۲۵ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۱۶۱۶۹۵
مشاور استاندار در امور روحانیت:

فدک نماد حاکمیت ارزش‌های اسلامی بود

خبرگزاری رسا ـ‌ حجت الاسلام احمدی گفت: فدک یک باغ یا یک محدوده جغرافیای خاص نبود، بلکه این زمین، به عنوان نماد حاکمیت ارزش‌های اسلامی، مطرح بود.
حجت‌الاسلام  قهرمان احمدي، مشاور استاندار آذربايجان‌شرقي در امور روحانيت

به گزارش خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام قهرمان احمدی، مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت  امروز در مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) در استانداری آذربایجان شرقی، اظهار داشت: خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چنان باعظمت است که می‌توان گفت، نهج البلاغه برگرفته و الهام یافته از این اثر گرانقدر است؛ اما متاسفانه امروز، این خطبه به غربت سپرده شده است.

 

وی بر توجه بیش از پیش بر اصول فاطمه شناسی و سیره ارزشمند بانوی دو عالم در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی تاکید کرد و افزود: این خطبه در دو بخش مسائل اعتقادی و اخلاقی و همچنین چالش سردمداران قدرت، حدود 25 سال قبل از نهج البلاغه ایراد شده و در خصوص جایگاه و تاثیر مهم آن بر مکتوبات دینی می‌توان گفت نسبت خطبه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به نهج البلاغه، همچون نسبت سوره حمد در مقابل کل کلام الله مجید است.

 

امام جمعه هریس اظهار داشت: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از نظر جایگاه علمی، در کنار حضرت علی علیه السلام هستند و فرموده پیامبر(ص) مبنی بر این که «علی (ع) باب علم است» شامل ایشان نیز می شود؛ بنابراین، لازمه بهره مندی از علم پیامبر، از طریق علم علی (ع) و فاطمه(س) و سایر ائمه معصومین(ع) است.

 

حجت الاسلام احمدی با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) دارای شخصیت جامع سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و اجتماعی بوده و جایگاه ویژه ایشان، مورد توجه مردان و زنان شهر مدینه بود، خاطرنشان کرد: به گواه تاریخ اسلام، مسوولیت حضرت فاطمه(س) بعد از رحلت حضرت خدیجه (س) افزایش یافت و طی آن، ایشان در غزواتی چون احد و خندق، در کنار پیامبر(ص) و علی(ع) حضور داشتند؛ ضمن اینکه بعد از این دوران، ایشان، شاهد عینی حادثه غدیر خم و اتفاقات تلخ سقیفه بودند.

 

مشاور امور روحانیت استانداری آذربایجان‌شرقی به جایگاه معنوی حضرت فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و گفت: پس از رحلت پیامبر(ص)، حزن و اندوه دخت گرانقدر ایشان، چنان بیکران و جانگداز بود که جبرئیل بر ایشان نازل شد تا پیام تسلیت و تعزیت الهی را به بانوی دو عالم ابلاغ نماید؛ این در صورتی است که فرشته وحی، به عنوان یکی از مقربین درگاه الهی، تنها به تعداد معدودی از پیامبران نازل شده است و همین امر، نشان دهنده ارزش بی‌بدیل حضرت فاطمه (س) در بارگاه قدسی است.

 

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) اگر از طایفه مردان بودند، قطعاً به مقام نبوت نایل می‌آمدند، تصریح کرد: همچنان که امیرالمومنین(ع) کاتب وحی های نازل شده بر پیامبر(ص) بودند؛ این امر، بعد از رحلت پیامبر، با نزول جبرئیل بر فاطمه(س)، توسط ایشان صورت می‌گرفت.

 

حجت الاسلام احمدی افزود: نتیجه این امر، وجود صحیفه فاطمیه است که متأسفانه در جریان حمله قدرت طلبان به خانه علی(ع)، مفقود شده و در حال حاضر در خدمت امام عصر(عج) است.

 

مشاور امور روحانیت استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: نخستین اتفاق شوم پس از رحلت پیامبر(ص)، واقعه سقیفه بود که طی آن، کودتاهایی علیه اسلام صورت گرفت که مهمترین آن، غصب فدک بود؛ این در صورتی است که فدک یک باغ یا یک محدوده جغرافیای خاص نبود، بلکه این زمین، به عنوان نماد حاکمیت ارزش‌های اسلامی، مطرح بود و افراد معاند ، قصد داشتند با غصب آن، اهل بیت (ع) را خلع سلاح کنند.

 

وی تبعیت و پاسداری از ولایت را درس بزرگ بانوی دو عالم به آزادگان جهان خواند و گفت: فرازهای مختلف زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) نشان دهنده ایثار و از خودگذشتگی در مسیر ولایت است و این امر، چه در دوران رسالت نبی مکرم اسلام (س) و چه در زمان امامت امیرالمومنین(ع) چشمگیر است./935/پ203/س

ارسال نظرات