۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۱۶۵۵۲۴
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

الگو قرار دادن بزرگان دین راه دوری از تجمل گرایی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه در بیان راهکار های پیش رو به منظور دوری جامعه از پدیده تجمل گرایی گفت: ما باید بزرگان دین خود را به عنوان الگو های عملی خود قرار داده و زندگی‌ها را ساده بگیریم و اگر توان مالی ما از حد نیاز بیشتر است به جای اینکه صرف تجملات زندگی کنیم به کسانی که واقعاً نیازمند هستند کمک کنیم.
تجمل گرايي و مصرف گرايي

حجت‌الاسلام عباس اشجعی اصفهانی ، استاد حوزه و دانشگاه، در پاسخ به پرسش‌های « تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: از نظر فلسفه اخلاق اسلامی تجمل گرایی یک مفهوم منفی است، و باید آن را یکی از رذایل اخلاقی شناخت، تجمل گرایی از دنیادوستی و دنیاطلبی بر می‌خیزد و نتیجه علاقه، عشق و محبت انسان به دنیا است.

وی در ادامه افزود: بر اساس متون اسلامی و بیانات ائمه اطهار(ع) به روشنی می‌توان دریافت که دنیادوستی رأس همه گناهان و معصیت است، بنابراین تجمل گرایی به طور کلی از منظر اخلاق اسلامی رذیله محسوب شده و تمامی مؤمنان باید از آن دوری کنند.

ضرورت دوری خانواده‌ها از تجمل گرایی

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رشد تجمل گرایی از خانواده بیان داشت: اگر پدر و مادر در حیطه زندگی خود تجمل گرا باشند این مسأله تأثیرات سوء خود را بر فرزندان خواهد گذاشت، زیرا این عمل از سوی فرزندان به عنوان یک اقدام مثبت تلقی شده و آن را می‌پذیرند، از این رو در مسیر تحقق آن گرفتار رذایل اخلاقی می‌شوند.

وی ابراز داشت: آن چیزی که اهمیت بالایی دارد و رهبر معظم انقلاب نیز بر روی آن تأکید فراوان دارند و در این خصوص در سخنان و جلسات مختلف به مسؤولین رده بالا گوشزد کرده‌اند، موضوع بروز و رشد دنیاطلبی و تجمل گرایی در میان مسؤولین کشور است.

حجت الاسلام اشجعی اصفهانی تصریح کرد: با توجه به رویکرد اجتماعی و سیاسی اساساً انسان‌هایی که نگاه جامعه به آن‌ها است، چه انسان‌های الگوپذیر و چه انسان‌هایی که مدیریت بخش‌های مختلف جامعه را در دست دارند ، اگر دچار این آسیب شوند، به مراتب تأثیرات بسیار مخربی بر روی جامعه خواهد داشت.

زیبا شناسی و زیبا دوستی در فطرت هر انسان است

این کارشناس مذهبی در بیان تفاوت بین زیبا دوستی و شیک پوشی اظهار داشت: زیبا شناسی و زیبا دوستی در فطرت هر کس نهفته است، و انسان دوست دارد که زیبا باشد و زیبایی ظاهری در لباس، خانه، محل زندگی و جامعه را داشته باشد و این امر پسندیده ای است.

وی تصریح کرد: اما وجه تمایز شیک پوشی با تجمل گرایی در وجه منفی آن است، یعنی هدر رفت منابع جامعه منابع انسانی تا جایی که از حد مجاز خارج شده و به افراط برسد؛ وقتی شخصی گرفتار تجملات می‌شود در حقیقت از مسیر اعتدال اخلاقی خارج شده است، او نباید با چشم و هم چشمی نسبت به دیگران هزینه های سنگینی را هم به خود و هم به جامعه تحمیل کند.

نگاه الگویی جامعه به افراد مطرح دلیل رواج تجمل گرایی

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به علل و عوامل رواج تجمل گرایی در جامعه بیان داشت: یکی از دلایل آن، نگاه الگویی اعضای جامعه به اطرافیان و اشخاص مطرح در جامعه همچون بازیگران و هنرمندان سینما و همچنین ورزشکاران مطرح است که متأسفانه این موضوع در چند سال اخیر در میان جوانان ما رواج پیدا کرده است.

وی تأکید داشت: خانواده‌ها به طور گسترده می‌توانند در سوق و یا عدم سوق جوانان به این سمت نقشی مؤثری داشته باشند، باید به این موضوع توجه کرد که امروزه با افزایش و همه‌گیر شدن شبکه های تلویزیونی در میان جامعه، تلویزیون نقش بسیار مهم آموزش خانواده‌ها را بر عهده گرفته است که متأسفانه باید گفت در بعضی مواقع خود به این تجمل گرایی دامن زده است.

این کارشناس مذهبی ابراز داشت: متأسفانه اکثر هنرمندان و بازیگران سینما و ورزشکاران معروف در جامعه افرادی متجمل بوده و دارای خانه و زندگی‌های پر زرق و برق هستند، از این رو به دلیل الگو پذیری جوانان از آنان این روحیه تجمل گرایی نیز در ذهن و روح آنان رسوخ خواهد کرد و به مرور در میان جامعه رواج خواهد یافت.

تهی شدن جامعه از درون حاصل بی توجهی به پدیده تجمل گرایی

حجت الاسلام اشجعی اصفهانی در بیان آفت‌ها و پیامد های حاصل از تجمل گرایی در جامعه اشاره داشت: یکی از آفت‌های بسیار بدی که ما اکنون شاهد آن هستیم، از میان رفتن ثروت‌های جامعه است، همچنین به واسطه دنیا دوستی و چشم و هم چشمی اعضای جامعه نسبت به یکدیگر این پدیده در جامعه رسوخ کرده و سبب خواهد شد جامعه از درون تهی شود.

وی تأکید کرد: یعنی به واسطه رواج تجمل گرایی در زندگی افراد، حرف اول و آخر را پول، ثروت و زندگی پر زرق و برق خواهد بود، از این رو با گسترش آن در جامعه و همه‌گیر شدن آن، گرایش‌های معنوی و اخلاقی آهسته آهسته رو به ضعف رفته و در نهایت این جامعه به هیچ وجه ظرفیت و آمادگی لازم برای سربازی امام زمان را نخواهد داشت.

الگو قرار دادن بزرگان دین راه دوری از تجمل گرایی

این استاد حوزه و دانشگاه در بیان راهکار های پیش رو به منظور دوری جامعه از پدیده تجمل گرایی اظهار داشت: ما باید بزرگان دین خود را به عنوان الگو های عملی خود قرار داده و زندگی‌ها را ساده بگیریم و اگر توان مالی ما از حد نیاز بیشتر است به جای اینکه صرف تجملات زندگی کنیم به کسانی که واقعاً نیازمند هستند کمک کنیم.

این مبلغ نمونه ادامه داد: اگر ما در حد توان در حل مشکلات جامعه اقدام نماییم و به فکر جوانان و ازدواج آنان باشیم و با کار های فرهنگی آنان را از تجمل گرایی دور کنیم و نیز در ترویج گرایش‌های اخلاقی و معنوی کوشا باشیم می‌توانیم جامعه ای منتظر و آماده ظهور را نوید دهیم.

ضرورت کالبد شکافی برنامه‌های رسانه‌ای از سوی متخصصان

حجت الاسلام اشجعی اصفهانی با اشاره به نحوه فرهنگ سازی در میان جامعه بیان داشت: اکنون چشم و گوش جوانان ما اعم از دختر و پسر به تلویزیون و برنامه‌ها و فیلم‌های پخش شده از آن است، و بیشتر سبک زندگی خود را از آن الگو برداری می‌کنند، از این رو یک عده متخصص باید بنشینند و این‌ها را کالبد شکافی کرده و برنامه‌ها و تأثیرات آن را به طور میدانی بررسی کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: کسانی می‌توانند در امر فرهنگ سازی پیش قدم باشند که در واقع خود آنان از این آسیب سالم باشند، از این رو ما باید به سراغ نسل جنگ رفته و از تجربیات آنان استفاده کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: اکنون شهیدان زنده ای در میان ما و در جامعه هستند و زندگی می‌کنند که کسی به سراغ آن‌ها نمی‌رود و از معنویت و توانایی آن‌ها استفاده نمی‌کند، کسانی که باید از آن‌ها به عنوان سر لوحه و فرهنگ سازان جامعه در امر تبلیغ دین و راه درست زیستن استفاده کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد ما مقداری از این نسل واقعاً پویا و فرهنگ ساز که یک فرهنگ بسیجی و جبهه ای را ساخته و به دنیا عرضه کرده است دور شده و فاصله گرفته‌ایم، و به واسطه این فاصله است که دچار آسیب‌های اخلاقی همچون تجمل گرایی شده‌ایم، از این رو همگی ما باید به آن روحیه امام زمانی، جبهه ای و شهادت طلبی باز گردیم تا در نهایت این فرهنگ تبدیل به یک فرهنگ غنی در میان جامعه شود.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخشی از آن پرسش‌ها است:

چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟

علت کار گریزی چیست؟

چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟

چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟

حد زادوولد در جامعه ما چیست؟

الگوی تفریح سالم چیست؟

نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟

در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟

چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟

انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟

وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟

چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟

چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟

تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟

چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟

چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟

چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟

آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟

طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟

آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟

آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟

بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟

علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟

حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟

تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟

چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟

چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟

چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟

چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟/9192/ت301/ن

ارسال نظرات