۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۸
کد خبر: ۱۷۷۱۵۲
مدیرکل اوقاف نیشابور:

مقابله با معضلات اخلاقی و فرهنگی جامعه در گرو تربیت قرآنی فرزندان است

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور یکی از بهترین راهکارها برای مقابله با معضلات اخلاقی و فرهنگی جامعه را تربیت قرآنی فرزندان عنوان کرد.
هم انديشي قرآني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، دومین نشست از سلسله نشست های هم اندیشی قرآنی شب گذشته با موضوع «آرمان 10 میلیون حافظ قرآن؛ بایدها و نبایدها» با حضور حجت الاسلام محمد ذاکری، مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور، حسین گرامی و مهدی حسنی از اساتید بین المللی حفظ قرآن در غرفه اداره کل اوقاف و امور خیریه در محل نمایشگاه قرآن و عترت مشهد برگزار شد.

حجت الاسلام ذاکری در این نشست، با تأکید بر ضرورت ارائه راهکارهای سریع و فراگیر برای مقابله با معضلات اخلاقی و فرهنگی جامعه یکی از بهترین راهکارها در این زمینه را، تربیت قرآنی فرزندان عنوان کرد و گفت: طرح حفظ قرآن کریم از مردادماه سال گذشته در خراسان رضوی آغاز و پیش بینی شده است 12 هزار نفر در رده سنی زیر 9 سال، 9 تا 18 سال و 18 به بالا از طریق آموزش هایی که در بقاع متبرکه ارائه می شود، حافظ شوند.

وی تصریح کرد: متأسفانه نگاه اغلب مؤسسات آموزشی حفظ قرآن، کسب سود و درآمد است نه انجام تکلیف و وظیفه، از این رو هدف و سن و انگیزه داوطلبان برایشان اهمیت چندانی ندارد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور، استعدادیابی صحیح، تفکیک کلاس های در رده های سنی مختلف، برنامه آموزشی تعریف شده و ساماندهی نهادها و مؤسسات قرآنی تحت برنامه جامع و واحد را از لوازم تحقق آرمان 10 میلیون حافظ قرآن کریم برشمرد و افزود: در این میان فرهنگسازی از سوی خانواده و جامعه نیز اهمیت ویژه ای دارد؛ چنان که پیامبر اکرم(ص)، جایگاه های اجتماعی و مدیریتی را به اهل قرآن اعم از قاری و حافظ واگذار می کردند.

چگونگی دستیابی به افق تربیت 10 میلیون حافظ

در ادامه این نشست، گرامی، استاد بین المللی حفظ قرآن کریم در خصوص چگونگی دستیابی به افق تربیت 10 میلیون حافظ، بر رعایت سن مناسب حفظ و نیر تعداد شرکت کنندگان در هر کلاس تأکید و خاطرنشان کرد: داوطلبان حفظ همچنین باید بر روخوانی و روانخوانی قرآن مسلط باشند.

وی، استفاده از ظرفیت اساتید معتبر به ویژه در حوزه علمیه، عدم دریافت شهریه از داوطلبان حفظ و تضمین پرداخت حقوق اساتید را از دیگر شرایط پیشرفت طرح حفظ قرآن عنوان کرد و گفت: طول مدت اصولی حفظ قرآن سه سال به صورت ماهی یک جزء و با روزی دو ساعت تمرین است و این قانونی بین المللی است که به عینه در کشورهایی چون مصر و مالزی مشاهده کرده ام، بنابراین دوره های کمتر از سه سال، برای کاسبی است و مبنای علمی و کارشناسی ندارد.

گرامی همچنین در مورد تعداد کلاس های حفظ در هفته یادآور شد: هفته ای یک جلسه برای ارائه روش حفظ و امتحان محفوظات کافی است و تعداد کلاس های بیش از این تنها اتلاف وقت و هزینه است چرا که اصل کار در خانه از سوی خود داوطلب انجام می شود.

وی افزود: ادارات اوقاف بایستی در فواصل زمانی مشخص برای تشویق حافظان مراسم هایی داشته باشند.

حفظ قرآن، هدف نیست؛ بهانه ای برای انس و عمل است

در ادامه این برنامه، استاد مهدی حسنی از دیگر اساتید حفظ قرآن در خصوص چرایی طرح مسأله تربیت 10 میلیون حافظ، ابراز کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب نسبت به حفظ قرآن بدین معنا نیست که حفظ، هدف است بلکه هدف این است که افراد به این بهانه با قرآن مأنوس و عامل به معارف آن شوند.

وی ادامه داد: بنابراین ما نیز می بایست پیش از هر هزینه ای برای برگزاری کلاس و دوره حفظ، برای فرهنگسازی و انس مردم با قرآن تلاش کنیم تا خود از روی علاقه و انگیزه به دنبال حفظ قرآن بروند و احساس نیاز کنند، تنها در این صورت است که حافظان واقعی و اثرگذار در جامعه پرورش می یابند وگرنه تا زمانی که احساس تشنگی ندارند نمی شود با زور برنامه و بودجه حافظ پرورش داد.

این استاد حفظ قرآن کریم، ترس از سختی کار حفظ را نخستین نگرانی داوطلبان حفظ قرآن دانست و گفت: برای رفع این نگرانی می بایست حفظ را با گام های کوچک و حتی روزی یک آیه شروع کرد تا همه اعم از پیر وجوان از عهده آن برآیند.

بر اساس این گزارش، «مسابقات قرآن؛ افق ها و آسیب ها»، «رسانه ملی، قرآن کریم و خراسان رضوی»،«جایگاه قرآن در اسناد بالادستی استان و شهر مشهد»، «مطبوعات، خبرگزاری ها، حفظ و ارتقای جایگاه قرآنی استان»، «راهکارهای مشارکت مردم در تأمین منابع مالی فعالیت های قرآنی، موقوفات، نذورات و خیرات»، «نهضت قرآنی کشور، وظیفه نهادها و دستگاه های دولتی و غیردولتی»، «نمایشگاه بین المللی قرآن خراسان؛ بایدها ونبایدها» موضوعات دیگر جلسات این برنامه هستند که ساعت 21:30 دقیقه هر شب در محل غرفه اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در نمایشگاه قرآن مشهد تشکیل می شود. 

گفتنی است؛ نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد از نهم تا هفدهم ماه مبارک رمضان هر روز از ساعت 17 تا 24 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد پذیرای علاقه مندان است./930/پ201/پ

ارسال نظرات