۲۳ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۱۶۱۴۶۱
امام جمعه مشهد:

رویکرد سیاسی مقاومت در نظام و سیاست ما یک اصل است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله علم الهدی با بیان این که گفتمان مقاومت همیشه بر گفتمان تسلیم و سازش پیروز است، گفت: این اصل، از قهرمان آفرینی های حضرت زهرا(س) در مکتب تشیع آغاز شده است و این که ایشان تا آخرین لحظه دست از مبارزه و دفاع از ولایت برنداشتند.
آيت الله علم الهدي

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیداحمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه های نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی با اشاره به برگزاری دور دوم مذاکرات هسته ای ایران با غرب و به نتیجه نرسیدن آن به دلیل زیاده خواهی دولت های غربی، اظهار داشت: البته در تداوم 10 ساله این مذاکرات و به برکت بصیرت و قهرمان سالاری نمایندگان ایران در این نشست ها، ایران به گونه ای پیشرفت کرده که غرب و آمریکا در مسأله هسته ای ایران، در بن بست قرار گرفته و به دنبال یک راه آبرومندانه برای خروج از آن هستند.

 

وی گفت: غرب در آغاز مذاکرات، فناوری هسته ای ایران را خطری جهانی اعلام کرد؛ اما امروز پس از گذشته یک دهه، دیگر ایران هراسی با محوریت هسته ای اعتباری در دنیا ندارد. همچنین اگر بخواهند موقعیت حقوقی ما را در مسأله هسته ای به رسمیت بشناسند، در واقع مقاومت و تسلیم ناپذیری ملت ایران را به رسمیت شناخته و بیشتر نزد هم پیمانان خود بی آبرو می شوند و نیز اگر بخواهند فشار بیشتر وارد کنند، اکنون هم زمینه آن از دست رفته و هم به نفعشان نیست.

 

آیت الله علم الهدی با اشاره به گزارش مسؤولان مربوطه از توسعه فناوری هسته ای، تصریح کرد: این مهم ثابت می کند که گفتمان مقاومت بر گفتمان تسلیم و سازش پیروز است؛ اگر همان ابتدا تن به سازش داده و پلمپ های تعلیق شکسته نمی شد، امروز شاهد چنین رشدی نبودیم.

 

تز تسلیم ناپذیری شیعه در مقاومت فاطمی ریشه دارد

نماینده خبرگان رهبری درباره منشأ این تسلیم ناپذیری در مکتب تشیع خاطرنشان کرد: این اصل، از قهرمان آفرینی های حضرت زهرا(س) در مکتب تشیع آغاز شده است. این که ایشان تا آخرین لحظه که در اثر جراحات وارده ناتوان شده بودند، هم دست از مبارزه و دفاع از ولایت برنداشتند. در بستر بیماری نیز که مردم به عیادت می آمدند، همچنان روشنگری داشتند و در ادامه حتی به غسل و کفن و دفن شبانه وصیت می کنند. این نشان می دهد که مسؤولیت مقاومت در هیچ شرایطی از ما سلب نمی شود.

 

ضرورت تبیین و ترویج مظلومیت حضرت فاطمه زهرا(س)

وی ادامه داد: امیرمؤمنان حضرت علی(ع) نیز برای تثبیت خط مقاومت حضرت زهرا(س)، در ترویج مظلومیت ایشان کوشیدند تا آنجا که با این که حضرت، نسبت به اختفای قبرشان وصیتی نکرده بودند اما امیرمؤمنان(ع) بر این امر اصرار کردند تا مظلومیت حضرت زهرا(س) تا همیشه تاریخ نشان داده شود.

 

امام جمعه مشهد یادآور شد: ما نیز وظیفه داریم روز شهادت حضرت زهرا(س) را به تابلوی بیانگر مظلومیت ایشان در برابر جهانیان تبدیل کنیم. این مراسم باید با پوشش بالای رسانه ها به همه دنیا مخابره شود تا دنیا بداند که تز سیاسی مقاومت به عنوان یک اصل در نظام و سیاست ما مطرح است.

 

آیت الله علم الهدی همچنین با اشاره به برگزاری تجمع بزرگ فاطمی در روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، از مردم برای حضور هرچه باشکوه تر در این مراسم و نیز انجام وظیفه خود در قبال زلزله زدگان بوشهر دعوت کرد.

عبودیت فردی باید همراه با عبودیت اجتماعی باشد

وی در خطبه نخست نماز جمعه در تفسیر آیه دهم سوره جمعه، با اشاره به تشابه محتوایی این آیه با آیاتی که در سوره بقره در خصوص مناسک حج آمده است، گفت: با این حال خداوند در مورد نماز جمعه از تعبیر «قُضِیت» و در مورد مناسک حج از «قَضَیتُم» استفاده می کند و دلیل آن این است که مناسک حج را با این که گروهی از افراد با هم انجام می دهند، اما یک عمل فردی است ولی نماز جمعه ماهیتا یک عمل و عبادت جمعی است.

 

امام جمعه مشهد، عبودیت خدا را فلسفه قطعی آفرینش دانست و افزود: بشر دو جنبه فردی و اجتماعی دارد ودر هردوی این ها باید عبد خدا باشد؛ نمی شود که تنها در بعد فردی یا اجتماعی عبودیت داشته باشد. عبادت های جمعی، هویت اجتماعی مبتنی بر عبودیت خدا را برای جامعه به ارمغان می آورد. آنچه کشور ما را قبة الاسلام و جامعه ما را دینی می سازد، هویت عبودیت اجتماعی برای خداست.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در خصوص دلیل تأکید اسلام بر عبادت های جمعی، ابراز داشت: این مهم برای این است که ما وقتی به صورت فردی عبادتی انجام می دهیم یا نمازی می خوانیم، ممکن است نقصی داشته باشد که باعث شود عمل ما پذیرفته نشود اما همین عمل اگر به همراه جمع انجام شود به اعتبار عمل جمعی، پذیرفته می شود از این رو به خصوص در نماز، هیچ فضیلتی جای جماعت را نمی گیرد./930/پ201/س

 

 

 

 

ارسال نظرات