۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۱
کد خبر: ۱۷۵۵۴۱
با شدیدتر شدن اختلافات اوباما و کرزای؛

آیا تاچندماه دیگر خبری از آمریکاییها در افغانستان نخواهد بود

خبرگزاری رسا ـ توافقنامه ای که بر اساس آن قرار بود تعدادی از نیروهای آمریکایی در افغانستان بمانند، تاکنون مورد تایید دولت افغانستان قرار نگرفته است.
آمريکا در افغانستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، شبکه بی بی سی فارسی گفت: روزنامه نیویورک تایمز می گوید کاخ سفید در حال بررسی گزینه خروج کامل از افغانستان تا پایان سال 2014 میلادی است. مقامات آمریکا و افغان ماه ها است که مشغول مذاکره بر روی توافقنامه امنیتی برای باقیماندن عده کمی از سربازان آمریکایی در خاک افغانستان هستند. اما حامد کرزای این مذاکرات را در پی تلاش های آمریکا برای گفتگو با طالبان، فعلا متوقف کرده است.
به گفته این روزنامه از قول مقامات آمریکایی و اروپایی که اسمشان را فاش نکرد؛ نارضایتی هایی که بین دولت افغانستان و دولت آمریکا به خصوص کاخ سفید نسبت به آقای کرزای و روند مذاکرات وجود داشته است باعث شده که آمریکا اکنون گزینه صفر و هیچ نیرو را به صورت جدید تری بررسی کند.
گزینه ای که بر اساس آن نیروهای آمریکایی در پایان سال 2014 میلادی از افغانستان به طور کامل خارج می شوند و همان تعداد اندکی که قرار بود در صورت رسیدن به یک توافق امنیتی در آنجا بمانند نیز در افغانستان نخواهند ماند.
به گفته بی بی سی؛ این موضوع در واقع شکستی علنی برای مذاکره کنندگانی است که مدت ها برای رسیدن بر سر این توافقنامه وقت صرف کرده بودند.
بی بی سی فارسی در ادامه افزود: شکست این مذاکرات از زمانی کلید خورد که قطر با حمایت آمریکا دفتر طالبان را در کشورش باز کرد و این در حالی بود که دولت افغانستان به آن موضوع معترض بود. در آن زمان آقای کرزای به طور جدی واکنش نشان داد و گفت از آن روند ناراضی بوده و گفتگوها بر سر توافق نامه امنیتی با آمریکا را موقتا متوقف می کند.
این شبکه در انتها گفت: اما مقامات آمریکایی مانند گذشته زمانی که می خواهند علیه شخص و یا کشوری تهدید کنند و یا غیر مستقیم فشار دیپلماتیک را به آن کشور افزایش دهند به روزنامه نیویورک تایمز و واشنگتن پست مراجعه کرده و می گویند چنین گزینه هایی نیز وجود دارد./1421/9161/خ

ارسال نظرات