حافظان قرآن برای تحصیل در حوزه اولویت دارند

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب«نسیم هدایت، رهنمودهای بزرگان به طلاب جوان» تدوین شده از سوی علی وافی، دربردارنده چهل پرسش و پاسخ درباره آداب و رموز طلبگی و صدها نکته آموزنده درباره شیوه طلبگی است.
با توجه به اهمیت طرح این مباحث برای طلاب به ویژه طلاب جوان و تازهوارد به حوزههای علمیه، خبرگزاری رسا اقدام به انتشار بخشی از محتوای این کتاب کرده است.
در بخشی از این کتاب، آیتالله جعفر سبحانی تبریزی به این پرسش که «آشنایی با احکام و معارف اسلامی و انس با قرآن و حدیث را چهقدر لازم و مؤثر میدانید و برای این منظور چه روشهایی را پیشنهاد میفرمایید؟» اینگونه پاسخ داده است:
اگر واقعا حوزه در دست من بود، اولویت انتخاب برای تحصیل در حوزه را به کسانی میدادم که حافظ قرآن باشند. اصلا چه خوب بود اگر کودکان، یکی دو سال به آموزش و حفظ قرآن کریم میپرداختند، با آیات نورانی قرآن و نیز با الفبای عربی آشنا میشدند، سپس یک دوره ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان را میگذراندند و پس از آن وارد حوزه میشدند. اگر چنین امری محقق میشد، بسیاری از مشکلات ما حل بود. اصولا کسانی که با قرآن مأنوسند، مقیدترند و کمتر گناه میکنند. اما متأسفانه امروز برنامه طور دیگری است. در دورههای ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان و ... قرآن کریم به صورت یک درس جنبی آمده است. لذا حفظ قرآن برای ما مشکل، و اطلاعات ما از مسائل قرآنی کمتر است، مگر برای کسانی که واقعا با قرآن مأنوس باشند. اگر آن روشی که سابقا در مکتبهای قدیم مرسوم بود، ادامه مییافت، که اول قرآن میخواندند بعد کتابهای دیگر، وضع ما خیلی بهتر از این بود، اما حالا که آنگونه عملی نیست. اگر همیشه در متون درسی ما، قرآن از نظر روخوانی، از نظر تجوید، از نظر مفردات و از نظر مفاهیم، نقش اصلی را ایفا کند، خیلی مؤثر است. همچنین به سنت نیز باید اهمیت ویژهای دارد. البته در این زمینه باید کتابهایی در اختیار طلاب گذاشت که مشکلات سندی و مضمونی نداشته باشد. منتخباتی از کتاب ارزشمند کافی، یا منتخباتی از کتابهای دیگر، در اختیارشان باشد، تا با سنت و کلمات نورانی ائمه(ع) مأنوس و با ظرائف آن آشنا بشوند.
مناسب است به شورای مدیریت حوزه سفارش کنیم، بحثهای قرآنی، علاقه به قرآن، ترویج قرآن و ترویج سنت، در میان طلاب بیشتر باشد و ضمن درسها، درسی هم با عنوان درس حدیثی و درس قرآنی داشته باشند.
یکی از مشکلاتی که ما در احادیث، با آن روبرو هستیم، نسخه بدلهاست. یک حدیث چند نسخه دارد، چرا؟ وقتی علم الحدیث تعطیل شد، قهرا این نسخه بدلها پیدا شد. اگر علم الحدیث که سابقا در میان قدما بود،بین ما هم رواج داشت،یعنی کافی را نزد استاد میخواندیم، استبصار را میخواندیم، تهذیب را میخواندیم، قهرا این احادیث سینه به سینه به ما میرسید و بسیاری از این نسخه بدلها و مشکلات چاپی و خطی از بین میرفت.
شایان ذکر است، علاقهمندان به تهیه این کتاب میتوانند به انتشارات شفق به نشانی قم ـ خیابان شهدا ـ کوچه 22 مراجعه کنند یا با شماره 7741028 پیش شماره 0251 تماس بگیرند./997/پ202/پ