در مورد او قضاوت مطلقی انجام دهیم.
وی با تأکید بر این که فیلم‌ها باید از واداشتن مخاطبان به قضاوت پرهیز و دوری کنند، افزود: قرآن دارای شخصیت‌های کاملا سفید یا معصوم و نیز شخصیت‌های کاملا سیاه بوده و در کنار این‌ها شخصیت‌هایی هم وجود دارند که دارای ویژگی‌های مثبت و منفی هستند.
این پژوهشگر و منتقد رسانه ابراز داشت: در داستان گاو بنی‌اسرائیل مشاهده می‌کنیم که قصه از میانه ماجرا شروع می‌شود و به آغاز برمی‌گردد و این نوع روایت‌گری خطی در داستان یوسف(ع) دیده نمی‌شود و ساختار با توجه به مضمون انتخاب شده است.
وی با اشاره به این که در حوزه داستان‌نویسی بحث اقتباس مطرح است و برخی هنرمندان از این شیوه برای ساخت فیلم‌های خود بهره برده‌اند، تصریح کرد: ارائه تصاویر در قرآن با این امر در سینما دارای تفاوت‌هایی است و بر خلاف سینماگران تصاویر به صورت عینی در قرآن ارائه می‌شود.
حجت‌الاسلام میرخندان با بیان این‌که همه روایات از نوع نمایشی نیستند عنوان داشت: برخی متفکران بر این عقیده هستند که الگوهای روایی در داستان‌گویی وجود دارد و علاوه بر این بحث راوی در داستان‌های قرآن نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی افزود:  قصص قرآنی در اصطلاح هنری داستان محسوب نمی‌شوند، معنای قصه‌گویی در قرآن با معنای مصطلح آن دارای تفاوت‌هایی است و برای فهم دقیق معنای این واژه باید به ادبیات عرب مراجعه شود.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که بررسی واژه قصه در عربی این مطلب را روشن می کند که منظور از قصه و قصص در قرآن پی گرفتن و پشت سر هم و به دنبال هم آمدن است، خاطرنشان کرد: قصص و امثال قرآن روایت هستند و از بهترین نوع قصه‌گویی برخوردارند.
وی افزود:  روایت‌های قرآن جنبه تاریخی دارند در حالی که در سینما بیشتر بحث‌ها به صورت تخیلی انجام می‌گیرد و جنبه مشترک سینما و قرآن در روایت‌گری است./907/پ202/پ
ارسال نظرات