۲۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۱۶۲۰۶۷
کارشناس حوزوی مطرح کرد؛

انسان استعداد این را دارد که عالم وجود را مسخر کند

خبرگزاری رسا ـ اگر از ما بپرسند چرا عالم وجود خلق شده است؟ باید بگوییم ما مسلمانیم و از نظر قرآن عالم وجود خلق شده برای انسان و آن آیه‌ای که می گوید خلق شده برای انسان علاوه بر اینکه سند می دهد، می گوید انسان استعداد این را دارد که عالم وجود را مسخر کند.
آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌لله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، در برنامه مکارم خوبان که از رادیو معارف پخش می شد، گفت: پروردگار عالم چرا انسان را خلق کرد؟ این سوالی است که همه داریم، ما برای چه به این دنیا آمده ایم؟ محرومین می گویند اگر خدا ما را خلق نکرده بود بهتر بود.

وی ادامه داد: قرآن اولا می فرماید «عالم وجود مال تو، یعنی هدف از خلقت عالم وجود انسان است، اگر من عالم ناسوت را یعنی عالم ماده و دنیا را از اتم تا کهکشانها خلق کردم برای تو است، اگر عالم ملکوت و جبروت را خلق کردم برای تو است، پس هدف از خلقت عالم تویی ای انسان».


حضرت آیت
الله مظاهری ابراز داشت: در این باره آیاتی در قرآن شریف هست، از جمله آیه ای که می فرماید: ای انسان آیا فکر نمی کنی؟ آیا نمی بینی؟ اینکه من همه جهان را برای تو خلق کردم، همه جهان مسخر تو است، تو کسی هستی که می توانی تسلط پیدا کنی بر این عالم ماده و ملک، می توانی تسلط پیدا کنی بر عالم ملکوت و جبروت می توانی همه عالم را تحت سیطره خود در آوری.


وی اظهار داشت: نه فقط اتم و کره و کهکشانها بالاتر از اینها آسمانها چه آسمان اول و دوم و هفتم و عالم ملک و قلم همه و همه برای توی انسان آفریده شده، آیا نمی بینی؟ چرا برای خودت احترام قائل نیستی، چرا خودت را ذلیل می کنی آیا نمی بینی که عالم هستی برای تو است.


رییس حوزه علمیه اصفهان خاطر نشان کرد: خدا عالم را برای انسان خلق کرده است و سند قرآنی هم داده است، یعنی علاوه بر خلقش سند هم دارد آن هم سند قرآنی، کتاب آسمانی که کتاب دین است، در آن گفته عالم موجود و هر آنچه من خلق کردم برای تو اگر کره زمین است اتم است ملک است برای تو.


وی ادامه داد: در آیات دیگر می فرماید ای انسان من زمین را با آنچه در آن است برای تو خلق کردم بعد هم در آیات دیگر می فرماید «من حیوان را خلق کردم برای تو رام کردم برای تو، برای اینکه از گوشت و پوست و موی او استفاده کنی، من این زمین را رام کردم برای تو نحوه حرکتش طوری است که تو بتوانی روی این کره زندگی کنی و از آن استفاده کنی«خلق لکم ما فی الارض جمیعا».


این استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: این را باید توجه کنیم که این کره زمین نسبت به عالم طبیعت ریگی در بیابان است، قطره ای در دریا است بعضی اوقات این کهکشان هایی که نورش به ما می رسد چندین میلیون سال نوری طول می کشد تا نورش به ما برسد و اگر ما قیاس کنیم منظومه شمسی راجع به یکی از ستاره ها مثل یک قطره از اقیانوس است و قرآن می فرماید «همه اینها آسمان اول است می فرماید که ما این ستاره ها را زینت قرار دادیم اما برای آسمان اول آسمان اول نسبت به آسمان دوم یک قطره از دریا است».


وی در پایان اظهار داشت: اگر از ما بپرسند چرا عالم وجود خلق شده است؟ باید بگوییم ما مسلمانیم و از نظر قرآن عالم وجود خلق شده برای انسان و آن آیه
ای که می گوید خلق شده برای انسان علاوه بر اینکه سند می دهد، می گوید انسان استعداد این را دارد که عالم وجود را مسخر کند./9194/ پ202/ن

ارسال نظرات