۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۱۵۹۸۹۹
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

تبلیغ تجمل و مصرف گرایی مطابق با آموزه های دینی باشد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: تبلیغ ما در مورد تجمل و مصرف گرایی باید مطابق با شریعت باشد، ما حق نداریم مردم را از زیبا دوستی و تجمل نهی کنیم بلکه آن حسی که تبدیل به یک حس رقابتی در جامعه شود و انسان را به سمت اسراف و تبذیر بکشاند از نظر اسلام مورد مذمت است.
تجمل گرايي و مصرف گرايي

حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق یوسفی مقدم، مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن و مدرس حوزه و دانشگاه، در پاسخ به پرسش‌های « تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: وقتی که صحبت از تجمل می‌شود منظور جمال، زیبایی و زینت طلبی است که از احساسات ذاتی انسان بوده و خداوند در وجود آدمی قرار داده است.


حجت الاسلام یوسفی مقدم با اشاره به این‌که خداوند چهار حس را در وجود و روح انسان نهاده است بیان داشت: حس نیکو طلبی، حس دانایی و دانش افزایی، حس زیبایی طلبی و حس مذهبی از جمله ابعادی است که در درون و ذات انسان وجد دارد.


وی ادامه دارد: وقتی صحبت از تجمل‌گرایی می‌کنیم در حقیقت با دو مسأله و حوزه روبه رو می‌شویم، حوزه ذاتی و طبیعی و یک حوزه هم حوزه مورد نقد است که انسان را از طبیعت خود دور و منحرف می‌کند.

زینت‌طلبی حسی طبیعی و الهی است
این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: زینت‌طلبی حسی طبیعی و الهی است که خداوند نیز در قرآن با توجه به آن می‌فرماید«چه کسی زینت خدا را حرام کرده است، آن زینتی که پروردگار برای بندگان خود آفریده است».


وی در ادامه با اشاره به حس زینت طلبی که در وجود انسان است در بیان حس تجمل‌گرایی اظهار داشت:در بحث تجمل‌گرایی آن حالت افراطی که انسان در مواجهه با زیبایی بدان دچار و از حوزه طبیعی خود خارج می‌شود مورد توجه خواهد بود، در واقع آن زیبایی که باید برای انسان باعث ارتقاء و ارزش اجتماعی و جمال باشد تبدیل به یک ضد ارزش خواهد شد که در اینجا باید آن را متمایز با حس زیبا طلبی در انسان دانست.


تبلیغ تجمل و مصرف گرایی مطابق با دین و شریعت باشد
مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن همچنین تاکید داشت: تبلیغ ما در مورد تجمل و مصرف گرایی باید مطابق با شریعت باشد، ما حق نداریم مردم را از زیبا دوستی و تجمل نهی کنیم، زیرا منظور مقام معظم رهبری از طرح مسأله تجمل‌گرایی این است که وقتی نعمتی از خداوند که می‌تواند به عنوان زیبایی باشد را به یک حس رقابت اجتماعی تبدیل کنیم و در نتیجه آن، انسان از مسیر زیبایی طلبی به سمت اسراف و تبذیر منحرف شود.

حجت الاسلام یوسفی مقدم با اشاره به وجود آیات فراوان نسبت به دوری انسان از اسراف و تبذیر بیان داشت: خداوند در قرآن در یک دستور عام برای اینکه انسان از حد مورد نظر خارج نشود می‌فرماید«بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید»، در اینجا منظور از اسراف این است که انسان زینت را خارج از حد اعتدال مورد استفاده قرار دهد.

وی ادامه داد: زینت و زیبایی طلبی جریانی عمومی و اجتماعی است که اگر در جایی جلوه کند که در این مسیر نباشد در حقیقت گرایش به تجمل‌گرایی داشته و تبدیل به یک پدیده زشت خواهد شد، به طور مثال موی سری که خداوند آن را به عنوان نعمتی برای زیبایی انسان عطا کرده است، انسان آن را تبدیل به وسیله ای برای یک رقابت اجتماعی کند که نتیجه آن زشتی خود او خواهد بود.

خروج از جاده اعتدال عامل تجمل گرایی
این کارشناس مذهبی در تبیین علل گسترش تجمل‌گرایی در بین بسیاری از مردم بیان داشت: یکی از عوامل رواج تجمل‌گرایی خروج از جاده اعتدال و خروج از حد اعتدال در مسیر برخورداری از مواهب الهی است، زیرا اگر ما در مسیر اعتدال قرار بگیریم و از اسراف و تبذیر دوری کنید به هیچ وجه گرفتار تجمل‌گرایی نخواهیم شد.

مدیر مرکز فرهنگ و معارف قرآن در تبیین پیامد های حاصل از تجمل‌گرایی و مصرف گرایی اظهار داشت: زمانی که انسان از حد اعتدال خارج شد در واقع از حوزه انسانیت خرج شده است، این تجملات اگر گسترش پیدا کند، به جامعه آسیب جدی وارد خواهد کرد، زیرا برخی از افراد نمی‌توانند آن طوری که انسان‌های تجمل گرا زندگی می‌کنند زندگی خود را بسازند، در نتیجه دچار زحمت شده و در زندگی خود با مشکلات اقتصادی و اخلاقی فراوانی مواجه خواهند شد.

وی در ادامه افزود: اگر ما مانع این تجمل‌گرایی نشویم و برخورد فرهنگی، فکری و منطقی با این قضیه نداشته باشیم جامعه دچار آسیب خواهد شد و سبب می‌شود که افراد برای تأمین زندگی و روحیه تجمل‌گرایی از بسیاری از ضرورت‌های زندگی خود صرف نظر کنند.

روحانیت نمونه‌هایی از اسلام در جامعه
حجت الاسلام یوسفی مقدم با اشاره به بی توجهی به آفت‌های تجمل‌گرایی در قشر طلبه بیان داشت : تجمل‌گرایی به طور عام و به عنوان یک اصل کلی برای همه جامعه مضر است، اما این مسأله برای جامعه روحانیت و برای طلاب از همه مضرتر خواهد بود.

وی ادامه داد: بارها در روایات دیده می‌شود که برخی از بزرگان به خدمت امامان معصوم (ع) رسیده‌اند که مرتکب یک اشتباهی شده‌اند و امام نیز به آن‌ها تذکر داده‌اند که این گناه از همه عموم قبیح است اما از شما قبیح‌تر است، زیرا شما به ما نزدیک بوده و نمونه‌هایی از اسلام در جامعه هستید.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: هر چند جامعه ما نباید اسلام را با افراد مقایسه کند، اما روحانیت نمونه‌هایی هستند که مردم به آنان نگاه کرده و در مسیر این نمونه‌ها به اسلام راه پیدا می‌کنند، از این رو مسأله تجمل‌گرایی برای طلاب از عموم طبقات جامعه و اصناف جامعه مضرتر است.
انجام کارهای فرهنگی و فکری برای دوری جامعه از تجمل گرایی

این کارشناس مذهبی با اشاره به راه‌کارهای دوری از تجمل‌گرایی گفت: فرهنگ‌سازی و القای تفکر بد بودن تجمل‌گرایی، سبب دوری از آن در جامعه می‌شود، ما باید بخش مطلوب و نیز بخش نامطلوب تجمل و اسراف را برای مردم تبیین کنیم.

وی در پایان گفت: رسانه های ما باید مراقب باشند تا خود تبدیل به یک وسیله مروج تجمل‌گرایی نشوند، مبلغان ما باید به طور عام و روحانیت به طور خاص مردم را به زندگی‌های ساده و زینت بخش ترغیب و ترویج کنند.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش‌ از این پرسش‌ها مربوط به موضوع دروغ بود.
گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعه‌ى ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگى‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟
چرا در زمینه‌ى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
حد زاد و ولد در جامعه‌ى ما چیست؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
نوع معمارى در جامعه‌ى ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهاى ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بى‌صبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرف‌های خوب، ایده‌هاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى می‌ماند؟
چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخى از بخش‌های کشورمان روى آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صله‌ى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟
بعضى‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگرى و بى‌صبرى و نا بردباری در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفى در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌هاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانه‌هاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعه‌ى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه‌ى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/9192/ت301/ن

ارسال نظرات