۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۱۶۵۲۹۳

نخستین کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی برگزار می‌شود

خبرگزاری رسا ـ نخستین کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خردادماه 1392 برگزار می‌شود.
نخستین کنگره ملی صائب تبریزی و شعر اخلاقی برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، این کنگره با هدف آشنا ساختن اقشار مختلف مردم با اندیشه و شعر صائب تبریزی که از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده و همچنین ایجاد انگیزه در مداحان، شاعران و دیگر هنرمندان در توجه به اندیشه و شعر صائب تبریزی و ظرفیت‌های موجود در آن برگزار می‌شود.

 

ترویج فرهنگ و اخلاق اسلامی با توجه به آموزه‌های دینی موجود در شعر صائب و زمینه‌سازی برای توجه بیشتر به اصحاب فرهنگ نسبت به مقوله اخلاق در ادبیات با توجه به موج تهاجم غرب در عرصه ادبیات و رواج بی‌اخلاقی به ویژه در عرصه‌های مجازی از دیگر اهداف برگزاری این کنگره است.

 

براساس این گزارش محورهای کنگره‌ی صائب تبریزی شامل، اشاره به اخلاق پیامبر اکرم در شعر صائب، فضایل و رذایل اخلاقی از نگاه صائب، بررسی عنصر پند و اندرز در شعر صائب، پیش‌فرض‌های اخلاقی شعر صائب، بررسی نمونه‌های موفق شعر صائب در عرصه‌ی اخلاق، رویکردهای صائب به ادبیات تعلیمی، مدایح و مراثی صائب در اخلاق عمومی و فرهنگ عامه، راهکارهای ترویج شعر اخلاقی و ادبیات تعلیمی با نظرداشت به صائب، ظرفیت های شعر سبک هندی در رواج اخلاق، بازتاب حضور آیات قرآن در شعر صائب، بازتاب حضور احادیث معصومان در شعر صائب، دنیاخواهی و دنیادوستی در شعر صائب، عنصر «عبرت» در شعر صائب، تفاوت‌های شعر عرفانی و شعر اخلاقی در سبک هندی، آثار بلندی همت در شعر صائب تبریزی، توکل و تفویض در شعر صائب، عبادت و آثار آن در شعر صائب، رعایت حقوق دیگران در شعر صائب، عوامل و موانع رشد اخلاقی در شعر صائب است.

 

گفتنی است، علاقه مندان می‌توانند آثار خود را تا پانزدهم اردیبهشت ماه جاری به آدرس اینترنتی saeb@farhang.gov.ir   ارسال کرده و برای  کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.farhang.gov.ir  مراجعه کنند.

 

نخستین کنگره ملی صائب تبریزی از سوی مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همکاری موسسه فرهنگ سازان مشعر خرداد ماه سال 1392 برگزار می‌شود./935/د102/ب

ارسال نظرات