برای جلوگیری از طلاق باید سنت رسول الله را در جامعه احیا کنیم
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز در درس اخلاق خود که در بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، گفت: اندیشه و علم از عمل جدا است، عزم، اراده، تصمیم و نیت به عهده عقل عملی است و این جا مشکل جدی ما است و ما در هر دو موضوع علم و اندیشه و عمل آسیبپذیر هستیم، خداوند چراغی را هم از درون و هم از بیرون روشن کرد، از بیرون منظرهها و مسموعات و شیاطین الانس مانع هستند و از درون هم هوا و هوس مانع رشد است، چون ما از هم درون آسیبپذیر هستیم و هم از بیرون ذات اقدس اله هم از درون برای ما چراغ روشن کرد و هم از بیرون، خداوند به پیامبر فرمود ما تو را سراج منیر قرار دادیم، یک آفتاب روشنگری است که از گزند هر خسوف و کسوف ایمن است و دائما میتابد، با خورشید در شب ارتباط نداریم اما وجود مبارک معصوم هم شب و هم روز قابل استفاده است، در درون هم چراغ فطرت را روشن کرد که فرمود « فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا»، هر فردی بدون اشتباه زشتی و زیبایی را میبیند.
وی با تأکید بر این نکته که علم بشری و انسانی وجود ندارد، بیان کرد: این چنین نیست که ما علوم را به نام خودمان ثبت کنیم و بگوییم بشری است، ما از زاد روزمان که چیزی بلد نبودیم و برای برخی هم در دوران کهنسالی همه چیز از بین میرود و پیکر انسان هم از نطفه بیارزشی تشکیل شده است بنابراین انسان هیچ ندارد، بسیاری از ماها اسلامی حرف میزنیم و قارونی فکر میکنیم، برخی میگویند ما سی چهل سال زحمت کشیدیم و این مطلب را یاد گرفتیم، این اسلامی حرف زدن و قارونی فکر کردن است، اما اگر کسی همواره بگوید «الحمدلله علی کل حال» اسلامی است.
مفسر برجسته قرآن اظهار کرد: خداوند نه تنها در آغاز ما را متنعم کرد بلکه در انجام هم منعم ما است، او هر لحظه و هر روز دارد عطا میکند، «یا باسط الیدین بالعطیه» خداوند با دو دست بیدستی و گشادهدستی میدهد، ما اگر بخواهیم چیزی را بدهیم با دو دست به علامت احترام میدهیم، خداوند برای اینکه تیرگی و تاریکی انسان را برطرف کند بر مؤمنان صلوات میفرستد، در سوره احزاب فرمود خداوند بر شما صلوات «هُوَ الَّذِی یُصَلِّی عَلَیْکُمْ وَمَلَائِکَتُهُ لِیُخْرِجَکُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ» خدا و ملائکه بر شما صلوات میفرستند تا شما را از تیرگی به دربیاورند این کم مقامی نیست که خداوند بر کسی صلوات بفرستد،این عنایت و عطیه الهی است.
استغفار سبب معطر شدن معنوی انسان میشود
وی در ادامه به تأثیرات صلوات خداوند و ملائکه بر مؤمنان پرداخت و ابراز کرد: اگر کسی مشمول این صلوات الهی شد آنگاه به آسانی از گناه میگذرد، آن شامه او بوی بد گناه را میشنود، حقیقتا گناه بدبو است اما ما آن را احساس نمیکنیم، خیلی از چیزها است که ما نه میبینیم و نه میشنویم، فرمود هر چیزی ملکوتی دارد، ملکوت سما و زمین را به ابراهیم نشان دادیم، « وَکَذَلِکَ نُرِی إِبْرَاهِیمَ مَلَکُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ» شما نگاه کنید مگر به دیدن به برسید، بلکه ببینید: « أَوَلَمْ یَنظُرُواْ فِی مَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ» اگر کسی با این دید با باطن گناه آشنا شد میفهمد گناه زباله و بدبو است و آن گاه میگوید خودتان را با استغفار معطر کنید و گرنه بوی بد گناه شما را رسوا میکند.
حضرت آیتالله جوادی آملی خاطرنشان کرد: به ما گفتند اگر مجامع عمومی میروید عطر بزنید، این عطر برای شامه ملکی است اما استغفار برای شامه ملکوتی است فرمود بدن و دهانتان را با استغار پاک کنید، نماز و قرآن را با دهان پاک بخوانید، این قرآن از این دهان بیرون میآید اگر این دهان که کانال عبور قرآن است آلوده باشد، آب زلال را آلوده میکند، نفرمود دهانتان را مسواک کنید، مسواک کردن ثواب دارد، فرمود دهانتان را پاک کنید، حرف ناشایست اگر از دهان درآمد این دهان آلوده است، ورود و خروجش اگر آلوده بود این دهان آلوده است و آنگاه قرآن اگر از این دهان بیرون آمد اثر نمیکند، آنچه که ما را از تیرگی و تاریکی نجات میدهد عنایت خاص الهی است که در ذیل بندگی ما است که خداوند در ادامه فرمود دائمالفضل خداوند است، انسان بداند اگر مشمول صلوات ذات اقدس اله شدید از تیرگی درونی و تاریکی بیرونی نجات پیدا میکند.
امام علی در نامه 53 تفکیک قوا را مطرح کردهاند
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان بخشهایی از نامه 53 به مالک اشتر پرداخت و ابراز کرد: یکی از این جملهها برگزیده این نامه آن است که همانطور که شریعت یک ستونی دارد،سیاست اسلامی هم یک ستونی دارد و آن رضایت مردم است، در آیه نیامده است، شریعت اسلامی ستونی به نام نماز دارد و سیاست اسلامی هم ستونی به نام مردم دارد، ستون دین مردم هستند با مردم نباید بد تا کنید، مسؤولان خواستههای مشروع مردم را انجام دهید، با مردم که ستون اصلی ستون سیاست اسلامی هستند بدرفتاری نکنید.
استاد عالی حوزه علمیه قم ابراز کرد: یکی از بیانات کلیدی این نامه این است که تفکیک قوا را مطرح میکند، در کتابهای مختلفی این تفکیک قوا را گفته است اما وجود مبارک حضرت امیر(ع) این تفکیک قوا را در نامه به مالک اشتر نوشته است، میگوید یک عده قوا، برای کارهای اجرایی هستند و یک عده قوا برای کارهای قضایی است، تقنین هم که به عهده حضرت امیر(ع) و شاگردان ایشان است، بار اصلی کشور را اقتصاد بر عهده دارد در بخش دیگری میفرماید مالک این انقلابی که در مدینه اتفاق افتاد برای آزادسازی دین بود، قاضیان هر کاری را که میخواستند میکردند و ما خلافت را پذیرفتیم که دین را آزاد کنیم، نماز و قرآن اسیر بود.
طلاق زیاد جامعه اسلامی مایه سرافکندگی نزد رسولالله است
وی با تأکید بر این نکته که الان حج و عمره در اسارت آلسعود است، تصریح کرد: نماز جماعت و جمعه حرم در اسارت آلسعود است،در حج و عمره مسائل جهانی اسلامی مطرح نمیشود، مسائلی همانند سوریه، ترکیه عراق، جریان حجربنعدی و مخالفت با اسرائیل اصلا مطرح نیست، فرمود من آمدم که قرآن و نماز را آزاد کنم، در ادامه امام علی(ع) میفرماید قاضیانی انتخاب بکن که هم مشکل علمی نداشته باشند و هم مشکل عملی نداشته باشند و هم از مدح تکبر به آنان دست ندهد و همچنین تنگ حوصله نباشند و از مراجعات مردم مکرر خسته نشوند، کسانی را انتخاب کن که اگر حق برایشان روشن شد بیپروا به طرف حق گرایش پیدا کنند.
حضرت آیتالله جوادی در ادامه با اظهار نگرانی و تأسف از آمار بالای طلاق در کشور بیان کرد: پیامبر(ص) درباره نکاح حرف تازهای آورده است، فرمود من نکاح آوردهام و این ازدواج نر و ماده در حیوانات هم بود، ازدواج مذکر و مؤنث قبل و بعد از اسلام بود، وقتی انسان میشنود که طلاق در جامعه زیاد شده نزد پیامبر(ص) شرمنده میشود، طرزی باید زندگی کنید که در هر یک میلیون نفر در اثر یک سلسله حوادث طلاق پیش بیاید، سنت پیامبر(ص) را احیا کنیم، جوانان جهاد نکاحی را احیا کنند، طوری همسر انتخاب کنید که در دودمانتان اصلا نام طلاق برده نشود، ما پیامبر(ص) را پذیرفتیم، زن باید سکینت خانه را بر عهده بگیرد و مرد باید مسکن را تهیه کند، تهیه سکینت سنگینتر و وزینتر و بااهمیتتر از مسکن است، مادر شدن و مهربان بودن و عاطفه داشتن کار زن است، زندگی را فقط مسکن اداره نمیکند، سکینت مهمتر از مسکن است، آن لطافت روح که خداوند به زن داد، به مرد نداد./914/پ201/ج