۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۱
کد خبر: ۱۶۷۰۲۸
از سوی آیت الله مهدوی مطرح شد؛

فرهنگ پرسشگری در بین فرزندان

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان گفت: باید فرزندان را پس از ارائه سؤالات خوب و دقیق تشویق کرد تا با این روش برای ارائه سؤالات مهم تر و سازنده تر در آینده در زمینه های مختلف ترغیب شوند.
آيت الله سيد ‌ابوالحسن مهدوي امام جمعه موقت اصفهان و عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، امشب در سخنرانی خود در اصفهان به بیان جایگاه سؤال و تفکر و همچنین بررسی اهمیت پاسخگویی والدین و وظایف والدین نسبت به پاسخگویی به سؤالات کودکان پرداخت.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به پاسخگو نبودن اهل سنت به سؤالات و شبهات شیعیان و عناد و لجبازی آنها به خاطر تعصب گفت: تعصبات بیجا در میان اهل سنت از سیاست های خلفای غاصب خلافت سرچشمه می گیرد، زیرا آنها می خواستند با استفاده از تعصب مردم از فکر کردن و تعقل و آزاداندیشی و پیروی آنها از حق جلوگیری کنند، در حالی که اسلام دینی است عقلی و آزاداندیش و به همین خاطر است که اهل بیت عصمت و طهارت تاکید فراوانی بر آزادی اندیشه و تبعیت شیعیان از عقل و دلیل داشته اند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تنها حق است که دارای دلیل است و خداوند متعال برای باطل دلیلی قرار نداده و به همین خاطر دین اسلام پیرو دلایل است، وقتی به دلیل حق می رسیم دیگر نیازی به بررسی باطل نیست و همان دلیل می تواند راهنمای ما برای دستیابی به حقیقت و رسیدن به کمال و سعادت باشد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری در رابطه با تعصبات بیهوده برخی از پیروان ولایت تصریح کرد: آزاد اندیشی موجود در اسلام در دنیا بی نظیر است و شیعیان باید به جای تعصب و احساسی برخورد کردن تابع تعقل و اندیشه باشند و این که گاهی دیده می شود عده ای از روی احساسات نسبت به ولایت فقیه دچار تعصب می شوند صحیح نیست و باید به جای پیروی احساسی و تعصبی از ولی فقیه و رهبری از روی دلایل متقن موجود در مبحث ولایت مطلقه فقیه از ولی فقیه پیروی کرد.

 

فرهنگ پرسشگری در خانواده

 

این استاد برجسته اخلاق با تأکید بر لزوم پاسخگو بودن والدین نسبت به سوالات کودکان و اهمیت چگونگی جواب دادن به این سؤالات گفت: پاسخ های پدر و مادر باید با توجه به میزان درک و فهم فرزندان باشد و گاهی باید برای بهتر فهمیده شدن پاسخ ها از مصداق های عینی و مثال استفاده کرد تا کودک دچار سردرگمی و ابهام در رسیدن به پاسخ سؤال خود نشود و البته هرچه سؤال قوی تر باشد باید پاسخی قوی تر و بهتر برای آن ارائه داد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید فرزندان را پس از ارائه سؤالات خوب و دقیق تشویق کرد تا با این روش برای ارائه سؤالات مهم تر و سازنده تر در آینده در زمینه های مختلف ترغیب شوند و همچنین باید با بالا بردن اعتماد به نفس کودک از ایجاد شدن وسواس فکری و وسواس در پرسشگری در او جلوگیری کرد، زیرا پرسش به معنای تکیه فرد بر افکار دیگران است و این مغایر با تاکید اسلام بر تعقل و تفکر است و والدین باید مواظب افراط فرزندان خود در پرسشگری باشند.

 

آیت الله مهدوی با بیان جایگاه عفت و حیا در پرسش های کودکان و لزوم رعایت این نکته که نباید اجازه داد فرزندان سؤالاتی مغایر با عفت و حیا مطرح کنند، ابراز داشت: متأسفانه در آموزش و پرورش به اشتباه گفته می شود باید از ابتدای سنین نوجوانی مسائل جنسی به کودکان آموزش داده شود در صورتی که این طرز تفکر مغایر با مبانی اسلام است، و البته این گونه تفکرات در آموزش و پرورش ریشه در برگرفته شدن آموزه های تربیتی آموزش و پروش از تفکرات منحرف و غلط غرب است.

 

وی در ادامه افزود: انحراف های موجود در غرب و این که آنها ضمن دادن آزادی برای بی بند و باری و بی عفتی بدنبال راهی برای جلوگیری از گسترش آن در جامعه هستند نشان از پایین بودن سطح اندیشه و فکر تمدن غرب است و این که ما با پیروی از افکار آنها ذهن کودک خود را مشغول مسائل جنسی کنیم مسأله‌ای غلط است و در واقع با این کار به جای دفع خطر ایجاد خطر کرده ایم، البته در مسائل شرعی و احکام دینی باید فرزندان یاد بگیرند که از حیا پرهیز کنند زیرا در دین و احکام دینی حیا و خجالت وجود ندارد و خجالت و حیا و شرم از پرسش پیرامون احکامی از این دست عذر موجه جهت انجام ندادن وظیفه شرعی نیست.

 

آیت الله مهدوی با اشاره به اهمیت سکوت کردن و سخن گفتن در جای خود و این که گاهی سکوت نشان از کم هوشی و کمبود علم دارد و در جایی که سکوت و سخن هر دو جایگاه دارد سخن به خاطر نفع رساندن اولی بر سکوت است تصریح کرد: گاهی پیش می آید که شخصی در حضور عالمی سؤالی مطرح می کند که بخاطر پایین بودن سطح فکر پرسشگر باعث از بین رفتن فضای علمی جلسه می شود و به همین خاطر است که در حضور علما بهتر است ابتدا سکوت کرد تا مشخص شود عالم قصد بیان چه نکاتی را دارد و یا اینکه عالم نیز قصد سکوت و پاسخگویی به پرسش ها را دارد. /939/پ201/س

ارسال نظرات