۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۵
کد خبر: ۱۶۴۴۴۵
ولایتی در قم:

هاشمی هم بیاید کنار نمی روم/ موضعم در قبال فتنه و انحراف یکی است

خبرگزاری رسا ـ عضو ائتلاف سه‌گانه اصول‌گرایان گفت: بخش مهمی از معضلات اقتصادی مربوط به روابط خارجی است، ما نفت داریم اما نمی‌توانیم آن را بفروشیم،‌ با مذاکرات می‌توان این معضلات را حل کرد و این مذاکرات سخت‌تر از مذاکرات ایران و عراق نیست.
 علي اکبر ولايتي در قم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی‌اکبر ولایتی، چهارشنبه شب در مجمع طلاب و فضلای قمی حوزه علمیه که در حسینیه آیت‌الله مرعشی نجفی برگزار شد، به پرسش‌های حاضران پاسخ گفت.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اگر آقای هاشمی حضور بیابد آیا کنار می‌روید،‌ بیان داشت: خیر من کنار نمی‌روم.
ولایتی در پاسخ به سؤالی درباره ساکتین فتنه خاطرنشان کرد: هر کس نظری خلاف نظر سخنان رهبری در نماز جمعه بیان کرده به نوعی در فتنه شریک بوده است و هر کس موضع نگرفته ساکت بوده است و برخی در این امتحان مردود شدند.
وی افزود: من در تلویزیون چندبار به طور صریح در این باره موضع‌گیری گرفتم، آقای دکتر حداد و بنده صریح‌ترین موضع گیری را گرفته‌ایم و موضع‌گیری ما در قبال انحراف همان موضع‌گیری در قبال فتنه است، این گونه نشود که کسانی با موضع‌گیری در برابر فتنه در برابر انحراف ساکت باشند.
ولایتی بیان داشت: انحراف و فتنه همواره مذموم است، حالا این انحراف و فتنه از طرف هر فرد یا گروهی می‌خواهد باشد، حکومت با کسی فامیلی یا قوم و خویشی ندارد و همواره باید پیرو رهبر معظم انقلاب باشیم و آماده‌ایم سینه خود را برای حمایت از رهبر انقلاب سپر کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی حفظ حقوق هسته‌ای همراه با برداشتن تحریم‌ها، گفت: باید کار کرد، از اصول کوتاه نیامد و از اصول کوتاه نیامدن به این معنا نیست که مشکلات را بر مردم روا بدانیم، امتیاز هسته‌ای از افتخارات تاریخ ایران است که صد در صد مدیون رهبر معظم انقلاب است.
جاذبه حداکثری به آن معنا نیست که انسان‌ها ناباب در حکومت وارد شوند
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر سفرهای اخیر هیأت دولت که آیا بوی تبلیغاتی می‌دهد، گفت: تکلیف این امر با شورای نگهبان است، من نیز تا کنون هیچ سخنرانی‌ای درباره انتخابات نکرده‌ام، درباره مسائل جهان اسلام و بیداری اسلامی سخن می‌گوییم اما اگر مردم درباره انتخابات پرسشی کردند به آن پاسخ می‌گوییم.
ولایتی ادامه داد: اگر کسی برای تبلیغات خود از بیت‌المال استفاده کند، جایز نیست؛ پیدا کردن مصداق آن و تطبیق آن با بنده نیست و شورای نگهبان این امر را بر عهده دارد.
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی ابراز کرد: ما نوزدهمین کشوری هستیم که به انرژی هسته‌ای وصل می‌شویم و از این فناوری پانصد رشته منشعب می‌شود، اما هنر دیپلماسی و بین‌المللی این است که هم تحریم‌ها برداشته شود و هم حق انرژی هسته‌ای محفوظ بماند.
وی در پاسخ سؤالی دیگر افزود: جاذبه و دافعه قانون حاکم بر جهان است و رهبر معظم انقلاب فرمودند جاذبه حداکثری و دافعه حداقلی، معنی جاذبه حداکثری این نیست که انسان‌های ناباب در حکومت آورده شوند بلکه به این معنا است که رییس‌جمهور در اختلاف سلایق گیر نکند.
ولایتی در پاسخی به این پرسش که چرا شما به سمت ائتلاف رفتید، گفت: تعداد کاندیداها زیاد است و برای رسیدن به کاندیدای اصلح نیازمند این امر است که همه اصول‌گرایان و هر کسی که احساس تکلیف به خدمت کردن می‌کند، با یکدیگر جمع شوند.
مذاکرات بین‌المللی اقتصادی سخت‌تر از مذاکرات پایان جنگ نیست
وی ابراز داشت: ما از سه نفر شروع کردیم اما به سه نفر بسنده نکردیم،‌ مذاکرات همچنان ادامه دارد تا بتوانیم یک نفر را معرفی کنیم، ائتلاف برای این است که جلوی تکروی گرفته شود و در نهایت مردم انتخاب می‌کنند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اعلام کاندیدای اصلح ادامه داد: ائتلاف پس از ثبت‌نام کاندیدای مورد نظر خود را اعلام می‌کند باید به مردم فرصت دهیم تا تبلیغات و مناظره‌ها را ببینند و عملا قدرت انتخاب داشته باشند، افراد داوطلب هم توانایی‌ها خود را عرضه کنند‌.
ولایتی در پاسخ به سؤال دیگری خاطرنشان کرد: باید مشکلات اقتصادی مردم را دسته‌بندی و اولویت‌بندی کرد، قیمت‌ها را می‌توان کنترل کرد و اکنون از زمان جنگ بدتر نیست.
وی گفت: ارزاق و نیازمندی‌ها مردم، اجاره‌بها، مسکن و بیکاری قابل حل است، بخشی از یارانه‌ها باید صرف تأمین هزینه‌های کارخانه‌های کوچک و بزرگ می‌شد تا مشکل بیکاری حل شود.
این فعال سیاسی ابراز کرد: بخش مهمی از معضلات اقتصادی مربوط به روابط خارجی است، ما نفت داریم اما نمی‌توانیم آن را بفروشیم،‌ با مذاکرات می‌توان این معضلات را حل کرد و این مذاکرات سخت‌تر از مذاکرات ایران و عراق نیست.
وضعیت کنونی اقتصاد کشور تأسف‌آور است
وی گفت: ما نفت فروختیم و نتوانستیم پول آن را منتقل کنیم و این بی‌پولی مایه مشکلات بسیاری در کشور شده است، ما چشم‌انداز بیست‌ساله کشور را داریم و اگر مطابق چشم‌انداز حرکت شود، پیشرفت‌های خوبی خواهیم داشت.
ولایتی ادامه داد: موظف هستیم که هر ساله ده درصد از تأمین هزینه‌های کشور به وسیله نفت را کاهش دهیم،‌ اکنون به وسیله سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات غیرنفتی مانند گاز می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم، کشورهای مختلفی مانند عراق، ترکیه و مانند آن به گاز احتیاج دارند.
وی استفاده از راه‌های ترانزیتی ایران را راه‌کار دیگری برای بهبود اقتصاد دانست و افزود: اگر راه‌آهن‌های میان کشورها مانند ایران و روسیه کشیده شود، حق ترانزیت درآمدهای بسیاری برای ایران به ارمغان خواهد آورد، همچنین برق را می‌توان به سایر کشورها مانند تاجیکستان صادر کرد.
ولایتی افزود: طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت آن قدر زیاد است که انسان تأسف می‌خورد که کشور ایران به چنین وضعیتی افتاده است، در اطراف ایران 15 کشور همسایه وجود دارد و باید توجه داشت که نمی‌توان ایران اسلامی را محاصره اقتصادی کرد.
وی با اشاره به سؤالی درباره اختلاف سبد رأی قالیباف و ولایتی، گفت: حرف ما این است که تمام اصول‌گرایان یک کاندیدا معرفی کنند و امیدواریم با کمک شخصیت‌های تأثیرگذار بتوانیم یک کاندیدای اصلح را معرفی کنیم.
ترکیب عادلانه حضور علمای شیعه و سنی در مجمع بیداری اسلامی حفظ می‌شود
همچنین ولایتی در ابتدای سخنان خود با بیان نکاتی درباره برگزاری ششمین اجلاس بیداری اسلامی گفت: ایده اصلی شکل‌گیری مجمع جهانی بیداری اسلامی را از سخنان رهبر معظم انقلاب گرفتیم،‌ یکی دو هفته پس از آغاز حرکت مردم مصر برای جلوگیری از مصادره انقلاب‌های اسلامی در کشورهای مختلف مجمع جهانی بیداری اسلامی شکل گرفت.
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: غربیان با این ادعا که مردم کشورهای اسلامی به دنبال دموکراسی هستند به دنبال تحریف انقلاب‌ها بودند و بعد از آن نام بهار عربی را بر آن گذاشتند و اگر در این دو زمینه موفق نشدند به دنبال آن هستند که در صورت بر سر کار آمدن اسلام‌گراها ادعای تقلب در انتخابات کنند.
وی با اشاره به این‌که ادعای تقلب در انتخابات در کشورهای مانند ایران، مصر و اخیرا ونزوئلا صورت گرفته است، ادامه داد: در انتخابات گذشته ایران نیز این ادعا را مطرح کردند که یا موسوی پیروز می‌شود یا اگر نشد به طور قطع تقلب صورت گرفته است.
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با اشاره به این‌که سعی بر این است که ترکیب شیعه و سنی به طور عادلانه در دعوت از مهمانان مجمع بیداری اسلامی حفظ شود،‌ خاطرنشان کرد: سعی کردیم در ترکیب شورای مرکزی نیز این ترکیب حفظ شود و از حضور علمای اهل‌سنت و شیعه استفاده کنیم.
برگزاری مجمع بیداری اسلامی پیروزی بزرگی برای ایران است
وی به بیان اهداف ایجاد مجمع بیداری اسلامی پرداخت و گفت: ایجاد وحدت در میان امت‌های اسلامی و عربی از اهداف این اجلاس است، هر گاه یکی از ملیت‌های عربی مطرح شود آن سبب جدایی و اختلاف‌افکنی میان مردم می‌شود.
ولایتی منشأ موج بیداری اسلامی را ایران خواند و بیان داشت: ایران نیز باید این موج را حفظ کند، مجمع بیداری اسلامی یک سازمان غیردولتی و مردم‌نهاد است و به همین دلیل افراد به راحتی عقیده خود را ابراز می‌کنند.
وی اظهار داشت: در کشورهای مختلف تفرقه شیعه و سنی را بهانه‌ای برای مسلمان‌کشی قرار داده‌اند و شیعیان یا اهل‌سنت را به خاک و خون می‌کشند، یکی از برکات اجلاس بیداری اسلامی این است که این توطئه دشمنان را خنثی می‌کند.
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: فضای باز مجمع بیداری اسلامی است و این امر حکایت از اعتماد به نفس نظام اسلامی با محوریت ولایت فقیه دارد، سخنان ایشان در این مجمع حساب‌شده و راهگشا بود.
وی ابراز داشت: برگزاری اجلاس علما و بیداری اسلامی پیروزی بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران بود،‌ در این اجلاس بیانیه‌ای صادر شد که در آن راه حل اختلافات سوریه را راه حلی سوری سوری دانسته بود./914/پ201/ج
ارسال نظرات