حوادث، علائم و نشانههای آخرالزمان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فرهنگ انتظار از دیرباز مورد تهاجم و هجوم افکار بیگانه و غربیان است؛ چرا که باور و توجه به این فرهنگ سبب تربیت انسانهایی ازجنس اراده و امید شده است که در برابر همه ناملایمات و طوفانهای سهمگین زندگی ایستادهاند و در راه اعتقاد به این بینش از جان و هستی خویش نیز مایه میگذارند و در بیداری کامل به سر میبرند و دشمن تا به امروز نتوانسته طرفداران این عقیده را به خواب غفلت ببرد و به همین دلیل با مکاتب دروغین در برابر این جریان امید و حقیقت شیعه ایستاده است و سعی در نابودی آن دارد و غافل از این نکته است که شیعه بیدار بیدار بیدار است... .
دعای امام زمان(عج) از زبان امام رضا(ع)
این دعا در مورد فرج امام عصر(عج) است و دعا کردن برای آن بزرگوار بدین دلیل است که خداوند زودتر امر فرج آن حضرت(عج) را اصلاح کند و فرج حضرت را تقدیر کند و دولت کریمه آن بزرگوار را بر پا سازد. امام رضا(ع) فرموده است که این دعا را در قنوت نماز در روزهای جمعه بخوانید؛ متن این دعا اینگونه است:
سبک زندگی فاطمی در آخرالزمان
استاد نجمالدین طبسی استاد دانشگاه و مدرس سطوح عالی حوزه میفرماید: احادیثی از قبیل این فرمایش امام معصوم که مسجد زن، گوشه خانهاش است با حضور اجتماعی زنان در جامعه منافات ندارد. حرف و بحث اصلی ما این است که زن نباید کالا باشد؛ مثلاً برای این که فروش آدامس کارخانهای بالا برود از عکس و ابزار تبلیغاتی که مربوط به زنان است استفاده کنند.
با توجه به این که حضرت زهرا(س) از سوی اهل بیت معصومین(ع) ملقب به بهترین زنان دو عالم هستند و از مقام عصمت و ولایت برخوردار هستند، چرا در جامعه امروزی توان الگوگیری از شخصیت و سیره زندگانی آن بزرگوار مبدل به امری سخت و ثقیل شده است؟ به دیگر بیان، شاهد ایجاد شکاف و گسستی بزرگ میان الگوهای اسلامی همچون حضرت زهرا(س) و سبک زندگی در جامعه هستیم و معمولا الگوهای دینی در میان ذهنیت جامعه تبدیل به مسألهای کلیشهای شدهاند؟
نخستین دلیل برای وجود چنین شکاف و گسستی را میتوان در ضعف مبانی اعتقادی خود ما جستوجو کرد؛ اگر ایمان و اعتقاد ما نسبت به جایگاه و شأن اهل بیت(ع) پایین باشد، منجر به همین مسأله میشود.
دومین دلیل و اصلیترین آن عدم آشنایی، اطلاع و آگاهی از سیره آن بزرگواران است. راه حق و حقیقت روشن و آشکار است و در مقابل آن ظلمات قرار دارد. این به خود ما بستگی دارد که آیا به سوی روشنایی گام برداریم یا در مسیر تاریکی و ظلمات باشیم.
اما واقعیت این است که پیامبر اکرم(ص) اسوه حسنه هستند؛ یعنی ما باید در تمام ابعاد زندگی خویش از پیامبر الگو بگیریم. حضرت فاطمه زهرا(س) نیز پاره تن پیامبر است و هرکس حضرت زهرا(س) را الگو قرار دهد، گویی پیامبر(ص) را الگوی خویش قرار داده است و اسباب رستگاری و سعادت خویش را فراهم کرده است.
برخی مسأله اسوه بودن و الگو قرار گرفتن حضرت زهرا(س) را امری ناممکن میدانند و بیان میدارند، در مسائلی از قبیل تربیت فرزند، موقعیت و شرایط آنان با حضرت زهرا(س) یکسان و متشابه نیست و فرزندان ایشان معصوم، پاک و منزه بودند؛ در حالیکه فرزندان ما افرادی ساده و تحت تاثیر شرایط محیطی هستند.
بعضی دیگر وجود همسری معصوم برای حضرت زهرا(س) را امری میدانند که شرایط نامتشابهی را برای الگوگیری مهیا میکند؛ بدان معنا که در ارتباط با همسر و زندگی زناشویی رعایت اخلاق با همسرانی که بد خلق هستند، کاری سخت و دشوار است.
همه فرزندان حضرت زهرا(س)، مانند حضرت زینب و ام کلثوم(س) معصوم نبودهاند. دقت به این مفهوم لازم است که معنای عصمت چیست؟ آیا عصمت بدین معنا است که حضرت زهرا(س) و یا فرزندان بزرگوار ایشان نمیتوانستند تخلف کنند؟ خیر.
حقیقت این است که دشمنان اسلام و اهل بیت(ع) هرگز نخواستهاند ما زهرای اطهر(س) باشیم؛ وظیفه اصلی و اساسی ما این است که با آرمانهای اصلی آن بزرگواران آشنا بشویم و در صراط آنها قدم برداریم.
برخی دفاع و حضور حضرت فاطمه صدیقه(س) از امیرالمومنین(ع) در جریانات بعد از سقیفه و غصب خلافت را نوعی اضطرار به شمار میآورند و معتقد هستند که حضور سیاسی آن بانوی بزرگوار در عرصه جامعه، تنها متوقف به آن زمان بوده است و در نتیجه با حضور زنان در جامعه مخالف هستند؛ اما برخی دیگر از تاریخ زندگانی حضرت زهرا(س) استنباطی دیگر دارند و حضور ایشان در عرصه اجتماع را فعال میدانستند؛ واقعیت تاریخی با کدام ادعا بیشتر سازگاری دارد؟
حضور سیاسی- اجتماعی حضرت زهرا(س) در عرصه جامعه، تنها منحصر به مقابله با جریانات سقیفه نبوده است؛ بلکه ایشان در زمان حضور در مکه از جان پیامبر(ص) نیز دفاع میکردند و حتی با دشمنان ایشان به مقابله میپرداختند.
در جنگ خندق نیز از وجود حبیبه رسول خدا در کتب تاریخی نام برده شده که غذا و نان خود را برای پیامبر اکرم(ص) آوردند و ایشان فرمودند نزدیک سه روز است که هیچ نخوردهام.
حضور حضرت زهرا(س) در صحنههای سیاسی و نظامی در دفاع از اسلام بارز و آشکار است. اما برخی از احادیث و روایات بر حضور زن در خانه تاکید به سزایی دارند و از حضور زنان در جامعه نهی کردهاند؛ برداشت شما از تاریخ زندگانی حضرت زهرا(س) آیا با این دسته از احادیث در تعارض است؟
بعد از تدفین شبانه حضرت زهرا(س)، امام علی(ع) جملهای تاثر برانگیز و قابل تامل دارند که میفرمایند: «از غم رفتن تو هیچ شبی را نخواهم خوابید!» بار معنایی و مفهومی این جمله که از زبان امام علی(ع) بیان شده، چیست؟
بیان امام علی(ع) عمق مصیبت وارده را نشان میدهد؛ بدین معنا که شهادت حضرت زهرا(س) گویی مانند آن است که دوباره پیامبر اکرم(ص) وفات یافتهاند.
فقدان پیامبر اکرم(ص) فاجعه و بار سنگینی بر دوش امیرالمومنین(ع) بود؛ حضرت زهرا(س) پاره تن پیامبر(ص) بودند و گویی حضور خود رسول الله در میان مردم بود. شهادت حضرت زهرا(س) برای امام علی(ع) تجدید شدن وفات دوباره پیامبر(ص) بود.
حوادث آخرالزمان
امام محمد باقر(ع): سفیانی و حضرت قائم در یک سال قیام می کنند.(بحارالانوار ج 52 ص 240) یکی از علامات حتمیه ظهور قیام فردی به نام سفیانی است که همزمان با سید خراسانی در ماه رجب در سوریه کودتا نموده و چند کشور همسایه را فتح و سپس به سمت عراق پیشروی مینماید و لشگری برای دستگیری امام زمان(عج) به سوی مکه روانه میسازد که این لشگر در بین مکه و مدینه به زمین فرو میروند و نابود میشوند و… .
آغاز مرحلهای که در آن، عراق کانون تحولات است
سرزمین عراق در عصر ظهور بر طبق روایات معتبر کانون تحولات بسیار مهمی است و منشا معبر و محل برخورد اکثر قیامهای دوران ظهور است. حاکم ستمگر عراق در نزدیکی ظهور از این مکان جنگ را آغاز می کند. سفیانی بعد از کودتا در سوریه سرزمین عراق را فتح میکند. سید خراسانی بعد از قیام به سوی عراق حرکت میکند و امام زمان(عج) نیز بعد از قیام در مکه، به سمت عراق پیش میرود و سر انجام پس از پیروزی نهایی مرکز حکومت خود را در کوفه قرار میدهد. در شرایط فعلی نیز لحظه به لحظه عراق به سمت تحولات عظیم و مهم پیش میرود و آنگونه که در روایات ذکر شده است، در حال تبدیل شدن به مرکز تحولات جهانی در عصر ظهور میباشد.
امام علی(ع) در مورد تحولات و فتح عراق در زمان ظهور میفرماید: …قلعهها را بگشایند، عراق را فتح کنند، هر اختلافی را با خونریزی پاسخ گویند؛ در چنین زمانی ظهور صاحب الزمان(عج) را انتظار کشید… .( بشاره الاسلام ص74) حضرت در اشاره به خروج سفیانی در نهج البلاغه میفرمایند: گویا او را میبینم که در شام فریاد برداشته و با پرچمهایش در حول و حوش کوفه میگردد و به اهل کوفه همچون شتر سرکش رو میآورد، زمین را از سرهای بریده فرش میکند، دهانش گشوده قدمش در زمین سنگین جولانش گسترده و هیبتش عظیم است. به خدا قسم شما را در این طرف و آن طرف زمین پراکنده میکند تا از شما جز به مانند باقی مانده سرمه در چشم باقی نماند؛ این برنامه ادامه دارد تا عرب بر سر عقل آید.(نهج البلاغه خطبه 138) در نامه امام زمان به شیخ مفید(ره ): ...گروههایی منحرف از اسلام بر عراق تسلط یابند و با کردارهای زشت خود موجب کمبود ارزاق(محاصره اقتصادی) در عراق میشوند. سپس با هلاکت طاغوتی از طواغیت، این فاجعه بر طرف میشود... (بحارالانوار ج 53 ص 175)
فراگیر شدن فساد و فحشا و ظلم
یکی دیگر از نشانههایی که برای ظهور در روایات ذکر گردیده است، فراگیر شدن انواع فساد و فحشا در جوامع انسانی میباشد که در روایات به عنوان علائم غیر حتمیه وارد شده است. رواج انواع فساد جنسی(زنا، همجنسگرایی، برهنگی و…) فساد اقتصادی(ربا، رشوه، گرانفروشی و...) فساد حکومتی(وضعیت فعلی حکومت در تمام جهان) فساد اجتماعی( فروپاشی بنیان خانوادهها، اعتیاد و ناهنجاریهای اجتماعی و…). اوضاع کنونی دقیقا منطبق بر فرمایشات روایات و احادیث عصر ظهور میباشد. پوشش بیش از هزاران کانال فاسد ماهوارهای که اکثر آنها زشتترین و فجیعترین صحنهها را به راحتی نمایش میدهند و تمام اقشار به خصوص جوانان و نوجوانان را در سراسر جهان تحت تاثیر خود دارند و سایتهای مبتذل اینترنت و سی دی ها و فیلمهای مبتذل و فجیع که در سراسر جهان فراگیر شدهاند و… !
علائم آخرالزمان
فراموش کردن دین: پیامبراکرم(ص) آنگاه که به توصیف زندگی مردم در دوران آخرالزمان میپردازد، اینگونه میفرماید: "برای مردم روزگاری فرا میرسد که دین و آئین آنها در همهایشان است و همت آن ها شکمهایشان و قبله آنها زنانشان میباشد! رکوع و سجودشان برای مال دنیاست، در حیرت و مستی خواهند بود و نه مسلمانند و نه نصرانی."
دنیا پرستی: از دیگر ویژگیهای آخرالزمان، غوطهور شدن مردم در دنیا و دنیا پرستی است. رسول گرامی اسلام(ص) در این باره فرمودهاند: به زودی زمانی بر امت من میآید که در آن زمان درون آنها پلید میشود ولی ظاهر آنها به طمع دنیا آراسته میگردد. به آنچه در پیشگاه خداوند است دل نمیبندند، دین آنها ریا و تظاهر است، خوف از خدا به دلشان راه نیابد و خداوند آنها را به عذابی فراگیر دچار سازد و به این صورت که آنها خداوند را همچون آدم غرق شده میخوانند و خداوند دعایشان را مستجاب نمیکند."
فتنههای بزرگ: از دیگر ویژگیهای عصر آخرالزمان، ظهور و بروز امتحانات بزرگ الهی است که بسیاری از انسانهای سست ایمان در این آزمایشهای الهی مردود و عدهای که ایمان در تمام وجودشان رسوخ کرده، موفق بیرون میآیند. ابوخالد کابلی از امام سجاد(ع) نقل میکند که آن حضرت فرمود: "ای اباخالد! هر آینه فتنههایی همچون قطعههای شب تار در راه است و فرا خواهد رسید که هرگز کسی از آن نجات نخواهد یافت، مگر کسی که خداوند از او پیمان گرفته است و ایشان چراغهای هدایت و چشمه ساران دانشند."
آری کسی که در ریزش فتنه، سرایمان را به سلامت در برد، کاری کارستان کرده است که پیامبر اکرم از آن سوی اعصار و قرون از دیدن ایشان در شگفت آمده به علی(ع) چنین فرمود: ای علی! بدان که شگفت آورترین مردم در ایمان و بزرگترین آنان در یقین مردمی می باشند که در آخرالزمان واقع شده اند، پیغمبر را ملاقات نکرده اند و از امام خود محجوبند و همانا به نوشته- که خط سیاهی بر صفحه سفید است- ایمان آورده اند."
ختم نبوت و نزول واپسین شریعت که با ظهور پیامبر اسلام تحقق یافت، نخستین نشانه پایان تاریخ به شمار مىرود؛لذا مفسران، مقصود ازنشانههاى قیامترادر آیه ذیل، بعثت پیامبر(صلى الله علیه وآله)دانستهاند که نسبت به عمر جهان، فاصله بسیار کمى تا قیامت دارد: «فَهَل یَنظُرونَ إِلاَّ السَّاعَةَ أَن تَأتِیَهُم بَغتَهً فَقَد جَاءَ أَشراطُها». (محمد/47،18)
در آخرالزمان وقایع فراوان دیگرى نیز پیشبینى شده که بیشتر به دوره پایانى آن (مقارن با ظهور مهدى) مربوط مىشود.
بنابر روایات شیعه، جبرئیل نخستین کسى است که با امامزمان(عج) بیعت و با صدایى بلند به گونهاى که به گوش همه جهانیان برسد، این آیه را تلاوت مىکند: «أَتى أَمرُ اللّهِ فَلاَ تَستَعجِلُوهُ= فرمان خدا رسید؛ پس دیگر شتاب مکنید».
علائم و نشانه های آخرآلزمان در قرآن
مهمترین رخداد آخرالزمان، ظهور دوازدهمین امام شیعیان براى رهایى انسانها است: «جَاءَ الحَقُّ و زَهقَ البـاطِلُ إِنَّ الباطِلَ کانَ زَهوقًا.» (اسراء/17،81) این آیه که از پیروزى چشمگیر حق بر باطل سخن مىگوید، در روایات به ظهور مهدى(عج) تأویل شده است. آیه 148 بقره(أَینَ ماتَکونُوا یَأتِ بِکُمُ اللّهُ جَمِیعًا) نیز بر یاران نخستین مهدى(عج) که خداوند آنان را گرداگرد حضرت حاضر مىسازد، تطبیق داده شدهاست. آیه «فَإِن یَکفُر بِها هـؤُلاَءِ فَقَد وَ کَّلنا بِها قَومًا لَیسوا بِها بِکـفرین» (انعام/6،89) نیز چنین است.
در شش آیه از سوره انعام به علایم و نشانههاى آخر الزمان و قیام جهانى حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف اشاره شده است.
خداوند در آیه 21 سوره انعام میفرماید: "حتى إذا جائتهم الساعة بغتة"؛ تا هنگامى که ناگهان ساعت(قیامت) فرا مىرسد. "الساعه" به علایم و نشانههاى آخر الزمان و پدید آمدن آنها پیش از ظهور و قیام حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف اشاره دارد.
در آیه 40 این سوره از قرآن کریم آمده است: "قل أرایتکم إن أتا کم عذاب الله! أو أتتکم الساعة؛ بگو اى محمد آیا هیچ فکر کردهاید اگر عذاب پروردگار به سوى شما آید و یا ساعت(قیامت) بر پا شود".
خداوند در آیه 44 این سوره میفرماید: "فلما نسوا ما ذکرا و به فتحنا علیهم أبواب کل شىء حتى اذا فرحوا بما أوتوا أخذناهم بغته فاذا هم مبلسون؛ هنگامی که(اندرزها سود نبخشید) آنچه به آنها یادآوری شده بود فراموش کردند، درهای همه چیز(از نعمتها) را به روی آنها گشودیم تا(کاملاً) خوشحال شدند(و دل به آنها بستند) ناگهان آنها را گرفتیم(و سخت مجازات کردیم)؛ در این هنگام همه مأیوس شدند(و درهای امید به روی آنها بسته شد)."
در آیه 89 سوره انعام آمده است: "فان یکفر بها هولاء فقد وکلنا بها قوماً لیسوا بها بکافرین؛ و اگر نسبت به آن کفر ورزند،(مهم نیست زیرا) کسانی را نگاهبان آن ساختهایم که نسبت به آن کافر نیستند".
در آیه 115 سوره انعام آمده است: "و تمت کلمة ربک صدقاً و عدلاً لا مبدل لکلماته و هو السمیع العلیم؛ و کلام پروردگار تو با صدق و عدل به انجام رسید، هیچ کس نمیتواند کلمات او را دگرگون سازد و او شنونده دانا است."
خداوند در آیه 158 سوره انعام میفرماید: "یوم یأتی بعض آیات ربک لاینفغ نفسا اینمانها لم تکن آمنت من قبل او کسبت فی ایمانها خیرأ، قل النتظروا و إنا منتظرون؛ آن روز که این آیات و نشانهها تحقق پذیرد، ایمان آوردن افرادى که قبلأ ایمان نیاوردهاند و یا عمل نیکى انجام ندادهاند، سودى به حالشان ندارد، بگو(اگر که شما چنین انتظارات غلطى دارید) انتظار بکشید، ما هم انتظار(کیفر شما را) مىکشیم."
در چهار آیه از سوره ابراهیم به علایم و نشانههاى آخر الزمان و قیام جهانى حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف اشاره شده است.
خداوند در آیه پنج سوره ابراهیم میفرماید: "و ذکرهم بایام الله." و "ایام الله" را به آنها متذکر میشود. از مثنى الحناط، از امام باقر و امام صادق علیه السلام روایت است که در ذیل این آیه شریفه، که فرمودند: ایام الله، روزهاى خدا، سه روز است، روز قیام قائم، رجعت و روز قیامت.
در آیه 24 سوره ابراهیم آمده است: "الم تر کیف ضرب الله مثلأ کلمة طیبة کشجره طیبه اصلها ثابت و فرعها فی السمـاء؛ آیا ندیدى چگونه خداوند کلمه طیبه(و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزهاى تشبیه کرده که ریشه آن(در زمین) ثابت و شاخه آن در آسمان است".
خداوند در آیه 44 سوره ابراهیم فرموده است: "فیقول الذین ظلموا ربنا اخرنا الى اجل قریب؛ آن روز که ظالمان مىگویند پروردگارا مدت کوتاهى ما را مهلت ده". محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه کریمه روایت نقل مىکند که حضرت فرمود: مىخواستند(ظالمان و ستمگران) تا خروج حضرت قائم علیه السلام مهلت گیرند.
در آیه 45 این سوره آمده است: "و سکنتم فی مساکن الذین ظلموا انفسهم؛ شما نبودید که در منازل و(کاخ هاى) کسانى که به خویشتن ستم کردند سکنى گزیدید".
کلام آخر: ظهور و انتظار فرج، واقعیترین حقیقت شیعه است که برای باور به این حقیقت تا مرز شهادت نیز به پیش میرود و حاضر نیست در برابر ظلم ظالمان سکوت کند و به هوای اتفاق زندگی را به روزمرگی به سر کند. شیعه سراسر شور و نشاط است، برای دست یابی به حقیقت هستی که همان ظهور مهدی موعود (عج) است.
ر/934/704
1منابع:
-انعام ، آیه 21
2-المهدی فی القرآن ص 43
3-انعام آیه 40
4-المهدی فی القرآن ص 45 ، 10 نشانه ها مشروحا" ذکر شده مراجعه شود .
5-انعام آیه 44
6- غایه المرام ص 226، تفسیر صافی ج 2 ص173
7-انعام آیه 89
8-الف ) ینابیع الموده ، ص 422 - ب ) غایه المرام ص 226
9-انعام ، آیه 115
10-تفسیر اطیب البیان ج 5 ص 180
11-انعام آیه 158
12- ینابیع الموده ص 422 ، تفسیر برهان ج 1 ص 564، غایه المرام ص 226 ، بحار الانوار ج 1 ص 51
13- ابراهیم آیه 5
14- الف ) ینابیع الموده ص 434 - ب ) غایه المرام ص 736 - ج ) اثبات الهدی ج 7
15- ابراهیم 24
16- شواهد التنزیل ج 1 ص 311
17- ابراهیم 44
18- الف ) اثبات الهدی ج 7 ص 10 - ب ) تفسیر برهان ج 2 ص 321
19- ابراهیم 45
20- الف ) تفسیر برهان ج 2 ص 331 - ب) اثبات الهدی ج 2 ص 100