عضو هیأت علمی گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی فقه:
دوری از معصومان انسان را به بیراهه میکشاند
خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی فقه گفت: افرادی که به معصومان(ع) متصل نیستند به بیراهه میروند و همانگونه که جسد شهید اول را به آتش کشیده و خاکستر آن را به دریا ریختند، قبر صحابه پیامبر(ص) را نیز نبش کرده و جسد او را به سرقت بردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام عزتالله مولایینیا، عضو هیأت علمی گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی فقه صبح امروز در نشست علمی«تجلیات قرآن در صحیفه سجادیه» که در ساختمان شماره دو مجتمع آموزش عالی فقه مجتمع امین قم برگزار شد، گفت: بدیهی است انس توأم با اندیشه، نسبت به ادعیه حیاتبخش صحیفه سجادیه، که آن را «قرآن صاعد» میخوانند و شیعه به داشتن آن مفتخر است، سبب معرفت بیشتر نسبت به قرآن مبین میشود.
صحیفه سجادیه دائرةالمعارفی کامل است
وی با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه یک دائرةالمعارف کامل است، افزود: آنچه در آیات قرآن آمده به صورت دعا در صحیفه سجادیه تجلی پدا کرده است.
عضو هیأت علمی گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی فقه اظهار داشت: انسان با مطالعه صیفه سجادیه میتواند بهترین راه توحید را بیاموزد و بداند که چگونه باید خداوند را بخواند، چگونه با او ارتباط برقرار کند و چگونه به خواسته های خود برسد.
حجتالاسلام مولایینیا با بیان این که توحید و اخلاق با تمام وجود در صحیفه سجادیه متبلور است، خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در دعاهای خود در صحیفه سجادیه به توحید ذات، صفات و افعال پرداخته است.
آغاز و پایان دعا را با صلوات همراه کنیم
وی گفت: در احادیث وارد است که معصومان(ع) نقل کردهاند اگر میخواهید دعای شما مستجاب شود، دعای خود را بین دو صلوات بیان کنید یعنی دعا را با صلوات آغاز و با صلوات به پایان ببرید چون خداوند به برکت صلواتی که شما در آغاز و پایان دعای خود ذکر کرده اید دعای شما را مستجاب میکند.
عضو هیأت علمی گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی فقه با اشاره به اینکه صحیفه سجادیه بیانگر ادب نیایش است، ابراز داشت: همه کمالات انسانی در صحیفه سجادیه موجود است.
صحیفه سجادیه مدرسه است
وی با بیان این که صحیفه سجادیه به تعبیر علما مدرسه است، ادامه داد: امام سجاد(ع) معلم این مدرسه و همه عالم در همه اعصار شاگردان این مدرسه هستند و هر کسی به اندازه لیاقت خود از صحیفه سجادیه پند و اندرز میگیرد.
حجتالاسلام مولایینیا افزود: متأسفانه ما امروز از قرآن، نهجالفصاحه، نهجالبلاغه، صحیفه فاطمیه و صحیفه سجادیه غافل هستیم و اهتمام جدی نسبت به این کتابها نداریم و این در حالی است که این کتابها نقشه راه و مسیر روشنگری برای ما هستند.
صحیفه سجادیه ثروت واقعی شیعیان
وی با اشاره به این که صحیفه سجادیه بعد از قرآن، نهجالفصاحه و نهجالبلاغه چهارمین کتب ما شیعیان محسوب میشود، ابراز داشت: صحیفه سجادیه مختص ما شیعیان و ثروت واقعا بینظیری است که دست دیگران از آن تهی است.
عضو هیأت علمی گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی فقه با بیان اینکه افتخار ما ایرانیان این است که قرنها در خدمت حضرات معصومان(ع) بودهایم و هستیم، گفت: افرادی که با معصوم متصل نیستند به بیراهه میروند و همانگونه که جسد شهید اول را به آتش کشیده و خاکستر آن را به دریا ریختند، قبر صحابه پیامبر(ص) را نبش کرده و جسد او را به سرقت بردند.
واژگان صحیفه سجادیه هم تراز قرآن است
وی واژگان صحیفه سجادیه را هم تراز قرآن دانست و افزود: هر آیهای از قرآن خوانده شود در مرحله عمل در معصوم تجلی پیدا میکند و معصوم (امام سجاد) این مطلب را در غالب دعا در صحیفه سجادیه متجسم کرده است.
حجتالاسلام مولایینیا اظهار داشت: هر آیه قرآن کریم هدفی دارد، هر جملهای از آیات هدفی دارد و هر کلمهای از جملات هدف خاصی دیگری دارد و تمام این اهداف در صحیفه سجادیه متبلور است.
غالب قرآن زیر لفافهای از حیا و عفاف
وی با اشاره به اینکه قرآن کریم بهترین و حساسترین الفاظ را در بهترین غالب و زیر لفافهای از حیا و عفاف ذکر کرده است، خاطرنشان کرد: هیچ کس نمیتواند الفاظ قرآن را در چنین غالبی مطرح کند.
عضو هیأت علمی گروه تاریخ مجتمع آموزش عالی فقه تصریح کرد: امام سجاد(ع) هم تمام خواستههای خود از خداوند را با توجه به آیات قرانی در غالبی بسیار زیبا و جذاب مطرح کرده است به طوری که مخاطب وقتی دعاهای صحیفه سجادیه را میخواند احساس سبکی و آرامش به او دست میدهد.
وی با بیان این که قران کریم به صورتی مدون و کامل آمده است، گفت: اگر کلمهای از قرآن کم شود و یا کلمهای به قرآن اضافه شود مشخص میشود و ریتم آیات قرآن به هم میریزد و این نشان از این دارد که خداوند آیات قرآن را بسیار زیبا و با آهنگی غنی نازل کرده است.
حجتالاسلام مولایینیا در پایان اظهار داشت: یکی از دلائل قرآن که از ابتدا خود را معجزه خوانده و دیگران را به هماوردطلبی دعوت کرده است، توجه به همین مطلب است که کوچکترین تغییر در قرآن معانی و مفاهیم قرآن را ناقص کرده و از معنای واقعی دور میکند./907/پ202/پ
ارسال نظرات