۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۱۶۷۰۱۲
یک کارشناس قرآنی خواستار شد:

طراحی ساز و کار مناسب برای پیشرفته کردن روش تدریس قرآن

خبرگزاری رسا _ یکی از کارشناسان قرآنی خواستار طراحی ساز و کار مناسب برای پیشرفته‌کردن روش تدریس قرآن شد و استدلال سخن خود را در ساز و کارها و روش‌های مختلف برای پیشرفت علوم دیگر عنوان کرد.
قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سیدمهدی سیف، استاد دانشگاه و کارشناس قرآنی، پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم پایانی جشنواره ملی شیوه‌های نوین آموزش قرآن که در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی(عج) برگزار شد، گفت: باید توجه داشت که روش تدریس و ارتقای تدریس و به روز شدن تدریس قرآن سرعت بهتری به خود بگیرد،‌ در گذشته تجلیل از روش تدریس برتر در آموزش و پرورش وجود داشت اما متأسفانه به آن توجه لازم داده نشد.

وی با طرح این سؤال که مبانی بهتر بودن یک روش تدریس چیست؟ اظهار کرد: نیاز به تهیه ساز و کاری برای سنجش روش‌های مختلف تدریس قرآن است و در آن مؤلفه‌هایی مانند نوین بودن، مستند بودن، منطقی بودن، کارآیی و میزان اثربخشی روش،‌ شیرینی و جذابیت، کوتاهی و قابلیت تعمیم داشتن روش مورد بحث قرار گیرد.

این فعال عرصه قرآنی با بیان این‌که ماندگار بودن روش تدریس یکی از مؤلفه‌های بهتر بودن روش تدریس است، ابراز کرد: گاه دیده می‌شود که فردی بعد از این‌که در دوره‌ای شرکت می‌کند، مفاهیمی که یاد گرفته از یاد می‌برد و نیاز به بازآموزی دارد.

وی بیان کرد: ما در علوم مختلف ساز و کارها و روش‌هایی برای ارتقا و پیشرفت علوم مختلف داریم که در آموزش قرآن کریم نیز باید ساز و کاری برای پیشرفت و ارتقا روش تدریس علوم قرآنی وضع شود.

سیف با بیان این‌که باید نسبت این جشنواره با آموزش‌های عمومی در کشور معلوم شود، خاطرنشان کرد: باید نسبت این جشنواره با آموزش‌های مختلفی مانند آموزشی‌های قرآنی در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد تا به بهترین وجه بتوان برای این‌ کار برنامه‌ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید جلسات گفت‌وگوی مستمری میان کسانی که دغدغه کار قرآنی و آموزش قرآنی را دارند،‌ برگزار شود تا روش‌های تدریس آموزش قرآن نقد و بررسی شود تا سبب سازندگی بیشتری شود.

این فعال عرصه قرآنی خاطرنشان کرد: باید نهادهای دولتی و خصوصی باید تلاش خود را به کار ببندند تا گفت‌وگوها و نقد و بررسی قرآنی در کشور به جایگاه ویژه‌ای تبدیل شود و روش‌های تدریس قرآن را کارآمد کنند.

وی همچنین با اشاره به دستنه‌بندی و درجه‌بندی حفظ در کشور خاطرنشان کرد: نباید به تقسیم‌بندی حفظ در کشور بسنده کرد و از همه یک روش حفظ قرآن را خواست، در صدر اسلام حفظ و قرائت و درک مفاهیم با یکدیگر ترکیب شده‌اند./914/پ202/ی

ارسال نظرات