۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۱۷۶۵۹۸
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

در سفرهای احمدی نژاد و مشایی دخیل نیستیم/ موضع ایران درباره سوریه تغییر نکرده است

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که سیاست‌های ما درباره سوریه تغییر نکرده است، گفت: معتقد هستیم فقط باید یک راهکار سیاسی برای حل این مشکل جستجو شود.
سيد عباس عراقچي، سخنگوي وزارت امور خارجه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز سه شنبه بیست و پنجم تیرماه در نشست خبری در ساختمان شماره نهم وزارت امور خارجه، با اشاره به تحولات مصر، ابراز داشت: امیدواریم موضوع مصر در آرامش و با حفظ وحدت و انسجام ملی به سرانجام خوبی با تحقق خواسته‌های مشروع مردم برسد.

 

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر موضع جمهوری اسلامی درباره اظهارنظر یکی از رهبران اخوان‌المسلمین مبنی بر تشکیل ارتش آزاد مصر، با اشاره به این‌که صحت و سقم این خبر مشخص نیست، گفت: ما هیچ اقدامی که منجر به تشدید درگیری‌های مصری مصری شود را نمی‌پذیریم و رد می‌کنیم‌ و هرگونه حرکتی که منجر به درگیری و تنش در داخل جامعه مصر شود، قطعا محکوم است و مورد تأیید نیست لذا از طرف‌های درگیر درخواست می‌کنیم که روال آشتی ملی را طی کنند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: فکر می‌‌کنیم که رهبران اخوان‌المسلمین از بلوغ کافی برخوردار هستند؛ اخوان‌المسلمین یک گروه با سابقه در مصر و جهان اسلام است و اجازه نمی‌دهد که مصر به سمت درگیری‌های داخلی سوق داده شود.

 

عراقچی با اشاره به این‌که برخی از کشورهای عضو شواری امنیت سازمان ملل تلاش کردند که برنامه موشکی ایران که بطور کامل ماهیت دفاعی دارد را به‌عنوان نقض تحریم‌های شورای امنیت مطرح کنند که با مورد مخالفت دیگر اعضاء قرار گرفت، ادامه داد: ما این قبیل تحولات را اصلا سازنده نمی‌دانیم؛ برنامه موشکی ایران ماهیتی دفاعی دارد و صد درصد مشروع است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: عصبانی شدن نتانیاهو از حماسه شکوهمند و مشارکت گسترده مردم در انتخابات و این‌که این مشارکت عظیم مردم مورد استقبال جامعه بین‌الملل قرار گرفته باشد و نتانیاهو را عصبانی کرده باشد، بطور کامل قابل درک است و شنیدن اظهارات توهین آمیز رییس رژیمی که سرتاسر عمرش مملو از جنایات مختلف جنگی علیه مردم فلسطین است، چیز عجیبی نیست.

 

عراقچی بیان داشت: این‌که نتانیاهو درباره حجت‌الاسلام روحانی به کشورهای دیگر توصیه‌هایی می‌کند و الفاظی را می‌گوید، دخالت این رژیم در روابط ایران با کشورهای دیگر و تلاش برای تخریب این روابط است.

 

وی درباره طرح تنظیم جمعیتی و درخواست خروج اتباع خارجی از کشور امارات، اظهار داشت: اقدامی که در این رابطه از هفته پیش تا این هفته انجام شده، تماس تلفنی دکتر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان با همتای اماراتی خود بود که در آن بحث اخراج تعدادی از ایرانیان هم مطرح و بطورجدی نگرانی‌های ما از این موضوع اعلام شد و وزیر امور خارجه امارات هم گفت که تلاش خواهد کرد تا در این زمینه تجدیدنظر شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان این‌که سیاست‌های ما درباره سوریه تغییر نکرده است، گفت: معتقد هستیم فقط باید یک راهکار سیاسی برای حل این مشکل جستجو شود.

 

عراقچی با اشاره به این‌که هنوز درباره زمان، دستور کار و شرکت کنندگان اجلاس ژنو 2 تصمیم گیری نشده و بین طرفین اختلاف نظرات جدی وجود دارد، بیان داشت: اگر جمهوری اسلامی به این اجلاس دعوت شود، نقشش سازنده‌ای را ایفا می‌کند.

 

وی در ادامه این مطلب اظهار داشت: هر راهکار برای سوریه باید بطورکامل فراگیر باشد و همه تأثیرگذاران را دربر بگیرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: معارضین سوری درخواست آتش بس در ماه مبارک رمضان را داشتند که البته ما توصیه می‌کنیم آتش بس کامل صورت بگیرد و با دولت سوریه وارد گفت‌وگو شوند.

 

عراقچی افزود: دولت سوریه سال گذشته موضوع آتش بس در ماه مبارک رمضان را مطرح کرد اما گروه‌های معارض مخالفت کردند و باید بین معارضین واقعی و گروه‌های تروریستی و تکفیری تفکیک قائل شد.

 

وی درباره فیلم استقرار سیستم موشکی در عربستان که ایران را نشانه رفته است، با اشاره به این‌که صحت و سقم این خبر محل بحث و گفت‌وگو است و ما درحال ارزیابی هستیم، بیان داشت: ما در حال ارزیابی هستیم ولی آنچه برای ما مهم است این که چرا در این شرایط باید چنین تصاویری پخش و چنین تلقی‌ای ایجاد شود که بین دو کشور بزرگ جهان اسلام رقابت و تنش به حدی است که موشک‌های خود را به سمت همدیگر نشانه گرفته‌اند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: این اقدام دسیسه‌ای پشت پرده است برای افزایش تنش و درگیری در خلیج فارس و بین دو کشور مهم منطقه به خصوص در شرایط حاضر که دولت جدید ایران در حال استقرار و رئیس‌جمهور منتخب در حال آماده شدن برای تصدی این سمت است و در این فضا و شرایط چنین اقداماتی حتما مشکوک است.

 

عراقچی با بیان اینکه ما طالب روابط دوستانه مبتنی بر احترام متقابل بین ایران و عربستان هستیم، گفت: ما عربستان را کشوری بزرگ و تاثیر‌گذار در جهان اسلام می‌دانیم. اختلافاتی با این کشور به خصوص در موضوعات منطقه‌ای داریم که معتقدیم برخورد با این اختلافات و حل اختلافات قطعا از طریق موشک نخواهد بود و از طریق گفت‌وگو خواهد بود.

 

وی اظهار داشت: هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و تغییری در روابط رسمی دو کشور رخ نداده است.

 

وی گفت: آذربایجان یک کشور بزرگ اسلامی عمدتا شیعه است و مظاهر اسلامی در آن قوی بوده و مردم آن گرایش قوی به مظاهر اسلامی داشتند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه این مطلب تأکید کرد: ما مخالف هرگونه دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی هر کشوری هستیم و به مقامات آمریکا توصیه می‌کنیم که از این دخالت‌ها و اظهارنظرهای عجیب و غریب که می‌تواند باعث تنش‌های منطقه‌ای شود، خودداری کنند و اگر مقامات آمریکایی می‌توانستند چنین پیش‌بینی‌هایی داشته باشند قطعا در مسائل منطقه جلوتر از دیگران بودند.

 

عراقچی بیان داشت: ایران و آرژانتین در سالهای طولانی روابطی خوب و دوستانه داشته‌اند و همکاری‌های اقتصادی زیادی داشته‌ایم و در مورد رآکتور تحقیقاتی تهران نیز تامین سوخت آن توسط آرژانتین صورت می‌گرفت. موضوع آمیا باعث تلخی در این روابط برای چندین سال شد که هیچگاه ابعاد واقعی آن روشن نشد و دلیل واقعی آن دخالت‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه بود.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو کشور تصمیم گرفته‌اند این سوءتفاهم را به نحو مدبرانه حل و فصل کنند، گفت: اینکه کشورهای دیگر از این موضوع نگران و عصبانی هستند برای ما قابل درک نیست و به آنها توصیه می‌کنیم که از روابط ایران و آرژانتین نگرانی نداشته باشند.

 

وی ابراز داشت: آنچه مسلم است، جمهوری اسلامی در طول هشت سال گذشته یک حضور گسترده و مشارکت جدی در عرصه بین‌الملل داشته است و حضور دکتر احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل که هر بار همه شرکت‌کنندگان مشتاقانه منتظر شنیدن بودند، که یکی از بهترین حضورها در عرصه بین‌الملل است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان افزود: مصاحبه‌ها و ملاقات‌های متعدد و حضور در جمع نخبگان، حضور در عرصه سازمان همکاری‌های اسلامی، حضور در جنبش عدم تعهد که منجر به ریاست این جنبش به مدت سه سال شد و یک نهاد بین‌المللی بسیار تأثیرگذار است، در همه این عرصه‌ها دولت جمهوری اسلامی شعارها و مواضع اصولی انقلاب اسلامی را تکرار و همواره از صلح در کنار عدالت حمایت کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که برخلاف آنچه برخی می‌گویند معتقد هستیم که انقلاب در مصر به پایان نرسیده است، اظهار داشت: دموکراسی در مصر آغاز شده، به مسیر خود ادامه می‌دهد و پایدار خواهد بود و به مسیر خودش ادامه خواهد داد.

 

وی اظهار داشت: هر دموکراسی نوپایی با فراز و نشیب‌هایی مواجه خواهد بود تا به تدریج به وضعیت تثبیت شده‌ای برسد و امیدواریم این وضعیت تثبت شده هر چه سریع‌تر با حفظ انسجام ملی و گسترش روند آشتی ملی صورت گیرد و شاهد مصر قوی و باثبات در منطقه مهم خاورمیانه باشیم.

 

عراقچی با اشاره به این‌که مصر از کشورهای بزرگ خاورمیانه، جهان عرب و جهان اسلام و از تأثیرگذاران جدی بر مسائل بین‌المللی است، بیان داشت: مردم مصر هوشمند و با درایت هستند و مقاومتشان در مقابل رژیم صهیونیستی و ایستادگی آنها از گذشته مثال زدنی است.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: امیدواریم این مسیر هر چه سریع‌تر به حالت باثباتی برسد. ما خواهان توقف هرگونه خشونت و درگیری بودیم و خواستاریم که بازداشت‌ها و دستگیری‌ها خاتمه و کاهش یابد و مسیر تقابلات به مسیر مسالمت آ‌میز و گفت‌وگو سوق داده شود، ما مواضع خود را در گفت‌وگو با مقامات مصری از جمله البرادعی و محمدکامل عمرو اعلام کرده‌ایم.

 

وی با تأکید بر این‌که حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، به بهانه آموزش نیروهای نظامی افغان و مبارزه با تروریسم و ادامه حضور این نیروها خلاف امنیت افغانستان است، اظهار داشت: ‌ادامه حضور نیروهای خارجی باعث ادامه فعالیت‌های گروه‌های تروریستی و ادامه درگیری‌ها، تنش‌ها و افراطی گری‌ در افغانستان می‌شود و مخل ثبات، صلح و آرامش در افغانستان است.

 

عراقچی اظهار داشت: ما دیدگاه‌های خود را به مقامات افغان منتقل کردیم، امیدواریم مذاکرات آنها با مقامات آمریکایی به نتیجه‌ای برسد که منافع مردم افغانستان و منافع کشورهای منطقه لحاظ شده باشد.

 

سخنگوی وزارت خارجه گسترش بیان داشت: ناامنی‌های اخیر در افغانستان ناشی از تلاش‌ آمریکایی‌ها برای ماندن و بقا در افغانستان است و ‌هرگونه حضور نیروهای خارجی به ادامه ناامنی‌ها منجر می‌شود.

 

وی افزود: امیدواریم دولت افغانستان که در طول 10 سال گذشته نشان داد در جهت منافع مردم این کشور حرکت می‌کند با این موضوع برخورد مناسب داشته باشد و تصمیم‌ مناسبی اتخاذ کند.

 

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره سفرهای خارجی مشایی و سفر اخیر احمدی‌نژاد به مسکو گفت: در هر دو موضوع وزارت امور خارجه دخیل نیست و آقای مشایی به عنوان هیأت همراه رئیس جمهور به این سفرها رفته و رئیس جمهور و نهاد ریاست جمهوری باید توضیحات لازم را در این زمینه ارائه دهد و‌ اطلاعات درباره سفر هیئت همراه رئیس جمهور به مسکو نیز نزد نهاد ریاست جمهوری است./956/پ201/ج


ارسال نظرات