۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۱۷۴۰۴۹
آیت الله علم الهدی:

قرآن‌دانی و قرآن‌شناسی به صورت حرکت فکری مستقل در زندگی پیاده شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد لازمه تدبر در قرآن را ترویج این تفکر دانست و گفت: قرآن دانی و قرآن شناسی باید به عنوان یک حرکت فکری مستقل در زندگی وجود داشته باشد نه این که اندیشه را از بیرون آورد و به قرآن داد.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد٬ آیت الله علم الهدی٬ نماینده مجلس خبرگان رهبری، امروز نهم تیر در جمع دانش آموختگان مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم که در تربیت معلم شهید بهشتی مشهد برگزار شد٬ با بیان این که در قبل از انقلاب ایران به صورت یک کشورلائیک و جدا از قرآن بوده است٬ اظهار داشت: پایین بودن سطح سواد قرآنی در گذشته باعث اتهام به شیعه شده است که ایران یک کشور غیرقرآنی است.

 وی افزود: شیعه به خاطر گرایش ولایی اش به پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) و به برکت انقلاب اسلامی به گسترش فعالیت‌های قرآنی در کشور پرداخته است که امروز ایران نسبت به بلاد اسلامی دیگر در ترویج و توسعه قرآنی و در عرصه هنر و هم علم و آموزش قرآن با هیچ نقطه‌ای از سایر جوامع قابل مقایسه نیست.

امام جمعه مشهد با بیان این که پیش آهنگ فعالیت‌های قرآنی ایران اسلامی است٬ تصریح کرد: امروز ایران در عرصه هنر قرآنی چه در قرائت و چه در ابتکارات و نوآوری های هنری در دنیا مطرح است و هنر قرائت قرآن نافذ و مؤثر است و سبب جذب بسیاری از افراد به سوی دین اسلام شده است.

آیت الله علم الهدی با اشاره به آیه 24 سوره محمد(ص) و بیان این که کسانی که در قرآن تدبر نمی کنند٬ چه کسانی هستند٬ گفت: افرادی که مفسد فی الارض  قطع کننده رحم و کسانی که خداوند آنها را کور و کر ساخته است در واقع در قرآن تدبر نمی کنند.

وی با بیان این که ما در قرآن حق تدبیر نداریم و باید در آن تدبر کرد٬ تصریح کرد: تدبر  به معنای قبول فعل است یعنی اندیشه پذیری و تدبیر به معنای اندیشیدن و به همین دلیل تدبیر در قرآن به جای تدبر جایز نیست.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در فهم و درک قرآن باید به عنوان یک دانش مستقل و جدا از تمام اندیشه های غیر قرآنی به آن نگاه کرد٬ اظهار داشت:کسی که فلسفه خوانده است و می خواهد هنر فلسفه را به قرآن وارد سازد در واقع این امر نه تنها ممدوح بلکه مذموم است.

وی لازمه تدبر در قرآن را ترویج این تفکر دانست که قرآن دانی و قرآن شناسی به عنوان یک حرکت فکری مستقل در زندگی وجود داشته باشد نه این که اندیشه را از بیرون آورد و به قرآن داد٬ تصریح کرد: در این راستا نمی شود اندیشه را برقرآن تحمیل کرد و استحضار در این راستا امری مطلوب است.

وی با بیان این که روش شناگری و استخراج فکر از قرآن بایستی امروز در آموزش های قرآنی مدنظر قرار گیرد٬ گفت: نباید در مراکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم نیز یک برنامه تکراری همسو با دانشگاه های قرآنی تدوین شود و در این مراکز بایستی یک برنامه آموزشی و تربیتی پیاده شود.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در مراکز تربیت مدرس افراد ورزیده پرورش پیدا کنند که توانایی کارآمدی در استحضار و برداشت فکر و اندیشه از قرآن داشته باشند چرا که تفسیر کار ما نیست و این امر منتسب به معصوم است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری درادامه با اشاره به اعتقاد اخباریون مبنی براین که آنها می گویند که قرآن قابل استحضار نیست، این باور را نادرست برشمرد و اظهار داشت: ما قائل به حجیت ظواهر کتاب و قرآن هستیم  و آن جایی که نیاز به پرده برداری از مفاهیم قرآنی هست کار معصوم است و برداشت از قرآن و استحضار که دریای وسیعی از مبانی قرآنی است را می توانند دانش آموختگان مراکز تربیت مدرس و استاد قرآن کریم انجام دهند./934/پ202/س

ارسال نظرات