۰۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۶۸۸۷۲

چند خبر کوتاه از حوزه علمیه خراسان

خبرگزاری رسا ـ برگزاری همایش «آشنایی با اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره)، اعلام نتایج آزمون پذیرش حوزه، اعلام زمان امتحانات دروس خارج، تمدید مهلت نام نویسی در مسابقات قرآن و برگزاری دومین کارگاه پژوهشی هسته علمی حوزه علمیه خواهران مشهد عناوین مهم‎ترین خبرهای کوتاه حوزه علمیه خراسان است.
مرکز مديريت حوزه علميه خراسان

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، همایش «آشنایی با اندیشه‌های سیاسی امام خمینی(ره)» در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد.

 آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد در این همایش با بیان این که این دوره از انتخابات با دوره‌های گذشته متفاوت است، گفت: البته حاکمیت جریان حزب الله و نیروهای انقلابی، مشخص شدن معیارها و افزایش بصیرت از ویژگی‌های این زمان، است.

 وی یادآورشد: نسل جوان، اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس را درک نکرده بود و بنابراین حفظ این نسل، مشکل به نظر می‌رسد اما پیشامد فتنه 88 موجب افزایش سطح بصیرت آنان شد و همانند نسلی شد که مبادی انقلاب را درک کرده است.

وی با تأکید بر این که مطالبه امروز مردم با توجه به تحریم‌ها، جریان استکبارستیزی و وضع اقتصادی کشور، کارآمدی در مدیریت می‌باشد، تصریح کرد: خطر در این نقطه است که مردم به مدیریت کارآمد توجه کنند و در نتیجه عنصر ضدارزشی و جریان ثروت و قدرت در رأی جامعه را به دست آورد.

 عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اهمیت «گفتمان انقلاب اسلامی»، آنرا دارای سه بُعد مقاومت و استکبارستیزی، عدالت خواهی و مقالبه با هوی‌پرستی همانند عدم نفوذ قدرت‌ها و ساده‌زیستی و نیز ولایتمداری دانست و خاطر نشان کرد: نباید وقت و نیروی خود را بر روی نفی یا اثبات فرد خاصی گذاشت بلکه می‌بایست بر «گفتمان» و ترویج آن در میان مردم تکیه کرد.

 امام جمعه مشهد با اشاره به دوران اصلاحات و عقب نشینی دولت وقت در برابر سیاست‌های خارجی، ابرازداشت: هر چه تنش را کمتر کنیم، دشمن تسلطش را بیشتر می‌کند و عقب نشینی از مواضع، موجب ظلم بیشتر غرب می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر رییس جمهور، استکبار ستیز باشد، مسیر تحریم‌ها بی‌نتیجه خواهد ماند و دشمن به فکر راهی دیگر خواهد بود در حالی که با عقب نشینی، فشار و تحریم بیشتر می‌شود.

 نتایج آزمون پذیرش حوزه علمیه خراسان اعلام شد

داوطلبان قبول شده مرحله اول آزمون حوزه علمیه خراسان می توانند جهت اطلاع از جزئیات نتایج آزمون و زمان انجام مصاحبه به پایگاه اینترنتی این مرکز مراجعه کنند.

اعلام زمان امتحانات کتبی خارج و تفسیر تخصصی سطح 4

امتحانات کتبی خارج فقه و اصول و تفسیر تخصصی سطح چهار روزهای 18،19 و 20 خرداماه برگزار می شود.

همچنین زمان امتحانات مصاحبه شفاهی دروس خارج فقه و اصول، از یکشنبه دوم تا شانزدهم تیرماه بر اساس گروه های تعیین شده  در کارت ورود به جلسه طلاب، خواهد بود.

جلسه اخلاق اداری کارکنان مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد

در این نشست، حجت الاسلام سیدآبادی، عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمی خراسان با اشاره به «إِنَّ اللّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ...»، ابراز داشت:انسان باید متوجه باشد که دچار خسران و پشیمانی و ضرر نشود.

 عضو شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمی خراسان با اشاره به «مَنْ اُعْطِىَ اَرْبَعَ خِصالٍ فِى الدُّنْیا فَقَدْ اُعْطِىَ خَیْرَ الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ وَ فازَ بِحَظِّهِ مِنْهُما؛ وَرَعٌ یَعْصِمُهُ عَنْ مَحارِمِ اللّه‏ِ وَ حُسْنُ خُلُقٍ یَعیشُ بِهِ فِى النّاسِ وَ حِلْمٌ یَدْفَعُ بِهِ جَهْلَ الْجاهِلِ وَزَوجَةٌ صالِحَةٌ...»، گفت: فراهم کردن بستر و زیر ساخت اخلاق، موجب ایجاد گفتمان اخلاقی و زندگی همراه با اخلاق می‌شود.

 وی به حدیث «إنّ الْحِلْمَ زینَةٌ، وَالْوَفاءَ مُرُوَّةٌ ...» درباره ویژگی حلم، توضیح داد: اگر انسان در اوچ عظمت علمی و کرامت شخصیت باشد و این خصلت را نداشته باشد، افت می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدآبادی با بیان این که طبق روایاتی همچون «یا علی ثلاث خصال من مکارم الأخلاق، تعطی من حرمک و تصل من قطعک، و تعفو عمن ظلمک»، اظهارداشت: صله رحم به ویژه در زمانی که ارتباط قطع شده باشد، یکی از کرامت‌های اخلاقی است.

وی با بیان این که عقل، ماده اصلی قدرت معنوی و شخصیت انسانی است، گفت :انسان باید در چهارچوب اخلاق دینی، ارزش‌های انسانی را تقویت کند و رشد دهد که یکی از آن امور، حلم است.

تمدید مهلت ثبت نام مسابقات قرآن کریم حوزه علمیه خراسان تا پایان خردادماه

مهلت ثبت نام طلاب حوزه علمیه خراسان و خانواده آنان در سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم تا پایان خرداد ماه جاری تمدید شد.

علاقه‎مندان جهت نام نویسی می توانند به پایگاه اینترنتی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان مراجعه کنند.

 برگزاری دومین کارگاه پژوهشی هسته علمی مدرسه علمیه حضرت زینب(س)

مسؤول پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س) از برگزاری دومین کارگاه پژوهشی ویژه هسته علمی و فارغ التحصیلان این مدرسه خبر داد.

خانم عزیزی گفت: این جلسه به منظور آشنایی شرکت کنندگان با شیوه پژوهش در حوزه مسائل اجتماعی به ویژه پژوهش های میدانی برگزار می شود.

وی با تأکید بر ضرورت پررنگ سازی پژوهش های مسئله محور و اجتماعی در مدارس علمیه افزود: فعالیت های آموزشی، زیرساخت های فعالیت های پژوهشی هستند، از این رو ثمربخشی آنها وقتی است که منجر به پژوهش های نوین و کاربردی شود.

عزیزی خاطرنشان کرد: جهت ترویج و تعمیق هنجارها و ارزش های دینی در جامعه، نیازمند پژوهش های میدانی جزیی هستیم.

 مسؤول پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(س) با بیان این که واحد پژوهش این مدرسه در همین راستا، کارگاه های آموزشی و پژوهشی ویژه محققان برگزار می کند، گفت: در دومین کارگاه پژوهشی که در این مدرسه در حال برگزاری است، آموزش های تئوری و عملی پژوهش میدانی، از سوی آقای میر سندسی، پژوهشگر اجتماعی، ارائه می شود.

 وی در پایان یادآور شد: حضور دیگر طلاب پژوهشگر در این جلسه که شنبه ها صبح از 9 تا 12 برگزار می شود، با هماهنگی واحد پژوهش این مدرسه بلامانع است.

حضورمبلغان مدرسه علمیه حضرت زینب در جمع دانش‌آموزان

حیدری، از مبلغان مدرسه علمیه حضرت زینب(س) در جمع دانش‌آموزان حاضر و به تبلیغ علوم دینی پرداخته و به سئوالات آنان پاسخ دادند.

 مسؤول واحد تبلیغ مدرسه علمیه حضرت زینب(س) با اعلام حضور مبلغان مدرسه در بین دانش‌آموزان، گفت: در راستای همکاری‌های این واحد با اردوهای آموزش و پرورش خراسان رضوی، هفت تن از مبلغین برتراین مدرسه به اردوگاه ثامن الحجج علیه السلام، محل برگزاری مسابقات استانی قرآن، اذان و احکام اعزام شدند.

گفتنی است، این مدرسه از سال 84 ارتباط تنگانگ و تعامل ویژه‌ای با آموزش و پرورش در اجرای برنامه‌های فرهنگی مدارس و اردوها دارد./930/د101/غ

ارسال نظرات