نگاهی جامع به برنامههای مدرسه خاتمالاوصیا در سال 92
خبرگزاری رسا ـ ایجاد نگاه علمی مقایسهگر و رخنهیاب در طلاب به منظور سوق دادن آنان به سوی پژوهش و ایجاد و پرورش تفکر واگرادر طلاب از اهداف تأسیس مدرسه عالی خاتمالاوصیا(عج) است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امروزه با توجه به تعداد زیادی از مدارس علمیه که به تربیت طلاب علوم دینی میپردازد، نظارت و برنامهریزی بر امر تخصص و اجتهاد در حوزههای علمیه از مصادیق تاثیرگذار و مورد نیاز است.
مدرس عالی خاتم الاوصیا برای طلاب نخبه و مستعدی که سطح یک حوزه را با موفقیت سپری کردهاند با حضور اساتید نخبه، دانشمند و بر جسته تاسیس شده تا به تربیت طلاب فاضل و مجتهد با دقت نظر علمی بالا با برنامههای جنبی پرداخته شود.
مهمترین رسالتی که حوزههای علمیه دارند تفقه دینی است و بدون شک محوریترین منبع برای فهم عمیق دین همانا کتاب و سنت است همچنانکه مهمترین ابزاری که میتواند صادق از کاذب را تشخیص دهد و سخنان وحی را عمیقا دریافت کند عقل است.
بر این اساس، جهتگیری کلی در برنامههای حکمت و الهیات در این مرکز، حصول توانمندی عقلانی نسبت به دفاع از مبانی و زیربناهای شریعت و مسلح شدن به مفاهیمی است که تحمّل پژوهشگران را برای دریافت معارف عمیق اهل بیت علیهمالسلام بالاتر ببرد.
آمادگی کامل برای ورود به دوره علمآوری، امیدبخشی به طلاب از طریق ایجاد نگاه افقگشای علمی در ایشان، ایجاد و تقویت روحیه پژوهشگرایی در طلاب، ایجاد نگاه علمی مقایسهگر و رخنهیاب در طلاب به منظور سوق دادن آنان به سوی پژوهش و ایجاد و پرورش تفکر واگرادر طلاب از اهداف تأسیس این مدرسه تخصصی برشمرده شده است.
همچنین پرورش طلابی با نگاه به مخاطبان دانشبنیاد، طلابی با اعتماد به نفس بالا و تزکیهی اخلاقی مناسب برای ورود به عالیترین سطوح اجتماع، آمادهسازی طلاب برای نظریهپردازی در شاخههای علوم اسلامی و علوم انسانی، مأنوسسازی طلاب با کتاب و سنت و جذابسازی کتاب سنت برای آنان و ایجاد اعتماد به نفس علمی لازم در آنان برای اتکا به کتاب و سنت در نظریهپردازیهای خود، دیگر اهداف تأسیس این مدرسه را تشکیل میدهد.
جهتگیری کلی مدرسه عالی خاتمالاوصیا، تلفیق آموزش و پژوهش، طرح ابتکاری لجنههای پژوهشی برای تأثیر بر فرایند فقهآموزی، پرورش پژوهشگرانی در حیطه فقه و اصول با روز آمدترین استانداردهای پژوهشی،نگاه به مطالعات بینرشتهای بین دانش فقه و اصول با دیگر دانشهای مرتبط و هدایت و حمایت طلاب در امر تبلیغ گروهی است.
توجه به جایگاهشناسی دانش فقه و اصول در منظومهی علوم اسلامی، نگاه به تربیت اخلاقی طلاب به مثابه یک طرح جامع آموزشی ـ پرورشی، مشاورههای تخصصی به طلاب و خانوادهها در حیطهی تحصیل و تربیت و آموزش، برگزاری کارگاههای مهارتی در حیطه تدریس و تحقیق برای اساتید و برگزاری کارگاههای مهارتی در حیطه تحصیل و تحقیق برای طلاب از دیگر جهتگیریهای کلی این مدرسه است.
عرصه آموزش این مدرسه از سه مرحله اصلی، تعمیقی و تکمیلی تشکیل شده است که محور اصلی آموزش شامل تدریس دروس سطح بر اساس برنامههای شورای مدیریت حوزه علمیه قم تحت اشراف مراجع تقلید است و محور تعمیقی نیز در قالب مذاکره برای نظارت بر روند کمّی و کیفی رشد تحصیلی، در سه محور پاسخگویی به سؤالات دانشطلبان محور مدلول مطابقی متن، پرسش استاد متن، از ایشان جهت مراقبت در روند فهم درس و چک کردن تفهیم و تفهّم درس و استفاده از حواشی و شروح منتخب توسط لجنه علمی و شورای مدرسه انجام میشود.
عرصه آموزش در محور تکمیلی به 3 بخش پیشینه، تعقیبی و پسینه تقسیم میشود که بخش پیشینه، آماده سازی دانشطلبان برای ورود به دوره سطح و پایههای بعد و دوره خارج؛ بخش تعقیبی، تعلیم عناوین آموزشی که مربوط یا ناظر به دروس اصلی است و در طول سال پنجشنبهها یا ایام تعطیل در ایام تحصیل، برگزار میشود و بخش پسینه، تعلیم عناوین آموزشی که مربوط یا ناظر به دروس اصلی است و در دوره تابستان برگزار میشود.
عرصه پژوهش مدرسه عالی خاتمالاوصیا(عج) در طول پنج سال از پنج مرحله دانش افزایی، تحقیقات، نشستهای علمی، کارگروه پژوهشی و طرح مطالعاتی که مرحله دانشافزایی آن در سه قالب، افزایش دانش و اطلاعات دانشپژوهان نسبت به کتاب حکیم قرآن و سنّت شریف پیامبر و احادیث گهربار ائمه طاهرین(ع)، برگزاری کلاسهای بینشی که نگاه دانشپژوهان را به علوم هدفمند، روشن و امیدوار میسازد و برگزاری کلاسهای اصلی، تعمیقی و تکمیلی به صورت آموزش پژوهشمحور فعالیت میکند، تشکیل شده است.
تحقیقات در این مدرسه تخصصی در قالب گزارشنویسی برخی از مباحث در دروس اصلی، مشارکت دانشپژوهان در تابلوی علمی، مشارکت دانشپژوهان در تهیه مطالب علمی برای مجله مدرسه، تحقیق و پژوهش در حیطه درسی و فرادرسی و کمک به دانشپژوهان در تحقیقات و پژوهشها اجرایی میشود.
طلاب مدرسه عالی خاتمالاوصیا ضمن برگزاری نشست در محل مدرسه و شرکت در نشستهای علمی، همایشها و کنگرهها، نسبت به دیگر برنامههای عرصه پژوهش همچون فضاسازی پژوهشی، تامین امکانات و ابزار پژوهشی، پشتیبانی مقالات و نوشتهجات علمی دانشپژوهان، سفرهای پژوهشی درون شهری، برون شهری و برون مرزی و بازدید از امکنه، آثار پژوهشی، ملاقات با محققان و پژوهشگران نمونه و برگزاری کارگاههای مختلف پشتیبانی میشوند.
مراحل عرصه پرورشی مدرسه عالی خاتمالاوصیا در طول پنج سال تشکیل میشود که نخستین آن دانشافزایی است و مهارتافزایی، مدیریت زمان، آشنایی با زیّ طلبگی، عرفان و اخلاق علوی با محوریت نهج البلاغه، حلقههای چهره به چهره با استفاده از اساتید اخلاق و گعدههای معرفتی با نظارت از اساتید مجرب و شایسته (اختیاری)، کلاس آشنایی با مبانی احکام، چگونگی اختلافات و روش کشف نظریات فقها از کتب و از ارتباط بین مسائل فقهی، آموزشهای غیر رسمی و غیر محسوس و استفاده بهینه و مفید از ایّام تعطیل رسمی یا حوزوی با طرح مطالعاتی، محورهای آن را تشکیل میدهد.
مشاوره مرحله دیگر عرصه پرورشی است که به اخلاقی، خانوادگی و همسرداری، تربیت فرزند، مهارتهای اجتماعی و آداب معاشرت، مهارتها و تجربیات تحصیلی و تغذیه تقسیم میشود و در مرحله بینشی، بینشافزایی نسبت به مهارتها و لوازم و بایستههای طلبگی، آشنایی با معارف نورانی اهلبیت(ع) به صورت موضوعی با مشارکت طلاب، آشنایی با نظریات، مباحث و گستره معارف و دانشهای لازم یک طلبه با استفاده از اساتید و نشستها و همایشهای اخلاقی و تهذیبی در اولویت است.
مرحله چهارم عرصه پرورشی مرحله اجتماعی نام دارد که شناخت صحیح نسبت به تاریخ و دنیای امروز و بینش نسبت به روش مهارت روابط و ارتباط با اجتماع، آشنایی با اخبار، حوادث و تازهها، ارتباط، تبلیغ مذهب حقه اثنیعشری و نشر و ترویج معارف والای و ناب محمّدی(ص) در ایام تبلیغی را در بر میگیرد.
آخرین مرحله این عرصه، نظارتی است که به بخشهای فعّالسازی اخلاق جوششی، نظارت مستمر بر رشد یا افول اخلاقی و روحی مجموعه مدرسه مانند ارائه فرم محاسبة النفس . ارائه برنامه، الگو و تذکرات اخلاقی توسط اساتید در کنار برنامههای آموزشی تقسیم میشود.
این مدرسه عالی در کنار برنامههای پیشگفته، فوق برنامههای ورزشی، اردو، مسابقات، نشستهای قرائت قرآن و شعرآیینی، دید و بازدید و ارتباط با خانوادها به مناسبات، بازدید از مراکز تاریخی و دیدار و نشست صمیمی با علما، بزرگان و مراجع تقلید را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
گفتنی است، مدرسه عالی خاتمالاوصیا(عج) به نشانی قم ـ بلوار آیـت الله حائری (بهار) ـ کوچه شـشم (جنب هتل النبی) ـ فرعی سوم سمت راست واقع شده است و شمارههای 37744113 ـ 37834736ـ 37746679 پاسخگوی طلاب میباشد. /920/پ202/ی
ارسال نظرات