۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۱۶۷۳۶۱
گفتگوی اختصاصی صدای آمریکا؛

نخست وزیر اقلیم کردستان: روزانه 300 هزار بشکه نفت صادر می کنیم

خبرگزاری رسا ـ صدای آمریکا: چرا شما با وجود اینکه خودتان قبول کردید که جزئی از کشور عراق بمانید، بر خلاف قانون اساسی این کشور نفت می فروشید؟
نخست وزير اقليم کردستان عراق

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا؛ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در گفتگوی اختصاصی خود با شبکه صدای آمریکا به نکات قابل تاملی اشاره داشت.
مجری شبکه صدای آمریکا از نچیروان بارزانی پرسید: چرا شما با وجود اینکه خودتان قبول کردید که جزئی از کشور عراق بمانید، بر خلاف قانون اساسی این کشور نفت می فروشید؟
نخست وزیر اقلیم کردستان در جواب مجری شبکه گفت: فروش نفت یک پروسه ای است که تاکنون به طور جدی آن را شروع نکرده ایم ولی این پروسه را به زودی شروع می کنیم. این موضوعی نیست که بتوانیم مخفی کنیم.
وی در توجیه این اقدام خود گفت: ما معتقدیم که در هیچ یک از بخش های قانون اساسی ذکر نشده است که تنها حکومت مرکزی حق فروش نفت را دارد.
باید بگویم که شرکت های خارجی زیادی در کردستان فعالیت می کنند و ما بر اساس حقی که داریم با آنها قرارداد بسته ایم. در این چهارچوب به عنوان کردستان عراق می گوییم مشکل حضور شرکت های نفتی خارجی باید حل شود. ما می خواهیم درآمد فروش نفت را نخست برای تامین مخارج شرکت های نفتی ای صرف کنیم که تضمین داده ایم پول آنها را بپردازیم. شرکت هایی که اکنون نیز در اقلیم کردستان فعالیت می کنند.

البته خوشحال می شدیم اگر در این زمینه با بغداد به توافق برسیم ولی عدم توافق به مفهوم آن نیست که دست روی دست بگذاریم.
وی در ادامه افزود: اقلیم کردستان منهای کرکوک، اکنون می تواند 250 تا300 هزار بشکه نفت در روز تولید کند. این حجم تا پایان سال میلادی و یا چند ماه پس از آن به نیم میلیون بشکه در روز خواهد رسید.


نخست وزیر اقلیم کردستان گفت: طبق توافقی که داشتیم باید خط لوله انتقال نفت احداث کنیم که در حال حاضر در دست اجراست. این پروژه تا یک سال آینده به پایان می رسد و فروش نفت به خارج را آغاز می کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد که بتوانند تا سال 2015 روزانه 1میلیون بشکه نفت به خارج صادر کنند.


نچیروان بارزانی در ادامه گفته های خود اشاره داشت: در صورت فروش نفت طبق قانون اساسی تنها 17درصد درآمد آن به اقلیم کردستان می رسد و بقیه را به مرکز می فرستیم. ما نمی خواهیم هر روز به بغداد مراجعه کنیم. ما از هر طریق ممکن تلاش می کنیم که این معضل را حل کنیم.
نخست وزیر اقیلم کردستان عراق در انتها به نکته ای تامل برانگیز اشاره داشت و گفت: ما امیدواریم که دوستان ما در خارج بتوانند بغداد را راضی کنند تا قانون درآمد نفت را به ما واگذار کند. ما معتقدیم اختلاف بر سر فروش نفت را می توانیم به طور کامل حل کنیم.


گفتنی است که نخست وزیر اقیلم کردستان به این مطلب اشاره نکرد که دوستانشان در خارج کیانند که می توانند با فشار بر دولت مرکزی، امتیاز فروش نفت را برای کردستان عراق تامین کنند؟
اما از شواهد و ورود نخستین گروه 2000 هزار نفری شورشیان مسلح پ.ک.ک از ترکیه به شمال عراق و همچنین نا امنی های اخیر و روز افزون در نقاط مختلف عراق این گونه بر می آید که دوستان حکومت اقیلم کردستان همچنان پشت این حکومت ایستاده اند و بر آنند که به هر نحو، قدرت دولت مرکزی را تضعیف کنند./ 1421/9161/خ

ارسال نظرات