۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۱۷۶۴۴۸
استاد حوزه و دانشگاه:

لقمه حرام اساس عبادت را متزلزل و نابود می کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین جابریان با بیان این که لقمه حلال، لقمه ای است که در آن حدود الهی و حق الناس رعایت شده باشد، ابراز داشت: لقمه ای حلال است که خمس و زکات آن پرداخته شده و در آن حقی از مردم غصب نشده باشد؛ چراکه لقمه حرام اساس عبادت را متزلزل و نابود می کند.
حجت الاسلام والمسلمين جابريان، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام و المسلمین جلال جابریان، استاد حوزه و دانشگاه، در سومین جلسه از سلسله مباحث نشست های اخلاقی که در دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان برگزار می شود، با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص)، اظهار داشت: یکی از مسائلی که در ماه مبارک رمضان اهمیت آن مضاعف می شود، لقمه حلال است.

مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که لقمه حلال، لقمه ای است که در آن حدود الهی و حق الناس رعایت شده باشد، ابراز داشت: لقمه ای حلال است که خمس و زکات آن پرداخته شده باشد و در آن حقی از مردم غصب نشده باشد؛ چراکه لقمه حرام اساس عبادت را متزلزل و نابود می کند.

حجت الاسلام والمسلمین جابریان بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند«عبادتی که اساس آن لقمه حرام باشد مانند ساختمانی است که بر روی شن ساخته شده است» و در روایت دیگر می فرمایند« عبادتی که اساس آن لقمه حرام باشد مانند خانه ای است که بر روی آب ساخته می شود».

استاد حوزه و دانشگاه به انواع خوردنی ها و آشامیدنی های حرام اشاره و تصریح کرد: برخی لقمه های حرام حرمت ذاتی دارند مانند گوشت خوک، حیوانات حرام گوشت و حیوانات حلال گوشتی که ذبح اسلامی نمی شوند.

مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که طبق روایات کسانی که در نجاست و پاکی لاابال هستند، عذاب قبر می گیرند، بیان داشت: این افراد در چگونگی انجام ذبح حیوانات بی تفاوت هستند و برای آنها فرقی نمی کند که آن حیوان اسلامی یا غیر اسلامی ذبح شده است.

وی با بیان این که برخی مشروبات حرمت عرضی دارند و حرام هستند، اظهار داشت: برای مثال عرق نعنا و گلاب جزء مشروبات حلال هستند اما وقتی قطره ای خون در آن ریخته شود، آشامیدن آنها حرام می شود.

حجت الاسلام والمسلمین جابریان با تأکید بر این که آنچه با مال حرام تهیه شود، حرام است، خاطرنشان کرد: مال حرام تنها در گرفتن رشوه خلاصه نمی شود؛ چراکه مال حرام شامل آن چیزی می شود که از روی خجالت از کسی چیزی گرفته شود.

استاد حوزه و دانشگاه از عدم توجه به خمس و زکات در جامعه انتقاد کرد و گفت: حضرت امام صادق(ع) فرمودند«لقمه های خود را حلال کنید و به فرزندانتان لقمه حرام ندهید» شخصی نزد حضرت آمد و گفت: «ما با زحمت و تلاش است که به فرزندانمان لقمه می دهیم و هیچ گاه از راه دزدی این کار را انجام ندادیم» که حضرت فرمودند « آیا مالت را با خمس تطهیر کرده ای؟».

حجت الاسلام والمسلمین جابریان با تأکید بر این که مسأله خمس و زکات در اسلام بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: طبق آموزه های قرآن و ائمه اطهار(ع) باید با پرداخت خمس مال خود، آن را پاک کنیم؛ چراکه کسانی که از پرداخت خمس خودداری می کنند و حلال و حرام الهی را رعایت نکنند، دچار دردها و مشکلات بسیاری خواهند شد.

مسؤول دفتر نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که آنچه با مال مخلوط به حرام تهیه می شود، حرام است، تصریح کرد: فردی نذور خور است و مقداری مال دارد که برای خودش است اما با آن مقدار مال خود پول ربا قاطی می شود و از این مال قاطی برای خانواده غذا تهیه می کند، این لقمه ای که به خانواده می دهد، حرام است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مسأله اسراف در قرآن و اسلام رد شده و مورد قبول نیست، خاطرنشان کرد: در جامعه امروزی مسأله اسراف رعایت نمی شود و در بسیاری از مهمانی ها که گرفته می شود، غداهای بسیاری هستند که به سبب اسراف و بی تدبیری باید دور ریخته شوند که امیدواریم این مسأله در بین خانواده های ایرانی رعایت شود./9461/پ202/ب

ارسال نظرات