حجت الاسلام نبویان :
برخی ولایت فقیه را تا جایی قبول دارند که خلاف منافع شخصیشان نباشد
خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نبویان گفت: بیشتر مخالفتها با ولایت فقیه انگیزشی است و به این سبب است که اطاعت از ولی فقیه خلاف منافع شخصی افراد است و او را تا جایی قبول دارند که متضرر نشوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام نبویان، نماینده مجلس شورای اسلامی در همایش جایگاه ولایت و دولت در نظام اسلامی عنوان داشت: مخالفت با ولی فقیه گاهی عوامل معرفتی و گاهی عوامل انگیزشی دارد ولی بیشتر این مخالفتها انگیزشی است و به این سبب است که اطاعت از ولی فقیه خلاف منافع شخصی افراد است و تا وقتی او را قبول دارند که حرف و امرش با منافع آنها تعارضی نداشته باشد و او را تا جایی قبول دارند که متضرر نشوند.
این فعال سیاسی با اشاره به نظر علامه طباطبایی در تبیین ملاک مشروعیت عنوان داشت: ملاک از مشروعیت، شرعیت نیست و این واژه از واژههای ادبیات سیاسی دنیاست که این ادبیات کاری به شرع ندارد و این را به معنی حق داشتن تلقی میکنند.
وی در ادامه با بیان این که بین حق بودن و حق داشتن فرق است، افزود: خداوند به این علت قائل به حق داشتن است که میخواهد انسان به کمال برسد و به انسان حق داشتن آن چه را که به این مسأله لطمه بزند را نمیدهد.
این استاد حوزه و دانشگاه، در تبیین نظامهای سیاسی موجود در دنیا عنوان داشت: در این نظامها هر حکومتی دو مقام دارد؛ یکی مشروعیت به این معنی که آیا حق دارد حاکم باشد و ملاک دیگر مقبولیت است که ممکن است حق با کسی باشد ولی مردم او را قبول نداشته باشند.
وی با اشاره به اینکه برخی از جمله اهل سنت معتقدند که هر کس که غالب شد مشروع است اظهار داشت: در دموکراسی کسی حق حاکمیت دارد که مردم او را انتخاب کنند در حالی که حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه حاکم وقت را زیر سوال میبرد و این تفکر که کسی که منتخب مردم است حق حاکمیت دارد، باطل است.
حجت الاسلام نبویان با تصریح بر اینکه ما میگوییم کسی حق حاکمیت دارد که خدا او را نصب کرده باشد، ضمن اشاره به حدیث «اما الحوادث الواقعه فارجعوا الی روات احادیثنا ...» ابراز داشت: ما به خاطر برهانی بودن اسلام به آن افتخار میکنیم، به خدا قسم که افتخار میکنیم مسلمان و پیرو ولایت فقیه هستیم چون تنها تفکر برهانی در حوزههای مختلف از جمله در حوزه حکومت است.
وی دربیان مقدمات برهان اسلام در اثبات نظام حکومتی آن عنوان داشت: خدا موجود است و خدا خالق ماست و وجود ما و این عالم مال او و از اوست، پس خدا مالک ماست.
حجت الاسلام نبویان در تبیین مالکیت تکوینی به تشریح دیدگاه علامه طباطبایی پرداخت و گفت: محال است مملوک بدون وجود مالک موجود باشد، و مملوک وجود مستقلی از مالک ندارد و اگر مالک معدوم شود، مملوک نیزمعدوم میشود و همچنین همه چیز معدوم در اختیار مالک است و او هر طور بخواهد تصرف میکند و تصرف در مملوک اختصاص به مالک دارد.
این استاد حوزه پس از بیان مقدمات در تبیین برهان حکومتی اسلام ادامه داد: خدا مالک ماست و ما مملوکیم و مالک حق تصرف در مملوک دارد و خدا حق تصرف در ما دارد و غیر از خدا هیچ کس حتی پیامبر(ص) و امام زمان(عج) و ولایت فقیه حق تصرف در ما ندارد مگر اینکه خداوند به او اذن داده باشد.
حجت الاسلام نبویان در اثبات اذن خداوند به پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) و ولی فقیه پس از اشاره به آیه «اطعیو الله و اطیعو الرسول» گفت: بنابر این آیه پیامبر(ص) از سوی خداوند حق تصرف دارد و بنابر فرموده پیامبر(ص) امامان حق تصرف دارند و امام معصوم نیز از ناحیه خدا به ولی فقیه اذن دادهاند.
نماینده مجلس شورای اسلامی پس از تاکید بر اینکه تنها برهانی که میتواند عقلانی باشد تئوری مبانی ولایت فقیه در نظام اسلامی است با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) در صفحه 327 صحیفه نور عنوان داشت: اگر کسی از نمایندگان مجلس مخالفت با ولی فقیه کند حتی وکالت او باطل خواهد شد و این اصل در مورد هر شخص و منصبی از قبیل رییس جمهور نیز صادق است.
وی افزود: امام میفرماید اختیارات ولی فقیه محدود به آن چه که در قانون اساسی است نیست و خیلی فراتر از آن است و آن چه در قانون اساسی آمده است بعضی از شئون ولی فقیه است.
حجت الاسلام نبویان در تبیین علت انحرافات موجود در زمینه ولایت فقیه عنوان داشت عدهای از اینها اصلا خدا را قبول ندارند و باید خدا را برای آنها اثبات کرد و عدهای دیگر خدا را قبول دارند ولی دین را از حکومت جدا می دانند در حالیکه آیات قران در جاهای مختلف به خلاف این تاکید و اشاره دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با بیان اینکه مخالفت با ولی فقیه گاهی عوامل معرفتی و گاهی عوامل انگیزشی دارد، گفت: اولین عامل، عامل معرفتی است که بیان شد ولی بیشتر این مخالفتها انگیزشی است و به این سبب است که اطاعت از ولی فقیه خلاف منافع شخصی افراد است و تا وقتی او را قبول دارند که حرف و امرش با منافع آنها تعارضی نداشته باشد و او را تا جایی قبول دارند که متضرر نشوند. /959/پ202/ص
ارسال نظرات