۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۱۷۷۴۰۶
احکام روزه‌داری(12)؛

حکم استنشاق دود سیگار و مصرف مواد مخدر و ناس در روزه‌داری

خبرگزاری رسا ـ عضو ستاد ترویج احکام با بیان این‌که دود سیگار حکم غبار غلیظ را دارد و روزه را باطل می‌کند، گفت: عدم مراقبت از ورود دود سیگار به حلق، افزون بر بطلان و امساک روزه، کفاره هم دارد.
احکام و مسائل شرعي

حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ادامه مباحث مربوط به مبطلات روزه با بیان این‌که رساندن غبار غلیظ به حلق یکی از مبطلات روزه است، گفت: اگر بخار غلیظ به حلق برسد بنابر احتیاط واجب حکم غبار را دارد و روزه را باطل می‌کند.

 

وی با اشاره به حکم کسانی که کارشان آشپزی است و هنگام برداشتن در دیگ، ممکن است بخار فراوانی را استنشاق می‌کنند، توضیح داد: معمولاً این بخار چندان غلیظ نیست، اما اگر غلیظ باشد، حکم غبار غلیظ را دارد.

 

دود سیگار حکم غبار غلیظ را دارد

 

وی همچنین با اشاره به حکم کشیدن سیگار در ماه مبارک رمضان، با بیان این‌که دود سیگار حکم غبار غلیظ را دارد و روزه را باطل می‌کند، افزود: فقها بنابر احتیاط واجب کشیدن سیگار در ماه مبارک رمضان را جایز ندانسته و آن را مبطل روزه می‌دانند.

 

عضو ستاد ترویج احکام خاطرنشان کرد: اگر فرد روزه‌داری در کنار یک فرد سیگاری حضور داشت و از ورود دود سیگار به حلق خود مراقبت نکرد، این عدم مراقبت عمدی محسوب شده و افزون بر قضای روزه، کفاره هم دارد.

 

مصرف مواد مخدر روزه را باطل می‌کند

 

حجت‌الاسلام وحیدپور اصل استفاده از مواد مخدر را حرام دانست و با بیان این‌که شیشه و کراک حرام و کشیدن آن معصیت است و اگر در هنگام کشیدن چیزی به حلق برسد، روزه را باطل می‌کند، ابراز داشت: کشیدن شیشه و کراک هرچند دود رقیقی دارد، روزه را باطل می‌کند.

 

وی با بیان این‌که استعمال ناس روزه را باطل می‌کند و این بطلان عمدی محسوب می‌شود، قضا و کفاره دارد، گفت: اگر تنها طعم ناس به حلق و گلو برسد، برای روزه اشکال ندارد، اما آن‌طور که ما سؤال کردیم، افرادی که ناس را در دهان می‌گذارند شیره آن را پایین می‌دهند که برای روزه اشکال دارد و آن را باطل می‌کند.

 

عضو ستاد ترویج احکام در تبیین این موضوع توضیح داد: زمانی سنگ‌ریزه را در دهان می‌گذریم که نه شیره دارد و نه چیز دیگر؛ بنابراین مبطل روزه نیست، اما زمانی آدامس در دهان گذاشته می‌شود که تنها مزه آن مطرح نیست، بلکه شیره آن هم پایین داده می‌شود، که برای روزه اشکال دارد. /920/د102/ی

ارسال نظرات