۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۱۷۳۵۹۲
مشاور ارشد شیخ الازهر؛

در مصر اصول شرع اسلام را اجرایی می کنیم

خبرگزاری رسا ـ شیخ حسن الشافعی: تمام اعضای مجلس دانشمندان بزرگ الازهر اتفاق نظر داشتند که در حال حاضر مناسب حال جامعه کنونی مصر این است که اصول شریعت اسلامی بر آن حاکم باشد و این نظر را همه گروه ها و احزاب سیاسی در مصر پذیرفته اند.
حسن الشافعي مشاور ارشد الازهر

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی در ادامه گفتگوی خود با مشاور ارشد شیخ الازهر و عضو مجلس دانشمندان بزرگ الازهر از آقای حسن الشافعی پرسید: شما نماینده الازهر در شورای تدوین قانون اساسی بوده اید. به نظر شما در شرایط کنونی، کشورهای اسلامی حاضرند قوانین اسلامی و شریعت را اجرا کنند؟ نظر الازهر در این مورد چیست؟


من در مورد دیگر کشورها نمی توانم نظری بدهم ولی نظر نهایی ارائه شده توسط ما در قانون اساسی مصر این بود که در حال حاضر از نگاه شرع، مناسب برای جامعه کنونی مصر، حکومت اصول شریعت اسلامی و اجرای آن در کشور است.


باید گفت که تحکیم شریعت و داور قرار دادن شرع در آیه 65 سوره نساء نیز ذکر شده است: « به پروردگارت سوگند آنها مومن نخواهند بود مگر اینکه تو را در اختلافاتی که بینشان به میان آید داور سازند».


در زمانی که پیامبر زنده بود با کتابی که خداوند به وی نازل کرد و آنچه خودش می گفت داوری می کرد. پس از وی نیز مسلمانان به کتاب خدا و سنت پیامبر مراجعه می کنند.
آیه 83 همین سوره بیان می کند: چون خبری از امنیت و یا خوف به آنها برسد آن را افشا می کنند در حالی که اگر این خبر یا مساله را ابتدا به داوری پیامبری و علما می گذاشتند درستی و نادرستی آن را برایشان بیان می کردند.


بنابراین در مسائل شرعی باید به دانشمندان دینی و آنهایی که توان فهم و استنباط احکام شرع را دارند مراجعه شود.


اصولی نیز در شریعت وجود دارد که به اجرای تدریجی احکام شرع مربوط می شود. از همین روی تمام اعضای مجلس دانشمندان بزرگ الازهر اتفاق نظر داشتند که در حال حاضر مناسب حال جامعه کنونی مصر این است که اصول شریعت اسلامی بر آن حاکم باشد و این نظر را همه گروه ها و احزاب سیاسی در مصر پذیرفته اند.


ما در مرحله ای هستیم که به اتفاق تمام دانشمندان باید به طور تدریجی در راستای اجرای قوانین شرع گام برداریم. ابتدا اصول شریعت را به اجرا درآوریم، پس از آن اگر حکومت توانست مردم را از راه دعوت و تبلیغ قناعت دهد و از نگاه فرهنگی آماده سازد، آنگاه می توان قوانین شرع را با تمام جزئیاتش برقرار کنیم. در این صورت مردم هستند که می خواهند و علاقه نشان می دهند که حدود شرع و احکام جزئی آن در جامعه اجرا شود./1421/9161/خ

 

ارسال نظرات