حجت الاسلام رضایی اصفهانی:
قرآن انسان را به یک حکمت فراگیر یا دانش جامعنگر دعوت می کند
خبرگزاری رسا ـ عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با تأکید بر این که قرآن یک نگاه جامع به دانش دارد و همین نگاه جامع را به انسان هم دارد گفت: از این مساله این نتیجه حاصل می شود که قرآن انسان را به یک حکمت فراگیر یا دانش جامعنگر دعوت میکند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد علی رضایی اصفهانی در نشست تخصصی دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با ارائه مقاله خود با عنوان "دانش جامع نگر (حکمت فراگیر)" با بیان این که توجه قرآن به علوم نگاهی جامع است و در بیش از 2000 مورد گاهی به صورت صریح و گاهی به صورت غیر صریح به علوم مختلف اشاره دارد، گفت: قرآن انسان را به علوم تجربی دعوت می کند و در آیات فراوانی انسان را به تعقل و تدبر و تفکر فرا میخواند و به نوعی دعوت به علوم نقلی میکند. سومین دسته از علومی که قرآن به آن توجه می دهد علوم نقلی شامل قصص انبیا و اقوام است. چهارمین علم که قرآن ما را به آن توجه می دهد علوم شهودی است.
وی افزود: این نکته مهم است که راههای کسب معرفت بشری چهار مورد است که قرآن به همه این موارد توجه کرده است.
این پژوهشگر در تبیین توجه قرآن به علوم تجربی بیان داشت: نگاه قرآن به علوم طبیعی مثبت است و حدود 300 آیه به مباحث کیهان شناسی و 150 آیه به علوم پزشکی و 900 آیه به مباحث اقتصادی و 600 آیه به مباحث مدیریتی اشاره دارد و قرآن هم به علوم انسانی و هم به علوم تجربی نگاهی مثبت دارد و انسان را به هر دو دعوت می کند.
دانشیار جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به این که نگاه قرآن به علوم غریبه که امروز با تعبیر فرا روانشناسی بیان می شود، به جهت آن که ضد علم است منفی است، با اشاره به آیه 20 سوره لقمان، تأکید داشت: نگاه قرآن به طبیعت بر خلاف برخی مکاتب دیگر مثبت است.
وی افزود: قرآن از دانشمندان تجلیل می کند و قیدی بر این نمی زند و مطلق دانشمندان را تجلیل می کند که این خود زمینه رشد علمی را در میان مسلمانان فراهم کرده است.
حجت الاسلام رضایی اصفهانی در توصیف نگاه قرآن به علم اظهار داشت: قرآن طبیعت را آیه و نشانه خداوند معرفی می کند و این یکی از تمایزات نگاه قرآنی از نگاه های دیگر است که علم جهت دار را مطرح می کند. قرآن در آیه 28 سوره فاطر نگاه قدسی به علم دارد و علم را موجب افزایش خشیت و عبادت می داند.
این پژوهشگر با اشاره به اعجاز علمی قرآن ادامه داد: قرآن در زمینه علوم تجربی به بیان اخبار غیبی علمی می پردازد که همان اعجاز های علمی قرآن است.
عضو اندیشکده علم مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در بیان حکم فقهی علوم عنوان داشت: احکام علوم بر اساس آیات و روایات به سه دسته تقسیم می شود؛ هر رشتهای که جامعه اسلامی به آن نیاز داشته باشد، کسب آن واجب می شود و علوم کهانت نیز حرام است و کسب بقیه علوم مستحب است؛ بنابراین، ادعای ما این است که در اسلام علوم مباح نداریم.
حجت الاسلام رضایی اصفهانی در تببین اقسام فعالیت میان رشته ای با بیان این که امروزه بیشترین رشد علمی در مباحث بین رشته ای بوده است، عنوان داشت: یکی از اشکالات کارهای علمی جزئینگری است و در پژوهش های میان رشته ای گاهی موضوع پژوهش میان رشته ای است، گاهی روش آن میان رشته ای است و گاهی دانش میان رشته ای است.
دانشیار جامعه المصطفی با بیان این که قرآن کریم ما را دعوت به یک دانش جامع نگر می کند نه تک بعدی اظهار داشت: قرآن کریم از علوم تجربی در بررسی پدیده ها استفاده می کند، با نگاه دومی به همان موضوع می توان برای تکمیل و تفسیر تجربه ها به آن نگاه عقل و خرد فلسفی داشت و نگاه سوم به همان موضوع می تواند نگاه از زاویه حقیقت وحیانی برای جهت دهی به علوم و هنر باشد.
وی با تأکید بر این که قرآن یک نگاه جامع به دانش دارد و همین نگاه جامع را به انسان هم دارد، گفت: از این ها این نتیجه حاصل می شود که قرآن انسان را به یک حکمت فراگیر یا دانش جامع نگر دعوت می کند که فراگیران را به همه ابعاد پدیده از نگاه علوم تجربی، عقل و وحی دعوت می کند.
حجت الاسلام رضایی اصفهانی در به تبیین پیامد های دانش جامع نگر عنوان داشت: در دانش جامع نگر، دانش جو کسب علم را مقدس می داند و تحصیل علم را عبادت می داند و در اهداف علم نیز اثر می گذارد و در مبانی علوم نیز وارد می شود و در اخلاق علمی هم موثر است.
حجت الاسلام رضایی اصفهانی با بیان این که قرآن دانشمندان جامع نگر تربیت می کند و به دنبال رشد معقول، منطقی و همه جانبه است، گفت: اسلام در مباحث اقتصاد و تربیت دارای نظام است خود به خود وقتی مباحث قرآنی مطرح شد این ها هم خودشان را کم کم نشان می دهند و در نظریه پردازی های علمی تاثیر خواهد گذاشت.
وی با بیان این که نگاه علمی جامع قرآن، مانع استبداد علمی و اخلاقی می شود، تأکید داشت: به نظر می رسد با توجه به آن چه که گفته شد، نظام آموزشی ما در مدارس اشکالات مهمی دارد. /959/پ202/ع
ارسال نظرات