۰۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۱۶۹۰۵۸
کارشناس حوزوی:

بهداشت روانی یکی از آثار عبادت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس معارف ادعیه و حدیث گفت: یکی از آثار مهم عبادت در دنیا، بهداشت روانی است، بهداشت روانی با عبادت یک پیوند و پیوستگی ناگسستنی و عمیق دارد، جسم و روح ما با هم در ارتباط هستند و بر هم تأثیر متقابل دارند.
شبستان، راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید محمد ذوالفقاری، کارشناس معارف ادعیه و حدیث، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: یکی از آثار مهم عبادت در دنیا، بهداشت روانی است، بهداشت روانی با عبادت یک پیوند و پیوستگی ناگسستنی و عمیق دارد، جسم و روح ما با هم در ارتباط هستند و بر هم تأثیر متقابل دارند.

وی ادامه داد: رنجوری، بیماری و هر چیزی که باعث افسردگی جسم شود، می‌تواند روی روح ما هم تأثیر بگذارد و باعث افسردگی روحی ما شود، برخی به خاطر یک بیماری جسمی دچار افسردگی هم می‌شوند، از آن طرف کسی که روحش خسته و کسل می‌شود، مثل کسی که مدتی در جایی محبوس می‌شود، جسمش هم بیمار می‌شود و این فشار روحی جسم او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: عبادت غذای روح انسان است، انسانی که با عبادت دمساز و هم نشین است، بهداشت روحی و روانی خود را تضمین و تأمین کرده است، مثل جانبازانی که ایمان، اعتقاد و باورشان باعث شده که با داشتن نقص عضو زندگی با نشاط و پرامیدی داشته باشند، جانبازان ما جهاد کرده‌اند و جهاد یکی از عالی‌ترین عبادات محسوب می‌شود، و این عبادت آن‌ها را از گوشه نشینی و ناامیدی باز می‌دارد.

حجت‌الاسلام ذوالفقاری ابراز داشت: قرآن در مورد ذکر خدا، که روح عبادت در زندگی انسان است، می‌فرماید «الا بذکر الله تطمئن القلوب»، ذکر خداوند دل‌ها را آرام می‌کند و آرامش می‌بخشد، حتی در روایات داریم که بخشی از عبادات مانند حج و عمره باعث صحت و سلامت جسم می‌شوند، امام سجاد (ع) در مورد تأثیر حج و عمره بر سلامتی ما می‌فرماید «حج و عمره به جسم شما سلامتی می‌بخشد».

وی اظهار داشت: یکی دیگر از آثار دنیوی عبادت که با آثار اخروی هم پیوند دارد، مصونیت از خطاها و بی وجدانی‌ها است، عبادت موجب بازدارندگی انسان از برخی کارهایی است که باعث تضییع حقوق دیگران می‌شود، عبادت موجب قرب انسان به خدا می‌گردد، خداوند مظهر همه خوبی‌ها و پاکی‌ها است، هر گونه آلودگی و پلیدی از او دور است و کسی که به خدا نزدیک شد می‌تواند از منزه بودن و پاکی خدا بهره ببرد.

این کارشناس معارف ادعیه ادامه داد: هر چه عبادت و بندگی کنیم، از گناه و تاریکی دور می‌شویم، قرآن در این باره می‌فرماید «شما نماز بخوانید هر چه به نماز نزدیک‌تر شوید از فحشا و منکرات دورتر می‌شوید»، نمازی که ما را از فساد و گمراهی دور می‌کند، نماز با توجه و تأمل است، گاهی نماز مانند یک لباس نازک است، اما گاهی پررنگ و اثرگذار است و ما را از فساد دور می‌کند.

حجت‌الاسلام ذوالفقاری بیان داشت: یکی دیگر از آثار دنیوی دوری از گناه و عبادت، گشایش اقتصادی و دوری از فقر است، بی نیازی یعنی غنی بودن، این که انسان دستش مقابل دیگران دراز نباشد نوعی بی نیازی است، بی نیازی تنها به داشتن مال و ثروت نیست، کسانی هستند که بسیار ثروتمندند اما ته دلشان فقر را دارند، یعنی دل بخشش و دست دهنده ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: کسی که عبادت و بندگی خدا را می‌کند، می‌داند هر چه در این دنیا وجود دارد امانت است و متعلق به کس دیگری است، می‌داند که همه فقیرند و اوست که بی نیاز است، امام علی (ع) می‌فرماید «کسی که خدا را شناخت، خدا در نفسش بزرگ می‌شود و بقیه مردم در نظرش کوچک می‌شوند»، بنابراین انسان دیگر نیازی به کمک گرفتن از دیگران و حرص و طمع در جمع آوری مال ندارد. /9194/پ202/ن

ارسال نظرات