۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۱:۴۴
کد خبر: ۱۷۴۲۸۶
حجت الاسلام حاج علی اکبری تشریح کرد:

عوامل حسن عاقبت و سوء عاقبت

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در شرح دعای یازدهم صحیفه سجادیه به تشریح عوامل عاقبت به خیری و سوء عاقبت پرداخت.
حاج علي اکبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، شامگاه روز دوشنبه یازدهم تیرماه در جلسه شرح دعای یازدهم صحیفه سجادیه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی اظهار داشت: با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان مومنان خردمند مشتاقانه به این ماه داخل می‌شوند و خوف از این‌ دارند که با چه حالتی وارد این ماه می‌شود، که این شوق و خوف سازنده است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد خاطرنشان کرد: انسان باید توبه کند و مصرانه از پروردگارش بخواهد که از فضلش الهی این فرصت را به ما بدهد تا بتوانیم وارد این ماه شویم.

حجت الاسلام حاج ‌علی‌اکبری با اشاره به اتمام عمر و گذر ساعات ابراز داشت: حضرت در این دعا از خداوند توقع می‌کند که آخرین چیزی که در پایان عمر برای من نوشته می‌شود توبه مقبوله باشد.

وی در ادامه گفت: برداشت بزرگان و امام این است که منظور عاقبت به خیری و توبه‌ای است که بعد از آن گناهی نباشد و عاقبت به خیری عنوانی است که برای این دعا لحاظ شده که خوب عنوانی است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان این‌که عوامل فراوانی هست که شخصیت و شاکله انسان را می سازد اظهار داشت: بعضی از این عوامل به قبل از تولد و برخی به بعد از آن یعنی زندگی انسان در دنیا مربوط می‌شود.

حجت الاسلام حاج ‌علی‌اکبری افزود: عوامل قبل از تولد خارج از حوزه اختیارات انسان می‌باشد و برخی از عوامل زندگی دنیوی اختیاری و برخی خارج از محیط اختیارات انسان می‌باشد.

وی با اشاره به این‎‌که همه این عوامل بر شخصیت انسان آثار خاص خود را دارد ابراز داشت: مسلما عوامل قبل از به دنیا آمدن مانند ظاهر بر شخصیت ما تاثیرگذار است و این را می‌توان در ژنتیک و نسل خود بررسی کرد.

حجت الاسلام حاج ‌علی‌اکبری ابراز داشت: هر چه به حضورمان در این دنیا مخصوصا ماه آخر نزدیک می‌شویم تاثیر این عوامل به خصوص افکار و رفتار مادر بیشتر می‌شود و این ماه بسیار حساس است، زیرا جنین در ماه آخر از رشد و سرعت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، تاثیرات زیاد است ولی در حدی نیست که شخص را در وضعیت جبر قرار بدهد و این سابقه موثر باعث تصمیم‌گیری نهایی نمی‌شود.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به این‌که عوامل بد چالش برانگیز و عوامل خوب مثبت هستند اظهار داشت: عوامل خارج از اختیارات ما وضعیت جامعه، پدر و مادر و مدرسه است و به همین دلیل تربیت در دوران نوجوانی عمیق و مسؤولیت سنگینی است.

حجت الاسلام حاج ‌علی‌اکبری با تاکید بر این‌که انسان‌های خردمند وقتی که از محیط تربیتی و پدر و مادر خود شناخت پیدا می‌کنند باید دوران قبل خود را ملاحظه‌ کنند که اگر تربیت غلطی داشتند با برنامه‌ریزی درست آن را بر‌طرف کنند گفت: باید در بخش‌‌های مثبت تربیتی که پایه‌های سعادت است خدا را شکر و در بخش منفی آن نباید به پدر و مادر خود بی‌احترامی کنند بلکه باید با برنامه آن را جبران کنند.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان این‌که بعد از سن تمیز این رفتار است که شخصیت ما را شکل می‌دهد، ابراز داشت: اعمال ما هم می‌تواند اشکالات سابق را بر‌طرف و هم می‌تواند ذخائر سازنده‌ ما را بر باد بدهد، زیرا عمده مسائل‌ ما به اعمال ما بر‌می‌گردد و به همین دلیل است که می‌تواند جبران کننده یا منهدم کننده باشد که انسان باید این رفتار را مراقبت کند.

وی با اشاره به این‌که می‌توانیم با رفتار خود لوح شخصیتی را تغییر دهیم تصریح کرد: باب عمل تا لحظه‌ مرگ گشوده است، یعنی تا اختیار برقرار است و انسان فرصت توبه دارد که این توبه تا قبل از دیدن فرشته مرگ پذیرفته است.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد ابراز داشت: قرآن دو توبه را نپذیرفتنی خوانده که یکی همین زمان دیدن فرشته مرگ و دیگری مرگ کافران است.

حجت الاسلام حاج ‌علی‌اکبری با اشاره به استثنائات برای بازگشت به دنیا گفت: در آیه کریمه‌ای به صراحت گفته شده شما با موکول کردن توبه به بعد و مواجه شدن با فرشته مرگ با این‌که درخواست زمان می‌کنید دیگر فرصت توبه و وقتی برای شما نیست.

وی با بیان این‌که در همه ما ضمیر تعلیق وجود دارد ابراز داشت: ضمیر درون ما دائما می‌گوید وقت داریم تا وقتی که ملک‍ الموت حاضر می‌شود و راهی برای توبه نیست.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: ما با این‌که با مرگ نزدیکانمان رو به رو می‌شویم ولی باز‌هم درون ما می‌گوید وقت داریم و قبل از مرگ مطلع می‌شویم درصورتی که چنین چیزی نیست.

حجت الاسلام حاج ‌علی‌اکبری با اشاره به این‌که بنا نیست به کسی گفته شود و وقت زیادی نداریم تا توبه کنیم اظهار داشت: گفته شده اگر صبح بیدار شدید برای خود حالت قطعی نگیرید که به شب می‌رسید و اگر شب شد مطمئن نباشید که صبح بیدار می‌شوید و در جای دیگر آمده که نماز خود را طوری بخوانید که گویا نماز آخر شما است.

وی با بیان این‌که حالت پایانی عمر انسان سرنوشت ساز است تصریح کرد: از پیامبر اکرم(ص) نقل شده کسی ممکن است در مدت طولانی کارهای بهشتی کند و با انجام عملی جهنمی سرنوشتش عوض شود همان‌طور که عکس آن وجود دارد.

رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: انسان‌های مومن دائما نگرانند که وضعیت پایانی آنها چه می‌شود و تا به بهشت و سلام ملک نرسند آرام نمی‌گیرند و برای رسیدن به این فرجام نیک تقوی پیشه کردن لازم است.

حجت الاسلام حاج ‌علی‌اکبری در پایان به نکاتی برای جلوگیری از سوء عاقبت اشاره کرد و گفت: اولین امر تضعیف مبانی اعتقادی است و باید در اینجا توحید و معاد خود را تقویت کنیم، دوم حسن ظن نسبت به پروردگار است، سومین امر خیرخواهی نسبت به بندگان و آخرین امر در سوء عاقبت را لجبازی و عجله انسان برشمرد./9598/پ202/ص

ارسال نظرات