۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۸
کد خبر: ۱۷۷۳۲۶
کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

لباس باید نمادی از تقوا و خویشتن‌داری باشد

خبرگزاری رسا ـ مفسر قرآن کریم با اشاره به مسأله لباس و توجه قرآن به این موضوع گفت: لباس باید نمادی از تقوا و خویشتن‌داری باشد و فرد را از مدار تقوا خارج نکند.
حجت الاسلام بهجت پور
 حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت پور، مفسر قرآن کریم و استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به توجه قرآن کریم به بحث پوشش و لباس گفت: نخستین بار در قرآن در سوره مدثر از لباس یاد شده است.
وی افزود: یکی از دستوراتی که خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید این است که به علت این که مردم را انذار می‌دهی و مردم را به سوی خدا فرا می‌خوانی، لباست را پاکیزه بدار « و ثیابک فطهّر».

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت:در سوره اعراف که سی ‌و‌ نهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است، مسأله برهنگی فرهنگی مطرح می‌شود، خداوند می‌فرماید« یا بنى آدم قد انزلنا علیکم لباسا یوارى سوآتکم و ریشا و لباس التقوى ذلک خیر ذلک من آیات الله لعلهم یذکرون؛ ای فرزندان آدم، به یقین بر شما لباسی که عورت‌های شما را بپوشاند و لباسی که زیور شما باشد نازل کردیم».

وی حکمت لباس را پوشاندن عیوب دانست و تصریح کرد: شیطان تلاش می‌کند که با گرفتن لباس تقوی، انسان را به برهنگی معنوی بکشاند که این تلاش شیطان، در روز رستاخیز خود را نشان می‌دهد و حکمت لباس برای انسان این است که بدی‌ها و عیوب انسان را بپوشاند و زیبایی و جمال را بیشتر کند.

حجت‌الاسلام بهجت‌پور در باره خود آرایی و آراستگی گفت: زینت انسان، چیزی جدای از جلب توجه مردم است، ولی عموم مردم چنین تصوری دارند که انسان آراسته باید «خودآرا» هم باشد، یعنی لباسی برتن کند که توجه دیگران را جلب کند.

وی خاطر نشان کرد: پوشیدن لباسی که توجه جنس مخالف را به خود جلب کند و این فراتر از زینت است و در روایات آمده است که انسان باید لباس اهل زمان خود را بر تن کند که عرف آن را بپسندد.

استاد درس خارزج حوزه علمیه قم درباره فلسفه لباس از نگاه قرآن گفت: فلسفه لباس در قرآن این است که عیب را بپوشاند و باعث زینت افراد باشد، ولی تعدی از فلسفه پوشش درست نیست، یعنی کسی لباسی را بر تن کند که عیوب او را آشکار و بدن او را نمایان سازد.

وی یادآور شد: رابطه‌ای که در این سوره بین لباس و تقوی بیان شده است، این است که لباس باید نمادی از تقوی و خویشتن‌داری باشد و فرد را از مدار تقوی خارج نکند، بنابراین لباس نباید از پوشش‌های اهل کفر و فسق باشد.

مفسر قرآن کریم علت تمایل مردم به پوشیدن لباس‌های نامعمول در جامعه را کوتاهی مسؤولان فرهنگی در این زمینه دانست و گفت: علت این که مردم به سمت لباس‌های بدن‌نما گرایش دارند این است که از طرف متولیان فرهنگ در این زمینه کمتر صحبت به میان آمده است.

وی در پایان گفت: در زمان باب شدن لباس‌های خلاف شرع و عرف در جامعه، وظیفه مسؤولان و مبلّغان و دانشمندان است که با ادبیاتی که عامه مردم آن را بفهمند، به صورت صریح، موضع اسلام را درباره پوشش و مد و حریم آنها بیان کنند.

شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟/979/ت302/ن

 

ارسال نظرات