بررسی علل انحراف فرقه های «ناکثین، قاسطین و مارقین»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد باقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد عصر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی از ضرورت کسب تقوا سخن گفت و اظهار کرد: انسان دارای قدرت اختیار و توان اطاعت یا معصیت الهی است که تقوا سبب کنترل این قدرت می شود و از سوء استفاده از آن و حرکت در مسیر معصیت جلوگیری می کند.
وی با بیان اینکه علایق و تمایلات قدرتمند و حریص انسان نیازمند کنترل به وسیله تقوا است، ادامه داد: جامعه و دنیای پیرامون انسان پر از فتنه و آفات است که انسان باید قدرتی داشته باشد تا در عین زندگی در کنار این آفات، سالم زندگی کند.
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه به بیان سه نمونه از بی تقوایی و ناتوانی انسان در کنترل قدرت اختیار، علایق و آفات پیرامونش در تاریخ اسلام پرداخت.
حجت الاسلام فرزانه تصریح کرد: معاویه انسانی حیله گر و دارای قدرت اطاعت و معصیت خداوند بود که از این قدرت فقط در جهت معصیت خداوند و رسیدن به خواسته هایی حیوانی از جمله قدرت، شهوت و ثروت استفاده کرد.
وی ادامه داد: معاویه آنقدر از این قدرت اختیارش در راه معصیت پروردگار استفاده کرد که امام علی(ع) در نامه ای خطاب به او می فرماید: «تو آدم عیاش، خوش گذران، تن پرور و حیوان صفتی هستی؛ هرچه شیطان از تو طلب کرده است به او داده ای و هر آرزویی که داشته برایش برآورده کرده ای و شیطان مانند روح و خون در سرتاسر وجود تو حضور دارد.»
امام جمعه موقت مشهد عنوان کرد: معاویه با توجه به شناخت خودش و سخنان پیامبر(ص) و افراد مخلص و پاک و حتی انسان های ریاکار و پست، شناخت خوب و کاملی نسبت به امام علی(ع) داشت اما به دلیل نداشتن تقوا و سوء استفاده از قدرت اختیار و اطاعت و معصیت خداوند به مقابله با امیرالمونین(ع) پرداخت که یکی از جنایات او ایجاد جنگ صفین بود.
حجت الاسلام فرزانه خاطرنشان کرد: طلحه و زبیر نیز شناخت کاملی از امام علی(ع) داشتند؛ آن ها می دانستند که امام علی(ع) نخستین مسلمان، پرورش یافتۀ دامن پیامبر(ص)، فاتح جنگ های سرنوشت ساز صدر اسلام، همسر دختر رسول الله(ص) و کسی است که پیامبر(ص) در غدیر به دستور خداوند او را به جانشینی خود منصوب کرده بود.
رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: امام علی(ع) پس از رسیدن به خلافت از سهم طلحه و زبیر از بیت المال در زمان خلفای سه گانه کاست و آن را با سایر مردم برابر کرد و سپس پیشنهاد آن ها برای کسب استانداری را رد کرد.
وی اظهار کرد: طلحه و زبیر به پول و مقام علاقه داشتند و امام علی(ع) هیچ کدام را به آن دو نفر نداده بود از این رو آن ها یا باید علایق و تمایلات دنیایی خود را به وسیله تقوا کنترل می کردند و یا با پیروی از غرایز و علایقشان جنگ جمل را به راه می انداختند.
حجت الاسلام فرزانه تأکید کرد: انسان علوی به معنای انسان فقیر نیست بلکه کسی است که وابستگی و دلبستگی ای به دنیا ندارد.
امام جمعه موقت مشهد بیان کرد: خوارج که جنگ نهروان را به راه انداختند، انسان هایی بودند که از کثرت نماز بر پیشانی هایشان پینه بسته بود و چشم هایشان به علت گریه برای خدا از حالت عادی خارج شده بود.
وی با بیان اینکه خوارج دچار آفات اجتماعی شده بودند، اظهار کرد: در زمان آن ها حق و باطل در هم آمیخته شده بود و تشخیصشان از یکدیگر دشوار بود؛ از طرفی به علت 25 سال خانه نشینی امیرالمومنین(ع) و دوری از رهبری جامعه اسلامی، معرفت اسلامی به اندازه کافی رشد نکرده بود از این رو خوارج بصیرت، تقوا و هوشمندی کافی برای شناخت حق از باطل را نداشتند./9312/پ202/پ