۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۱۷۴۳۶۲
از سوی کارشناس حوزوی؛

فوائد روزه ‌داری تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس علوم قرآنی با بیان این‌که روزه آثار فراوان دینی و اجتماعی دارد، گفت: روزه آثار تربیتی بر روح انسان دارد، روح را لطیف، اراده را قوی و غرایز انسان را تعدیل می‌کند، انسان با روزه‌داری طبعاً در مسیر خدای متعال قرار می‌گیرد.
ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسن دهشیری، کارشناس علوم قرآنی، در برنامه ارمغان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: خداوند برای ورود ما به ماه مبارک رمضان برنامه ریزی کرده و ماه رجب و شعبان را برای آمادگی بندگان قرار داده تا ماه مبارک رمضان که اوج توجه و بندگی به خداوند است را پیدا می‌کنیم.

وی ادامه داد: در هر سه ماه یعنی ماه رجب، شعبان و رمضان ما وجوه مشترکی می‌بینیم و آن هم توجه به خدا و ذکرهای ویژه است، اگر ما خودمان را در یک سالن بزرگ امتحانی در دنیا بدانیم، این امتحان مانند قدیم، دارای سه ثلث است، ثلث اول، دوم و سوم، ما اگر ثلث اول یعنی ماه رجب، نمره خوبی کسب کرده باشیم و ثلث دوم یعنی ماه شعبان هم موفق شده باشیم، می‌توانیم در ثلث سوم که ماه رمضان است نمره قبولی را بگیریم.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: ما برای روزه آثار فراوانی را می‌بینیم، روزه آثار تربیتی بر روح انسان دارد، روح را لطیف، اراده را قوی و غرایز انسان را تعدیل می‌کند، بنابراین طبعاً انسان در مسیر خدای متعال قرار می‌گیرد، روزه آثار اجتماعی فراوانی نیز دارد، شاید انسان در زمان عادی، به این‌که گرسنگی چقدر آزار دهنده است دقت نداشته باشد.

حجت‌الاسلام دهشیری در ادامه گفت: مشکلات اقتصادی برای خودش وضعیت ویژه‌ای دارد، خداوند متعال وضع را به گونه‌ای می‌کند که ما بدانیم گرسنگی هم جای پایی در میان زندگی ما دارد و خود را به حدی برسانیم که بتوانیم به دیگران نیز کمک کنیم.

وی افزود: روزه اثرات بهداشتی نیز دارد، در روایات به ما توصیه شده است که کم غذا بخوریم و گاهی به معده خود استراحت بدهیم، روزه این فرصت را به ما می‌دهد که غذاهای زیادی، چربی‌ها و قندها رفته رفته بسوزد و سلامتی به بدن انسان بازگردد.

این کارشناس علوم قرآنی اظهار داشت: البته خداوند در  قرآن کریم، در آیه 183 سوره بقره، در مورد فلسفه اصلی روزه می‌فرماید؛ «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام»؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، روزه بر شما نوشته شده است، این آیه با «یا ایها الذین آمنوا» آغاز می‌شود، به تعبیر بزرگان، وقتی خدا می‌خواهد امر کند و حکمی را بیان کند، زمینه چینی می‌کند، از جمله آن این است که مخاطبان را به بهترین شکل خطاب می‌کند.

وی ادامه داد: خداوند در ادامه می‌فرماید؛ «کتب علیکم الصیام» روزه بر شما نوشته شده است، تصور نکنید که فقط از شما خواسته شده است بلکه از پیشینیان شما نیز خواسته شده بود، منتها تفاوتی در روزه داری گذشته و حال وجود دارد، اما اصل روزه داری قبل از اسلام هم بوده است و فلسفه اصلی روزه داری رسیدن به تقوای الهی است.

حجت‌الاسلام دهشیری در مورد معنای تقوا ابراز داشت: از امام صادق (ع) پرسیدند تقوا چیست؟ حضرت پاسخ داد: «هر کجا خدا شما را امر کرده شما را حاضر ببیند و هر کجا شما را نهی کرده آنجا شما را غایب ببیند»، یعنی انسان همه جا خدا را حاضر ببیند، امام راحل (ره) فرمودند «عالم محضر خدا است در محضر خدا معصیت نکنید»، یعنی اهل تقوا و پرهیزکاری باشید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فلسفه اصلی روزه داری در گرما و روزهای طولانی تابستان، رسیدن به تقوای الهی است، امیدواریم که با روزه داری این ماه مبارک به اوج قله های سعادت و برکت برسیم./9194/پ202/پ

ارسال نظرات