۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۱۶۲۹۵۹
یاد یاران سفر کرده (44)؛

اگر دنیا می‌خواهی نماز شب اگر آخرت هم می‌خواهی نماز شب

خبرگزاری رسا ـ همسر شهید انتشاری: نمازشبش ترک نمی شد همیشه به من می‌گفت: «اگر دنیا می‌خواهی نماز شب، اگر آخرت می‌خواهی نماز شب» می‌گفت: هیچگاه در مشکلات هضم نشوید، به فکر مشکلات جهان اسلام باشید، به فکر آینده مسلمین و انقلاب و نیازهایش باشید
ياد ياران سفر کرده

 به گزارش خبرگزاری رسا،‌ چه زیبا گروهی از بندگان، این ودیعه الهی را دوباره به همان یکتای بی همتا برگرداندند، آنانکه با قلبی لبریز از عشق به خدا شبانه روز خود را وقف وجود یار نموده بودند و عشق را با زیباترین واژه یعنی شهادت در راه خدا، معنا نمودند.

مهاجر الی الله

آری، سخن در وصف مهاجر الی‌الله طلبه شهید حسن انتشاری است، او در سال 1343 در شهرستان نجف آباد و در خانواده‌ای مذهبی دیده به جهان گشود و در همین خانواده رشد و نمو نمود، پس از پیمودن تحصیلات و در سنین نوجوانی وارد محیط حوزه علمیه شد و خوشه‌چین خرمن علوم ناب‌اهل‌بیت(ع) شد،

هرگاه نام او را در میان هر کدام از آشنایان ببریم، همگی او را با ویژگی حریص بودن به علم و تلاش و فعالیت می‌شناسند، چرا که ایشان همیشه می‌گفت:«متقین، کسانی هستند که حریص به علم هستند» و به همه توصیه می‌نمود اتلاف وقت ننمایند.

زبان خارجه در مدرسه حجتیه قم

این شهید گرامی، در کنار درس همواره یار شفیقی برای پدر، در امور کشاورزی بود و کار را برای خویش، عار نمی‌دانست، مدتی را در مدرسه «حجتیه» قم به فراگیری علوم حوزوی مشغول بود و در کنار آن، به فراگیری زبان خارجه نیز پرداخت و در این زمینه هم موفقیت لازم را کسب نمود.

با شروع جنگ تحمیلی، او نیز مانند بسیاری دیگر از سربازان مخلص امام زمان(عج) لباس رزم پوشید و آماده نبرد شد، او رفت تا آنچه را در سنگر حوزه و علم فرا گرفته بود، در عرصه‌ عمل هم اجرا نماید و به حق که بسیار خوب هم درخشید.

سر انجام حاصل این نبردها و از خود گذشتگیها، همان چیزی بود که شهید انتشاری واقعاً لیاقتش را داشت، آری، برای مخلصان خدا مرگ در بستر شایسته نیست و سنت شایسته الهی این است که مردان مرد، همواره در راه جهاد و مبارزه رخت از دنیا بر بندند.

بدین سان این یاس عطرآگین نیز با شهادتش در تاریخ 12/11/1365 در کربلای ایران «شلمچه» درس آزادگی به تمام جوانان ایران آموخت و نشان داد که خون پاک شهدا تا ابد جاودانه می‌ماند.

اگر چه سالهاست که حسن انتشاری از این دنیای مادی، به ظاهر رخت بربسته، اما عمق کارهای معنوی او باعث می‌شود تا ابد هیچ گاه جای خالی امثال او حس نشود و همیشه در تارک زمان، نام جاودانه‌ای از آنها باقی بماند.

انسان زیرک

همیشه به یاد مرگ بود، و از مرگ نمی‌هراسید، ورد زبانش این بود که : زیرک‌تر از همه آن کسی است که بیشتر از همه به یاد مرگ باشد. «به نقل از همسر شهید»

مصداق صفات متقین

نسبت به آموختن علم حساس بود و می‌گفت وقتی در نهج‌البلاغه به صفات متقین مراجعه می‌کنیم، حضرت در بیان صفات متّقین می‌فرماید: «مؤمنین کسانی هستند که نسبت به آموختن حریص هستند». «به نقل از همسر شهید»

استفاده از فرصت

در وقت نان گرفتن، وقتی در صف نانوایی می‌ایستاد، لغات عربی را حفظ می‌کرد، یا وقتی از خانه به مدرسه می‌رفت، لغاتی را که می‌خواند،تکرار می‌کرد و با این جدّیت و صرفه جویی در وقت، توانست زبان عربی را به خوبی فرا گیرد و مکالمه کند.

بعد از آموختن زبان عربی، مشغول یاد گرفتن زبان انگلیسی بود و توانست در مدت اندکی زبان انگلیسی را یاد بگیرد، و حتی به زبان انگلیسی کنفرانس می‌داد. «به نقل از همسر شهید»

موعظه

نمازشبش ترک نمی شد همیشه به من می‌گفت: «اگر دنیا می‌خواهی نماز شب، اگر آخرت می‌خواهی نماز شب» می‌گفت: هیچگاه در مشکلات هضم نشوید، به فکر مشکلات جهان اسلام باشید، به فکر آینده مسلمین و انقلاب و نیازهایش باشید. «به نقل از همسر شهید»

ساده زیستی

از دیگر خصوصیات اخلاقی ایشان، ساده زیستن و قناعت بود، از لباس‌هایش به خوبی استفاده می‌کرد و تا قابل استفاده بود، دور نمی‌انداخت. با این‌که حضور مستمر در جامعه داشت، اما از تجمّل گرایی فرار می‌کرد. «به نقل از همسر شهید

وصیت نامه

«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون * فرحین بما آتاهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الّا خوف علیهم و لا هم یحزنون* یستبشرون بنعمه من الله و فضل و ان الله لا یضیع اجر المؤمنین» (آل عمران/169-171)

پدرم، مادرم، خواهران، برادرانم، و همسر عزیزم، از شما خواهش می کنم هر گاه یادم افتادید و ناراحت شدید آیات 169 تا 171 سوره آل عمران را بخوانید و (به فرموده خداوند متعال در این آیات ) بدانید که : واقعاً ما زنده‌ایم و به ما نگوئید جوان ناکام ، بلکه ما به کام خود و به لذّت‌های ابدی و نعمت‌ها و مغفرت الهی دست یافتیم.

ذره ای از غم و اندوه شما به هدر نمیرود

به شما هم بشارت می دهیم که هیچ غم و اندوهی به خود راه نداده ان‌شاء الله بزودی (با اعمال صالح خود ) در کنار هم خواهیم بود، آگاه باشید که ذرّه‌ای از غم‌ها و سختی‌هایی که شما در راه خدا تحمّل می‌کنید هدر نمی رود و به زودی مزد آن را چند برابر از خدای خود تحویل خواهید گرفت(به امید این که ما هم از مصادیق این آیات بوده و جزو شهدای واقعی باشیم).

خانواده مهربانم و ای دوستان و آشنایانم! همه شما را به صبر و بردباری برابر سخن آقا اباعبدالله -علیه السلام- در شب عاشورا خطاب به خواهر بزرگوارشان حضرت زینب –سلام الله علیها- سفارش می کنم و از شما می‌خواهم که به این دنیا به چشم حقارت نظر کنید و در تمام مصیبت‌های دنیا و از دست دادن عزیزان، این جملات را تسلّا دهنده خود قرار دهید.

روضه کربلا در وصیت نامه

مظلوم کربلا پس از این‌که خواهر عزیزشان را که از شدّت مصیبت‌ها (و مطلع شدن از اینکه بزودی برادرشان را از دست خواهند داد) بی‌هوش شده بودند، به هوش می‌آورند و چنین می‌فرمایند:

«ای خواهرم! راه صبر و شکیبائی پیش گیر و بدان که همه مردم دنیا می‌میرند، حتّی آنان‌که در آسمان هستند زنده نخواهند ماند، همه موجودات از بین رفتنی هستند مگر خدای بزرگ که دنیا را با قدرت خویش آفریده است و همه مردم را زنده خواهد کرد و او است خدای یکتا.

إنک میت و إنهم میتون

پدرم و مادرم علی -علیه السلام- و فاطمه زهراء -سلام الله علیها- و برادرم حسن –علیه السلام- بهتر از من بودندکه همه به جهان دیگر شتافتند و من و آنان و همه مسلمانان باید از رسول خدا –صلی الله علیه و آله- پیروی کنیم (که او هم از دنیا رفت)»

سپس فرمودند: «ای خواهرم! ای ام‌کلثوم! ای فاطمه! ای رباب ! مواظب باشید بعد از مرگ من لباس خود را پاره نکنید و سیلی به صورت نزنید و سخنی که از شما شایسته نیست بر زبان نرانید»

نهج البلاغه به ویژه خطبه 175 را زیاد بخوانید

خواهران و برادران! بکوشید تا هر چه بیشتر دو بال علم و عمل، دانش و تقوا را در خود و جامعه اسلامی قوی کنید و جهل را نابود نمایید، هر روز از رهنمودهای معصومین- علیهم السلام- بهره گیرید.

نهج البلاغه را زیاد بخوانید. به ویژه خطبه 175 را بخوانید و بدانید که «ان الجنه بالمکاره وان النار حفت بالشهوات» بهشت در سختی ها پیچیده شده است و آتش و جهنم در خواهش‌ها و هوس‌ها» و «واعلموا انّه ما من طاعه الله شیء الا یاتیفی کره و ما من معصیه الله شیء الّا یأتی فی شهوه فرحم الله امراً نزع عن شهوته و قمع هوی نفسه»

بدانید که هیچ طاعت و عمل خوبی نیست مگر این که با سختی انجام شود و هیچ کار کار گناهی نیست مگر این که دلخواه و لذّت بخش است، پس خدا رحمت کند کسی را که خواهش‌های نفسانی را از خود جدا کند و هوای نفس خود را ریشه کن نماید.

جبهه چه جای خوبی است

راستی جبهه چه جای خوبی است، اصلا زمان ما چه زمان خوبی است، حالا دیگر شما که در پشت جبهه هستید، معنای این حرف‌ها را بیشتر می فهمید، چون اگر در اینجا رزمندگان یک شب عملیات دارند در آنجا شما باید آماده عملیات و شهادت باشید.

حال وقتی می گوییم رسول خدا- صلی الله علیه و آله- و علی –علیه السلام- طی سیزده سال حدود هفتاد جنگ داشتند و علی –علیه السلام- وقتی که ضربت شمشیر می‌خورد می گوید: به خدای کعبه رستگار شدم، می فهمیم.

باید کوله بارمان را برای سفر همیشگی آماده کنیم

ما جداً باید خدا را شکر کنیم که در چنین زمانی هستیم البتّه نباید به این دنیا دل ببندیم، چند روز باقی مانده عمر هم می‌گذرد و باید کوله بارمان را برای سفر همیشگی و برای رفتن در آن خانه خوبی - که با اعمالمان ساخته ایم- آماده نماییم.

عزیزان! بیایید آخرتمان را آباد کنیم، هفت سال از این انقلاب گذشت و با یک چشم به هم زدن دیگر این چند روز باقی‌مانده عمر هم می‌گذرد و باید کوله‌بارمان را برای سفر همیشگی و برای رفتن در آن خانه خوبی- که با اعمالمان ساخته ایم- آماده شویم.

شایان ذکر است، علاقه‌مندان به کسب آگاهی بیشتر از زندگی‌نامه، وصیت‌نامه و خاطرات شهدای روحانی، می‌توانند به پایگاه اینترنتی«جلوه ایثار، روایت حماسه شهدای روحانی» به نشانی http://www.jelveisar.ir مراجعه کنند./ د101/ن

ارسال نظرات