۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۱۷۶۳۳۱
استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

بهداشت تغذیه از دیدگاه اسلام

خبرگزاری رسا ـ استاد مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه قم در جمع مردم زنجان گفت: بهداشت تغذیه، در اسلام بسیار مهم است و توجه ویژه ای به آن صورت گرفته است؛ چون بیشتر بیماری ها ناشی از عدم تغذیه صحیح است.
طب سنتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، حجت الاسلام محمود احمدی میانجی، استاد مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز، در زینبیه اعظم زنجان با اشاره به نعمت های الهی که به انسان ارزانی شده است، گفت: از همه نعمات الهی در روز قیامت سؤال خواهد شد و از آنجا که از دید اسلام نعمتی بالاتر از سلامتی وجود ندارد از این نعمت الهی هم پرسش می شود.

مدیر گروه علمی فلسفه و کلام مدرسه عالی بنت‌الهدی در ادامه با اشاره به برخی اختلاف های طب جدید با طب سنتی افزود: از جمله برنامه های دین اسلام این است که به رژیم غذایی اهمیت بسیاری می دهد؛ زیرا در طب جدید مسأله درمان مطرح است اما در طب قدیم یا طب سنتی که جامعه به تازگی به سوی آن گرایش پیدا کرده مسأله پیشگیری است بهتر از درمان است.

وی در ادامه افزود: مانند استفاده از ظروف مسی در طب سنتی که ارزش زیادی داشت ولی متاسفانه انگلیسی ها این ظروف را برای گسترش بیماری، از ایران جمع کردند؛ اما خوشبختانه الان دوباره در حال فراگیر شدن است.

حجت الاسلام احمدی میانجی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) چهار چیز را عامل بیماری دانست که با رعایت آن دیگر انسان دچار بیماری نمی شود و تصریح کرد: بنا به فرموده امام علی(ع)، در صورتی که گرسنه نیستید غذا نخورید، تا سیر نشده اید دست از غذا بکشید، غذا را خوب در دهان بجوید تا کار هضم آن در معده راحت تر باشد و همواره قبل از خواب به دستشویی بروید و برای انجام عمل تخلّی اقدام کنید.

وی ادامه داد: همچنین بنا به روایات که این مسائل را اگر رعایت کنیم به هیچ بیماری گرفتار نمی شویم مگر مرض مرگ که هیچ فراری از آن نیست.

استاد مرکز تربیت مدرس حوزه علمیه قم در ادامه به مسأله بهداشت روانی و ارتباط مستقیم آن با مسافرت اشاره کرد و افزود: به مسافرت در اسلام سفارش بسیاری شده که طبق بررسی های پزشکی، مسافرت با سلامتی انسان ارتباط تنگاتنگ دارد.

وی در ادامه به زندگی ماشینی که در حال گسترش است اشاره و تأکید کرد: انسان باید در روز 8 ساعت کار کند اما متأسفانه برخی زندگی خود را مانند زندگی غربی ها کرده اند و کودک خود را در مهد کودک بزرگ می کنند و خود دو شیفته کار می کنند، اما بدانید کودکی که در مهد کودک بزرگ و تربیت شود؛ تربیتش خوب نخواهد بود؛ چرا که از محبت پدر و مادر دور است و این یک نقص بزرگ به شمار می آید./949/پ203/غ

ارسال نظرات