۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۱۶۲۸۹۹
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم خبر داد؛

برگزاری همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی

خبرگزاری رسا ـ معاون فنی و عمرانی شهرداری قم از برگزاری همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی در قم خبر داد.
بهشتي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن بهشتی معاون فنی و عمرانی شهرداری قم امروز در نشست خبری همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی، با اشاره به برگزاری همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایران، گفت: رویکرد شهرداری قم در سال‌های اخیر تغییر کرده و از یک سازمان عمرانی به همه ابعاد به ویژه امور فرهنگی توجه ویژه‌ای شده که این همایش نیز در همین جهت است.
وی با بیان این‌که سوم اردیبهشت سالروز تولد شیخ بهایی است و این همایش در این روز برگزار می‌شود، افزود: همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی چهارم و پنجم اردیبهشت سال جاری و با حضور کارشناسان برگزار می‌شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به تأسیس پژوهشکده معماری اسلامی ـ ایرانی، گفت: دبیرخانه دائمی همایش الگوی معماری اسلامی ـ ایرانی هم تشکیل شده و پس از اخذ نظر از شرکت‌کنندگان در آینده شاهد استمرار همایش خواهیم بود.
بهشتی یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب را پرداختن به مسأله شهرسازی اسلامی ـ ایرانی دانست و گفت: ایشان در سفر اخیر خود به قم نیز به این امر اشاره کردند که مورد توجه و ذغذغه مدیران شهری نیز هست.
وی بحران هویتی در معماری کنونی را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: باید با برنامه‌ریزی مناسب بار دیگر به فرهنگ معماری اسلامی باز گردیم که این کار نیازمند پایه‌های علمی قوی است.
وی در ادامه بیان داشت: افتتاحیه همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی ساعت 9 صبح چهارم اردیبهشت در تیمچه بازار قم برگزار می‌شود و سه کمیسیون تخصصی هم بعد از ظهر همان روز در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شود.
بهشتی با بیان این‌که نشست نهایی همایش روز پنج شنبه در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار می‌شود، گفت: از کتاب قم در منابع و مراجع فارسی از قرن 4 تا 14 در این همایش رونمایی می‌شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری با اشاره به محورهای همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی، ابراز کرد: قم شهر اسلامی از منظر قرآن، حدیث و فقه، شهر اسلامی و مصرف انرژی، شهر اسلامی و توسعه جهانی شدن، شهر اسلامی و مدیریت، شهر اسلامی و محیط زیست و حقوق شهروندی از محورهای این همایش است
  معاون فنی و عمرانی شهرداری قم بر ضرورت وجود دبیرخانه دائمی معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی در قم تأکید کرد و گفت: آثار برجسته معماری حتی در دوره‌های پیش از اسلام نشان‌دهنده سابقه مدنیت و توجه به معماری ایرانی در قم است.
بهشتی ادامه داد: مردم قم از نخستین کسانی بودند که به مذهب تشیع گرایش پیدا کرده و امروز هم وجود بارگاه نورانی کریمه اهل بیت(ع) و حوزه‌های علمیه با قدمت دوازده قرن گویای این حقیقت است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان این‌که قم خاستگاه انقلاب اسلامی است، ابراز کرد:  انتظار می‌رود قم همچنان موجب انتشار فرهنگ اسلامی در سطح جامعه و جهان باشد.
وی بر ضرورت استفاده از متخصصان اسلامی و معماری در برگزاری این همایش تأکید کرد و گفت: امیدواریم شاهد استمرار فعالیت دبیرخانه معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی در سال‌های آینده باشیم.
بهشتی در ادامه با بیان این‌که 454 مقاله به دبیرخانه همایش الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی ارسال شده، اظهار کرد: کمیته علمی همایش فعالیت خود را از مدت‌ها پیش با حضور کارشناسان خبره آغاز کرده و پنجاه و چهار مقاله را در این میان به عنوان آثار برگزیده انتخاب کرده است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم ادامه داد: 98 چکیده مقاله که به این همایش ارسال شده در قالب کتابی چاپ  و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد و هفده مقاله برتر هم در روز همایش ارائه خواهد شد.
وی با تأکید بر این‌که دین اسلام برای همه ابعاد زندگی برنامه دارد و نیازی به استفاده از سایر الگوها نیست، اظهار کرد: حوزه شهرسازی و معماری نیز از این قاعده مستثنا نیست و می‌توان با تکیه بر منابع اسلامی هویت از دست رفته شهرها را بازیابی کرد.
بهشتی در پایان بیان داشت:  در نشست نهایی همایش ملی الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ـ ایرانی از چند نفر از معماران و مقرنس‌کاران سنتی قم تجلیل به عمل خواهد آمد./927/پ202/پ
ارسال نظرات