۱۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
کد خبر: ۱۷۰۲۳۷
کارشناس حوزوی:

محبت اهل بیت باید همراه با شناخت باشد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی تاریخ اسلام گفت: جامعه شیعه، از نظر محبت، عشق و ارادت به ساحت ائمه (ع) نمره‌اش بیست و بسیار عالی است، اما چقدر زیبا است که این محبت با شناخت و معرفت به اهل بیت (ع) همراه باشد.
امام کاظم (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید محمد تقی قادری، کارشناس حوزوی تاریخ اسلام و استاد حوزه و دانشگاه، در برنامه غربت آفتاب که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: جامعه شیعه، از نظر محبت، عشق و ارادت به ساحت ائمه (ع) نمره‌اش بیست و بسیار عالی است، اما چقدر زیبا است که این محبت با شناخت و معرفت به اهل بیت (ع) همراه باشد.

وی ادامه داد: وجود مقدس امام موسی بن جعفر (ع) سه نکته مهم دارد، که دانستن این سه نکته شناختی از زندگی ایشان به ما می‌دهد، اول اینکه امام در سال 128هجری به دنیا آمدند و در سال 183 هجری در بغداد به شهادت رسیدند، که در واقع امام 55 سال عمر مبارک و نورانی داشتند.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: نکته دوم این که تولد امام یک تولد استثنایی است، امام صادق (ع) و همسر مکرمه ایشان، حمیده خاتون به مکه مشرف شده بودند، بعد از انجام اعمال حج و انجام طواف، در هنگام برگشت به مدینه، دوازده کیلومتری مدینه، در روستایی به نام ابوا که محل دفن حضرت آمنه (س) است، حضرت موسی ابن جعفر (ع) متولد شدند.

حجت‌الاسلام قادری ادامه داد: مطلب دیگر این است که مادر امام (ع) که حمیده خاتون است، بنا بر قولی رومی بودند، ولی بنا بر قولی قوی‌تر و مستندتر ایشان اندلسی بودند، حمیده خاتون به عنوان کنیز وارد مدینه شدند و امام باقر (ع) این بانو را خریداری کردند و او را به فرزندشان امام صادق (ع) بخشیدند و به ازدواج وی در آورند.

وی در ادامه گفت: جالب اینجا است که وقتی امام باقر (ع) حضرت حمیده خاتون را به امام صادق (ع) دادند، فرمودند «این خانم طلای خالص است، دامنش پاک و پاکیزه است و نعمتی است که خدا به من و فرزندم صادق (ع) که امام بعد از من است هدیه کرده است و این لطف بی کران خدا به ما بوده است».

این کارشناس تاریخ اسلام ابراز داشت: وجود مقدس حضرت حمیده خاتون به وسیله امام صادق (ع) به گونه‌ای تربیت شده و رشد پیدا کرده بود، که این کنیز رومی یا اندلسی با ورود به این خانه تبدیل به یک خانم عالمه شدند که امام صادق (ع) ایشان را مربی و معلم بانوان مدینه قرار داد، چیزی که اجمالاً می‌توانیم به دست بیاوریم این است که امام موسی ابن جعفر (ع) در دامن پدری امام و مادری مانند حمیده خاتون رشد و تربیت یافت.

وی اظهار داشت: وجود مقدس امام کاظم (ع) به چهار دوره قابل تقسیم است، دوره اول از سال 128 تا 148 است، چون در این دوره امام همراه پدرش است و امامت بالفعل و تصمیم گیری به عهده پدرشان است، بنابراین ما گزارش تاریخی فراوانی در مورد امامت ایشان نداریم.

وی ادامه داد: دوره دوم از سال 148 تا 158 است، که دوره سخت، دشوار و پیچیده‌ای است، این دوره، روزگار سخت و دشواری بود چون ده سال از آغاز امامت امام، همزمان با دوره خلافت منصور دوانیقی است، دوره سوم از حیات سیاسی و معنوی امام از سال 158 تا 169 است، یعنی بعد از مرگ منصور و خلافت مهدی عباسی که این دوره فرصت استثنایی و نابی برای امام (ع) بود و امام با روح درایت و بینش خاص از این فرصت استثنایی استفاده کردند.

حجت‌الاسلام قادری اظهار داشت: آغاز دوره چهارم از سال 169 یا 170 است، در این دوره، هادی عباسی فرزند مهدی عباسی به خلافت می‌رسد، امام با واقعه‌ای مواجه می‌شوند که تکرار واقعه عاشورا است، امام جواد (ع) در این مورد می‌فرمایند «بعد از واقعه عاشورا هیچ واقعه‌ای مانند دوران موسی بن جعفر (ع) نبوده است»، این دوره تا سال 183 یعنی تقریباً سیزده سال ادامه دارد که در نهایت، امام کاظم (ع)‌ به شهادت می‌رسد./9194/پ202/ن

 

ارسال نظرات