۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۱۷۰۹۵۸
در برنامه رویکردها، برنامه‌ها مطرح شد؛

شرط عارف برای مذاکره با آمریکا

خبرگزاری رسا ـ معاون اول دولت اصلاحات رابطه با آمریکا را در چارچوب قوانین کشور امکان‌پذیر دانست و گفت: با استفاده از توانایی، پتانسیل و قدرت منطقه‌ای می‌توانیم آمریکا را وادار کنیم که در یک شرایط متعادل وارد مذاکره شود و اگر به این نقطه رسیدیم هیچ منعی ندارد در چارچوب قوانین کشور مذاکره کنیم.
دکتر محمد رضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدرضا عارف، نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه رویکردها، برنامه‌های شبکه چهار سیما به بیان برنامه‌های خود در سه حوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پرداخت و گفت: اگر به رأی مردم انتخاب شوم بر مبنای الگوی عقلانیت و اخلاق از پتانسیل همه دوستان، رقبا و کارشناسان نخبه در دولتم استفاده می‌کنم.

 
وی با بیان اینکه برای نخستین بار منشور اخلاقی انتخابات را در 10 ماده تدوین کردم، افزود: به اعضای ستادهای انتخاباتی خود گفته‌ام که مقید به این 10 بند باشند و اصول اخلاقی را رعایت کنند همه هزینه‌ها را می‌دهم، برای من رعایت اخلاق مهم‌تر از به نتیجه رسیدن است، می‌خواهم در انتخابات یک الگوی اخلاقی را ارائه کنم.
 
پیاده شدن الگوی اخلاقی بر مبنای عقلانیت در کشور
 
عارف تصریح کرد: همه باید در یک فضای سالم رقابتی بیایند و برنامه‌های خود را ارائه دهند، نه تنها از برنامه هفت کاندیدای دیگر استفاده خواهم کرد بلکه افراد دیگری که کاندیدا شدند و صلاحیتشان احراز نشد برنامه‌های خوبی دارند که باید از آنها استفاده کرده و یک برنامه الگوی اخلاقی بر مبنای عقلانیت را در کشور پیاده کنیم.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه مهم‌ترین میثاق بین مردم و مسؤولان، قانون اساسی است، گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مترقی‌ترین قانون اساسی دنیا است، چراکه جهت اصلی‌اش مردم‌سالاری است و در همه اصول جایگاه و نقش مردم را می‌بینید.
 
ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال
 
وی وظیفه اصلی رییس جمهور را اجرای قانون اساسی عنوان و اظهار کرد: شاید شرایط اجرای برخی بندها مهیا نشده اما در طول انقلاب سعی بر این شده که قانون اساسی اجرا شود؛ اقدام خوبی که در دولت اصلاحات انجام گرفت آن بود که این اصل مترقی اجرایی شد، مانند واگذاری تصدی امور مردم به دست شوراها.
 
عارف اجرایی شدن برنامه‌های توسعه پنج ساله را نیز به عهده دولت دانست و گفت: در شرایط کنونی اولویتی که این بخش قائل هستم معیشت مردم است، طرح‌های مناسبی را برای مهار تورم و مقابله با گرانی داریم؛ اشتغال از دیگر دغدغه‌های جوانان است، یک میلیون فرصت شغلی را در سال ایجاد می‌کنیم.
 
وی که اعتقاد خود را به توسعه فراگیر و جامع عنوان کرد، بار دیگر بر تشکیل معاونت اقوام صحه گذاشت و آن را پیگیری مطالبه به حق مردم خواند و با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در قانون اساسی وجود دارد، گفت: همه اصول قانون اساسی را پیگیری کرده و برای تعالی پیشرفت کشور استفاده می‌کنیم.
 
اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها در فاز نخست
 
معاون اول دولت اصلاحات در ادامه به طرح هدفمندی یارانه‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه اشاره کرد و افزود: یارانه‌ها قرار بود هدفمند شود و با این شعار در همه دولت‌های بعد از انقلاب روبه‌رو بودیم، اما موانعی پیش آمد که نتوانستند اجرا کنند و مهم‌ترین مانع آثار تورمی بود اما خوشبختانه در دولت نهم و دهم اجرایی شد.
 
وی ابراز کرد: اما چون قانون به خوبی اجرا نشد، با آثار تورمی شدید روبه‌رو بودیم، برخی بخش‌ها تعطیل شده و کشاورزی آسیب دید، بر این باوریم که هدفمند کردن در فاز اول به طور کامل اجرا شود و عملکردمان را ارزیابی کنیم و در فاز دوم مسائل زیربنایی مانند افزایش تولید، افزایش رفاه مردم و بهداشت عمومی در نظر گرفته شود.
 
عارف با بیان اینکه در بخش‌ کشاورزی خریدهای تضمینی را با قیمت‌های رقابتی با دنیا دنبال می‌کند، بیمه محصولات کشاورزی، افزایش انگیزه کارگران در بخش صنعت، بالا بردن معیشت کارگران از محل یارانه‌ها و بیمه آنها را در اولویت دانست.
 
وی گفت: بخش تولید با مشکل نقدینگی روبه‌رو است، باید نقدینگی را برای گردش کار در اختیار این بخش قرار داد و تنفسی چند ساله به آنان داد. با حمایت از محصولات کشاورزی از خام‌فروشی جلوگیری کرده و با تقویت اتحادیه کشاورزی و ایجاد تشکل‌های کشاورزی درآمد خالص بین کشاورزان تقسیم شود.
 
تغییر نگرش مهم‌ترین دغدغه در حوزه فرهنگ
 
وی مهم‌ترین دغدغه و مشکل در حوزه فرهنگ را تغییر نگرش عنوان و اظهار کرد: نگاه دولت‌ها در گذشته به فرهنگ نگاه قیم‌معابانه بوده است، فرهنگ نباید به صورت دولتی مدیریت شود یا یک نگاه سیاسی بر فرهنگ حاکم شود، باید فرهنگ به اهل فرهنگ واگذار شود و دولت تنها تسهیلات ایجاد کند.
 
عارف تصریح کرد: اگر به هنرمندان اعتماد کنیم دستاوردهای بی‌شماری به دست خواهیم آورد، البته این اعتماد در چارچوب نظام‌های صنفی با توجه به شئونات اخلاقی باید باشد، متأسفانه فکر می‌کنیم اهل هنر و فرهنگ کارمند دولت هستند و می‌خواهیم بخشنامه‌ای با آنان برخورد کنیم که این صحیح نیست.
 
وی با تأکید بر دادن یارانه برای ارتقای بخش فرهنگی کشور، ادامه داد: فعالیت‌های فرهنگی نیازمند سعه صدر، نگاه بلند مدت و واگذاری به اهل هنر است، هنرمندان می‌توانند پیام صلح ملت ایران را به مردم دنیا برسانند، اگر تصدی را به بخش غیردولتی واگذار کنیم در بسیاری از زمینه‌ها اقتصاد فرهنگ جواب‌گو است.
 
راهبرد تعامل مثبت با دنیا
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اولویت خود را در سیاست خارجی راهبرد تعامل مثبت با دنیا عنوان و اظهار کرد: مهم‌ترین بخش تقویت دستگاه دیپلماسی است، دستگاه دیپلماسی وضعیت خوبی از نظر بنیه کارشناسی ندارد، فعالیت‌های دیپلماسی را باید تنها از طریق دستگاه دیپلماسی قوی دنبال کنیم و جلوی موازی‌کاری را بگیریم.
 
وی با بیان اینکه اولویت اول در سیاست خارجی همکاری حسنه با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای اسلامی است و در مرحله بعد به سمت برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی که از گذشته دیرینه رابطه سنتی و خوبی با ایران داشته‌اند خواهیم رفت، بر تقویت رابطه با اروپا با پتانسیل‌ها و اهرم‌هایی که در اختیار است، تأکید کرد.
 
عارف دیپلماسی علمی را یکی از مزیت‌های کشور دانست و با تأکید بر استفاده از این دیپلماسی برای رفت و آمد دانشمندان به ایران و بالعکس، تصریح کرد: اگر هر ایرانی بتواند بر روی صد نفر خارجی تأثیر بگذارد می‌توان یک تعامل خوب با چهل میلیون نخبه خارجی داشت که در تقویت رابطه‌ها بسیار تأثیرگذار است.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: سعی کنیم اختلاف سیاسی را از ارتباطات مردمی جدا کنیم، حتی ممکن است با کشورهای اسلامی نیز اختلاف سیاسی داشته باشیم اما باید تلاش کنیم این اختلاف را از دیپلماسی علمی جدا کنیم.
 
تشکیل شورای منتقدان در کنار شورای مشاوران
 
وی با بیان اینکه براساس واقعیات جامعه باید برنامه‌های اجتماعی تدوین شود، افزود: ریشه اصلی ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی اقتصاد است،‌ باید کمر گرانی را در کشور بشکنیم، بیکاری را از بین ببریم، با سامان دادن مسائل اقتصادی بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی حل می‌شود که البته در کنار آن باید به مسائل فرهنگی نیز توجه کنیم.
 
عارف تأکید کرد: کسانی باید در دولت حضور داشته باشند که برنامه دارند، در کنار شورای مشاوران، شورای منتقدان را تشکیل خواهم داد و همزمان با تشکیل مشاوران که افراد برجسته همسو با دولت هستند، از افرادی که همسویی با دولت ندارند به عنوان شورای منتقدان استفاده خواهم کرد که در پیشرفت کشور کمک می‌کند.
 
معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه برنامه عملیاتی و زمان‌بندی شده برای حل تورم و مقابله با بیکاری دارد، مهم‌ترین برنامه را انضباط دولت خواند و گفت: برای کنترل تورم دولت باید منضبط باشد که بی‌انضباطی دولت بیشترین آسیب را به کشور می‌زند.
 
وی جلوگیری از رشد نقدینگی، جمع‌آوری نقدینگی در کشور که صرف بازار طلا و ارزش شده، انضباط مالی دولت و استقلال واقعی بانک مرکزی را از برنامه‌های دولت خود در صورت پیروزی خواند و اظهار کرد: نگاه دولت نباید به بانک مرکزی به عنوان یک قلک باشد که هر زمان نیاز داشت پول زیادی را از طریق بانک‌ها به کشور ترزیق کند.
 
عارف گفت: ایرانیان خارج از کشور منبع لایزال اقتصادی هستند و پول خوبی دارند باید آنان را تشویق کنیم که در داخل کشور سرمایه‌گذاری کنند که متوسط رشد سرمایه‌گذاری در ایران از کشورهای خارجی پایین‌تر است؛ اکنون صنعت دچار یک حالت نیمه تعطیل شده است که این مشکل باید برطرف شود.
 
جهان تراز شدن آموزش علمی کشور
 
وی با اشاره به فرایند جهانی شدن آموزش، جهان تراز شدن آموزش علمی کشور را شعار خود خواند که به گفته او براساس دستاوردهای سه دهه گذشته حاصل شده است و با ضروری دانستن اعطای تسهیلات برای رفت و آمد استادان به داخل و خارج از کشور، فراهم کردن امکانات برای دانشجویان نخبه تأکید کرد.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: راه توسعه از طریق علم است و مهم‌ترین بخش آموزش و پرورش است، تحولاتی در سه دهه گذشته انجام گرفته اما هنوز آموزش و پرورش ما آموزش و پرورش دهه پنجاه است، باید از دبستان و حتی قبل از دبستان تربیت را شروع کرده و جوان و نوجوان را پرسشگر بار بیاوریم.
 
جدا کردن نگاه سیاسی از آموزش و پرورش
 
وی با بیان اینکه سیستم آموزشی کشور آموزش محور بوده باید به سیستم پژوهش محور تبدیل شود، گفت: وزیر آموزش و پرورش باید باسوادترین و فرهنگی‌ترین وزیر کابینه باشد،باید شخصی باشد که محبویت علمی و اجتماعی‌اش بین معلمان بسیار بالا بوده و معلمان او را از خود بدانند و نیز با نظر معلمان انتخاب شوند.
 
عارف خواستار جدا شدن نگاه سیاسی از آموزش و پرورش شد و ابراز کرد: بیش از حد در طول دو سه دهه گذشته مسائل را سیاسی کرده‌ایم قرار بوده سیاستمان فرهنگی شود اما فرهنگمان را سیاسی کرده‌ایم، متأسفانه گاهی نگاه جناحی به آموزش و پرورش داریم که کشور را دچار مشکل کرده است.
 
وی با اشاره به مسأله هسته‌ای کشور، گفت: اگر هر خواسته‌ای را در ارتباط با انرژی هسته‌ای مطرح کردند و ما جوابگو بودیم یک مسأله دیگر را مطرح کردند و این نشان می‌دهد که مسائل سیاسی است، ما حق خودمان می‌دانیم که از همه فناوری‌های انرژی هسته‌ای استفاده کنیم و این را حق خود دانسته و هرگز کوتاه نمی‌آییم.
 
افزایش ارتباط با کشورهای صاحب حق وتو
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای کوتاه نمی‌آییم، افزود: هیچ دولتی حق ندارد از این حق بگذارد، باید با تعامل جدی‌تر و مثبت‌تر با دنیا این مسأله را حل کنیم، با اهرم‌هایی که می‌توانیم در اختیار خود بگیریم و دوستانی که داریم این پروژه سیاسی را سامان دهیم.
 
وی گفت: براثر ضعف در دیپلماسی، اختلاف اروپا و با آمریکا در مسأله هسته‌ای ایران حل شده است و باید از این اختلاف‌ها به نفع خود استفاده کنیم و رابطه خود را با برخی کشورها تقویت کنیم، ارتباط با کشورهای صاحب حق وتو بیشتر شود تا این فرایند را کنترل کنیم؛ باید سطح مذاکرات را بالاتر ببریم.
 
عارف با بیان اینکه تقلیل سطح مذاکرات در حد مدیرکل بودن جوابگو نیست، اظهار کرد: باید از دیپلمات‌های مقتدر استفاده کنیم، دیپلمات‌ها در مذاکرات از جناح قدرت و شناختی که نسبت به قوانین دارند وارد شوند؛ باید همه راهکارها را روی میز خود داشته باشیم و نمی‌توان یک راهکار را در نظر گرفت.
 
پیش شرط ارتباط با آمریکا
 
وی رابطه با آمریکا را در چارچوب قوانین کشور امکان‌پذیر دانست و گفت: با استفاده از توانایی، پتانسیل و قدرت منطقه‌ای می‌توانیم آمریکا را وادار کنیم که در یک شرایط متعادل وارد مذاکره شود و اگر به این نقطه رسیدیم هیچ منعی ندارد در چارچوب قوانین کشور مذاکره کنیم که ما اهل مذاکره و گفت‌وگو هستیم.
 
وی در پاسخ به سؤالی دیگر باور غلط در جامعه بر روی توانایی زنان را مشکل‌سازترین عامل در راستای ارتقای وضعیت بانوان کشور برشمرد و با بیان اینکه بسیاری از مردان به توانایی زنان در مدیریت اعتقاد ندارند و حتی این نابرابری در خود بانوان هم وجود دارد، بر بالا بردن نرخ اشتغال و مشارکت بانوان در کشور تأکید کرد.
 
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: قوانین مرد سالاری است باید بازنگری شود؛ اگر واقعیت توانایی زنان را پذیرفتیم این محدودیت‌هایی است که خود به خود کنار می‌رود، مردان به اشتغال زنان کمک کنند، نرخ مشارکت زنان را بالا ببریم و تعداد بیشتری از مدیران را از خانم‌های توانا انتخاب کرده و تبعیض‌ها را در استخدام و پرداخت حقوق برطرف کنیم.
 
وی در پایان با بیان اینکه در آستانه برگزاری انتخابات هستیم نیاز داریم رییس جمهور با رأی بالایی انتخاب شود که بتواند به خواسته‌های مشروع و منطقی مردم پاسخ‌گو باشد و برنامه‌های وسعه را دنبال کنیم، توانایی اداره کشور را دارم اما این انتخاب را به عهده مردم می‌گذارم و اگر این افتخار را به من دادن امیدوارم خدمتگزار خوبی باشم./920/ز502/ی
ارسال نظرات