۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۶
کد خبر: ۱۶۵۷۲۹
آیت‌الله اراکی مطرح کرد؛

رشته «فقه سیره نبی اکرم» در حوزه‌های علمیه راه اندازی شود

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سیره نبی اکرم را یکی از مهم ترین و برجسته‌ترین رشته‌های فقه اسلامی که هنوز به آن توجه نشده عنوان کرد و با تاکید بر این‌که این رشته باید در حوزه‌های علمیه راه اندازی شود، گفت: سیره پیامبر‌اکرم(ص) در باب جنگ، صلح، اخلاق، بازار و جامعه باید با روش فقهی و پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد.
آيت‌الله محسن اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، روز گذشته در اجلاس «بین‌المللی دیپلماسی و قدرت نرم در سیره پیامبر اعظم(ص)» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد، با اشاره به این‌که در فرهنگ دینی ما وجود مقدس نبی اکرم(ص) به‌عنوان حبیب خدا معرفی شده است، ابراز داشت: خداوند در دستگاه آفرینش موجودی که شایسته آن باشد که معشوقش قرار بگیرد را نیافت و انسان را آفرید تا در آیینه انسان خود را ببیند و به خود عشق ورزد و مخلوقی که شایسته معشوق خدا بودن باشد را ببیند و لذا محمد(ص) را آفرید و آفرینش آدم و سلسله انسان مقدمه پیدایش این وجود برتر است.

 

وی با بیان این‌که انسان پرستش‌گر عاشق و مظهر عشق الهی است، ابراز داشت: عقل انسان مقدمه حسن انتخاب در عشق است و خدا به او عقل داده که بداند چگونه عاشقی کند.

 

آیت‌الله اراکی با تأکید بر این‌که خاصیت امت اسلامی اطاعت از رسول اکرم(ص) و سر سپر‌دگی به اوست و وجود مقدس امیر‌مؤمنان(ع) در رأس این امت قرار دارد، عنوان داشت: جایگاه امیرمؤمنان(ع) در ساختار تفکر اسلامی و نظام فرهنگ اسلام استاندارد مؤمن تمام عیار به رسول خدا(ص) است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه این مطلب تصریح کرد: ما که می‌گوییم شیعه امیرمؤمنان(ع) هستیم، یعنی از این نمونه پیروی می‌کنیم وگرنه دیگران هم می‌گویند ما مطیع پیامبر(ص) هستیم.

وی تأکید کرد: وقتی می‌گوییم اقتدا به سیره پیامبر اسلام(ص) می‌کنیم، این اقتدا در همه زمینه‌ها باید باشد و خشم، خشنودی، سکوت، صحبت کردن، نشست، برخاست و هر سلوکی که از سوی رسول اعظم(ص) انجام شود، مورد اقتدا و اسوه ما است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سیره نبی اکرم را یکی از مهم ترین و برجسته‌ترین رشته‌های فقه اسلامی که هنوز به آن توجه نشده عنوان کرد و با تاکید بر این‌که این رشته باید در حوزه‌های علمیه راه اندازی شود، ابراز داشت: سیره پیامبر‌اکرم(ص) در باب جنگ، صلح، اخلاق، بازار و جامعه باید با روش فقهی و پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد.

آیت‌الله اراکی اظهار داشت: در راستای شناخت سیره پیامبراکرم(ع) نباید به دو یا سه کتاب اکتفا کنیم بلکه این بحث بسیار جدی‌تر از این حرف‌ها است./956/پ201/ب

ارسال نظرات