۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۱۶۹۹۲۲
فرهنگ مظلوم (20)؛

بدون تقدم حوزه فرهنگ گره‌های کور باز نمی‌شود / نگاه نامزدهای انتخابات به اقتصاد از منظر فرهنگ نیست

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه نامزدهای انتخابات از منظر فرهنگ به اقتصاد نگاه نمی‌کنند، گفت: گره کور مشکلات کشور حرکت نکردن در یک چارچوب فرهنگی است.
حجت الاسلام عبدالکريم بهجت پور

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اولویت مسائل اقتصادی و سیاسی بر فرهنگی در تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری گفت: مشکل بزرگی که در این دوره از تبلیغات انتخابات شاید ناخواسته به آن دامن می‌زنیم نادیده گرفتن سهم فرهنگ در اقتصاد است.

وی در ادامه افزود: البته مشکلاتی سر راه پیشرفت کشور قرار گرفته است، مردم به سبب مسائل معاش دچار تنگنا و مشکل شده‌اند و این تنگناها نیز سبب شده بسیاری از تبلیغات کاندیداها و مطالبه مردم از کاندیداها به سوی گره‌گشایی از زندگی‌شان باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: مشکلات سبب شده کاندیداها و جریان عمومی کشور غالباً رنگ اقتصادی در این دوره بگیرد و به دنبال آن شاید اولویت دوم مسائل سیاسی و در نهایت امور فرهنگی باشد که البته نیازمند یک اصلاح و تجدید نظر است.

نگاه نامزدهای انتخابات به اقتصاد از منظر فرهنگ نیست

وی تصریح کرد: گره کور مشکلات کشور از آن جا است که در چارچوب یک فرهنگ مناسب حرکت نمی‌کنیم و معقولات فرهنگی مانند نگاه مثبت و اعتماد به همدیگر، اعتماد به ظرفیت‌های مشورتی، ساده‌زیستی، تلاش برای ساده‌زیستی و افتخار زهد اختیاری در جامعه کمرنگ شده است.

وی ابراز کرد: ‌از اینکه کاندیداها روی مسأله اقتصاد تأکید می‌کنند نگران نیستیم، بالاخره باید نشان دهند گره اصلی کشور که ذهن مردم را به خود مشغول کرده می‌خواهند حل کنند، اما مشکل بزرگ آن است که کاندیداها از منظر فرهنگ به اقتصاد نگاه نمی‌کنند و برای مردم توضیح نمی‌دهند که چه حادثه‌ای در حوزه فرهنگ اتفاق افتاده که اقتصاد ما دچار چالش شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: بر اساس جهان‌بینی و بینش اسلامی، فرهنگ زیربنای تمدن و یکی از ابعاد تمدن و اقتصاد پویا و پیش‌رو است، از نظر فرهنگ باید اقتصادمان را حل کنیم، گره اقتصاد را نمی‌شود جدای از فرهنگ حل کرد و حتی بدون تقدم حوزه فرهنگی که اقتصاد ساز باشد نمی‌شود گره‌های کور را باز کرد.

باید به گفتمان که فرهنگ‌ساز است رأی داد

وی در ادامه گفتمان را فرهنگ‌ساز دانست و با بیان اینکه باید به گفتمان رأی دهیم، اظهار کرد: اصولاً باید ببینیم که حق و سخن درست چیست و اهلش را بشناسیم، باید در هر کاندیدایی که خود را به مردم عرضه کرده است و آن خاستگاهی را که این فرد از ابعاد فکری، بینشی و ارزشی آن سخن می‌گوید، کاملاً مورد توجه قرار دهیم.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه نباید با حل یک بخش و یا حل بخشی، بعضی نیازهای کشور دچار چالش‌های بزرگ‌تر و فرورفتگی‌های بزرگ‌تر شود، گفت: باید به سمت یک فرهنگ پایدار حرکت کنیم و افراد را در گفتمانشان مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه علامه جعفری می‌فرمایند «فرهنگ‌ها گاهی پیش‌رو و گاهی پس‌رو هستند» تصریح کرد: ما به دنبال فرهنگ پیش‌رو هستیم، حال سؤال اینجا است که چگونه می‌توان به فرهنگ پیش‌رو دست پیدا کرد و چگونه می‌شود این پویایی و پیشرفت را در فرهنگ نهادینه و ماندگار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت پور پرسید: چگونه می‌توانیم به گونه‌ای فرهنگ را بسازیم و آن نهادینه کنیم که با رفتن افراد و تغییرات جزئی به سرعت تغییر گفتمانی اتفاق نیفتد و مردم به سرعت از حالتی که کاملاً می‌بینیم فضا، فضای مجاهدت و گذشت از نفس و خود است به مباحثی مانند خودخواهی و خودبینی نروند.

پایدار نبودن فرهنگ مهم‌ترین مشکل پیش‌رو است

وی مهم‌ترین مشکل را در پایدار نبودن فرهنگ عنوان و اظهار کرد: امیدوارم مردم ایران، جامعیت کاندیداها معرفی شده را در نظر بگیرند و گره‌‌های موجود مانع این نشود که آن جهت‌گیری کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی و آن ساخت تمدنی را که امروز کشور می‌تواند و ظرفیتش را دارد و از ما مطالبه می‌شود، فراموش کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید همواره نقش الهام بخش جمهوری اسلامی در جهان و نقش رهبری نهضت‌های اسلامی و نهضت‌های مستضعفان را در جهان به خوبی ایفا کنیم که این امر در گفتمان کاندیداها باید خود را بسیار پررنگ نشان دهد.

وی ادامه داد: عناصر ساخت باید بسیار قابل توضیح و انتقال به دیگر ملت‌ها و قابل فهم برای ملت‌ها باشد و ادبیات نامزدهای انتخاباتی نیز به خوبی نشان دهد که در آن فضای کلی و فضای الهام‌بخشی و تأثیرگذار در فرهنگ‌های دیگر و جوامع دیگر به ویژه ملل اسلامی قرار گرفته‌ایم./920/ت301/ن

ارسال نظرات