آیتالله بهجت با جمع کردن میان علم و معرفت خود را در معرض نسیم رحمت الهی قرار داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سیدعبدالله فاطمینیا، استاد اخلاق حوزه علمیه پنجشنبه شب در مراسم چهارمین سالگرد ارتحال حضرت آیتالله محمدتقی بهجت که در مسجد اعظم برگزار شد، گفت: در میان شیعیان عالمان بسیاری پرورش یافتند و اگر انسان به تاریخ مراجعه کند، درمییابد که تعداد عالمان شیعی کم نیست اما صحبت کردن درباره شخصیتی مانند آیتالله بهجت کار سادهای نیست.
استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینکه نجف و قم بزرگان بسیاری را پرورش داده است، ادامه داد: علمیت آیتالله بهجت در میان مردم آن چنان که باید و شاید منعکس نشده است در حالی که ایشان در علوم رسمی از کبار علما بود.
وی با اشاره به اینکه باید علمیت حضرت آیتالله بهجت را به طلاب جوان گفت، اظهار کرد: انسان بدون داشتن علم به مقامات بالای عرفانی نمیرسد و مردم باید به علمیت آیتالله بهجت آشنایی یابند.
ریاضات شرعی باعث وزیدن نسیمهای الهی میشود
حجتالاسلام فاطمینیا بیان کرد: در حدیثی میفرماید پروردگار برای شما در ایام عمر نسیمهایی قرار میدهد و باید توجه داشت که از این زمانها انسان غافل نشود.
وی با تأکید بر اینکه بزرگان بسیاری در عالم تشیع وجود دارد اما یک نفر آیتالله بهجت میشود، ادامه داد: انسان اگر خود را در معرض نسیمهای رحمت الهی قرار دهد میتواند به مقامات بالای عرفانی دست یابد.
استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: برای مردم عام نسیمهای رحمت الهی یکبار رخ میدهد، اما برای خواص این نسیمهای رحمت الهی در نتیجه عمل و صفای روحانی تکرار میشود.
وی گفت: ریاضات شرعی باعث وزیدن نسیمهای الهی میشود اما باید توجه داشت که این امر شرایطی دارد و جز این نیست که این ریاضات شرعی سبب عروج برای کسانی میشود که دارای همتهای بالا باشند.
دست یابی به مقامات بالا با همتهای بلند میسر میشود
حجتالاسلام فاطمینیا با بیان اینکه برخیها تنها در ریاضات شرعی و برخی عبادتها تنها یک حال خوب و صفای گذران به دست میآورند، اظهار کرد: این نفحات برای علما تکرار میشوند و آنان بین علم و معرفت جمع میکنند.
وی ابراز کرد: اگر همتهای عالی شد، نفحات برای فرد عالم بسیار میشود و اگر نفحات بسیار شد، فرد میتواند بین علم و معرفت جمع کند و در میان معاصران نگین کسانی که بین علم و معرفت جمع کردند، آیتالله بهجت بودند.
استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: برخی از عالمان صرف این که به گروه جمعکنندگان علم و معرفت نپیوستهاند، از گروه عالمان دسته اول مورد انتقاد و اتهام واقع میشوند که نمونه آن شهید ثانی است که وی را به صوفیگری متهم کردهاند.
وی با اشاره به اینکه حضرت آیتالله بهجت به اوج معرفتالله رسیده بود، اظهار کرد: آیتالله بهجت همیشه میفرمود هر چه هست در عبودیت و بندگی است، مرحوم آقای بهجت در فضای عبودیت پرواز کرد.
حجتالاسلام فاطمینیا گفت: مرحوم آقای بهجت هیچ اعتنایی به دنیا نداشتند و دنیا برای ایشان چیزی به حساب نمیآمد، برای آقای بهجت دنیا هیچ اهمیتی نداشت و ایشان دنیا را کوچک میدید.
برخی هنوز اخلاق خود را درست نکردهاند اما به فکر سیر و سلوک هستند
وی با اشاره به ضروری بودن وجود استاد برای سیر و سلوک اظهار کرد: برخیها هنوز اخلاق خود را در خانه درست نکردهاند و به فکر عارف و سالک شدن افتادهاند، باید اخلاق و عرفان و سلوک را از خانه آغاز کرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه بیان کرد: آیتالله بهجت میفرمود به یقینیات خود عمل کنید و ایشان به این مسأله بسیار اهمیت میدادند و حدیث اینکه هر کس به آنچه که میداند عمل کند خداوند به او یاد میدهد، آنچه را که نمیداند را مورد توجه قرار دهد.
وی گفت: باید انسان به آنچه که میداند صحیح است عمل کند و از علمای ربانی فاصله نگیرد تا به سعادت دست یابد، نه اینکه به ظنیات خود بپردازد.
حجتالاسلام فاطمینیا با اشاره به اینکه یکی از چیزهایی که آیتالله بهجت را اذیت میکرد این بود که مبادا یکی از کراماتش فاش شود، ادامه داد: اگر چیزی بروز میکرد به شدت ناراحت میشدند و من شاهد برخی از کرامتهای ایشان بودم و خداوند پرده را از ایشان برداشته بودند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لیلةالرغائب، اولین شب جمعه ماه رجب گفت: رغایب جمع رغیبه است و آنچه که در آن رغبت میشود و انسان دوست میدارد معنا میشود، فلسفه این شب آن است که پروردگار نعمتهایی پسندیده به بندگانش عطا میکند./914/پ202/ج