۲۹ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۱۶۲۲۶۸
استاد اخلاق حوزه:

غفلت زدگی در اثر نبود مسؤولیت پذیری است

خبرگزاری رسا ـ‌ حجت الاسلام صاحب الزمانی گفت: علت برخی از خطاها در زندگی بشری عدم مسؤولیت پذیری و غفلت است.
حجت الاسلام صاحب الزماني، استاد اخلاق حوزه علميه اروميه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام صاحب الزمانی، استاد حوزه علمیه امام خمینی(ره) ارومیه، امروز در جمع طلاب این مرکز علوم دینی با اشاره به ضرورت شناخت و عمل به تکلیف اظهار داشت: انسان باید تکالیف دینی خود را انجام دهد و کسی حق این را ندارد که  بگوید؛ من تکلیفی به گردنم نیست، اما گاهی دیده می شود که حتی یک روحانی هم در برخی از جزئیات خطاهایی دارد که علت آن عدم مسؤولیت پذیری است.


وی افزود: از آن زمانی که انسان مکلف شد، از همان لحظه باید توجه کند که در مقابل خدا عبد و مسؤول است و باید به این مسؤولیت اهمیت دهد و آنچه که تکلیف او است، عمل کند و باید این حقیقت را پذیرفت که غفلت زدگی در اثر عدم مسؤولیت پذیری است.


حجت الاسلام صاحب الزمانی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم یادآور شد: خدای متعال در آیه شش سوره اعراف می فرماید؛ که ما هم از پیامبران و هم از مخاطبین آنها که مردم باشند، سؤال می کنیم فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِینَ در این آیه خداوند با چندین تاکید می فرماید؛ ما از آنها سؤال می کنیم که آیا پیامبران خدا به سوی شما آمدند یا نه؟ طبیعی است که انبیا در تکلیف خود کوتاهی نمی کنند و باقی می ماند مردم که چه قدر به مسؤلیت خود عمل کرده اند.


وی ادامه داد: خداوند متعال در آیه دیگر می فرماید؛ إِنَّالسَّمْعَوَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَٰئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا (الإسراء: ٣٦) از همه چیز شما حتی از گوش و چشم وزبان  شما سؤال خواهد شد و همه اینها در مقابل خداوند مسؤلند و در مورد آنها از شما سؤال خواهد شد و همچنین در آیه 26 سوره هود خدای متعال در این باره قبلا به انسان هشدار داده است که فریب شیطان را نخورند؛ اَن لَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ أَلِیمٍ.


این استاد اخلاق حوزه ادامه داد: اگر انسان سخنی را که می گوید خدا از آن راضی باشد، هم گوینده حرف خدا را می زند و هم شنونده حرف خدا را می شنود، ولی اگر خدا از این کلام ناراضی باشد و حرف، حرف شیطانی باشد هم گوینده و هم شنوده حرف شیطان را حکایت می کنند.


حجت الاسلام صاحب الزمانی افزود: همه مردم در برابر حکم خداوند مسؤولند و مورد سؤال قرار می گیرند، چه مردم عادی باشد و چه انبیا و امامان،  انسان باید همیشه این مسأله را بداند که ناقص آفریده شده و باید به طرف کمال حرکت کند.


وی احساس مسوولیت پذیری امام علی(ع) را یادآور شد و افزود:  باید احساس مسؤولیت پذیری را از مولای متقیان آموخت، که چگونه به گفته پیامبر از 12 سالگی مشکلات اسلام را  حلّ کرده و به قول پیامبر در 16 سالگی همراه پیامبر اکرم(ع) در جنگ ها شمشیر کشید و در 19  سالگی قهرمان عرب را بر زمین زد و در 22  سالگی در خیبر را با آن شجاعت از جا کند و فاتح خیبر شد./935/پ202/س

ارسال نظرات