تحمل رنج و مبارزه با نفس برای چشیدن شیرینی ایمان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در سیزدهمین جلسه سخنرانی خود با موضوع «راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی» در مسجد امام صادق(ع) میدان فلسطین با اشاره به این بحث رنج یک بحث عالی تربیتی و عرفانی است، گفت: به دست آوردن محبت خداوند متعال، بدون رنج ممکن نیست. کسی که محبت خدا را در دل دارد، دوست دارد برای خدا رنج و سختی زیاد بکشد. موضوع رنج بسیار عارفانهتر و عمیقتر از این است که بگوییم «رنج، ذاتی این دنیا است». رنج، شأن بسیار بالاتر و شریفتری دارد.
رنج بدون برنامه الهی، آثار خوبی بر روح نمیگذارد
وی ادامه داد: توجه به موضوع رنج و کسب آثار تربیتی آن بدون برنامه ممکن نیست و باید «برنامه رنج» را هم در تکلیف و هم در تقدیر بشناسیم. رنج بدون برنامه، رنج عالی وخوبی نیست و آثار خوبی بر روح نمیگذارد. «رنج با برنامه» مربی و مدیری دارد که فوقالعاده طراح است و این مدیر، پروردگار عالم است.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: یکی از سختیهای رنج این است که علت رنج را نمیدانی. وقتی مربی بدنسازی یک تیم ورزشی، سختیها و حرکتهایی را به اعضای تیم میدهد، به آنها میگوید که هدف از این نوع حرکتها و سختیها و تمرینها چیست و این حرکات ورزشی چه اثری روی بدن آنها دارد، ولی خدا غالبا چیزی در مورد فلسفه رنجهایی که ارائه میکند، نمیگوید و تو هم باید به کار او ایمان داشته باشی.
رابطۀ رنج با چشیدن لذت ایمان
وی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در مورد رنج این است که ببینیم رنج با چه چیزهایی مرتبط است. مثلاً رنج با عشق به خدا و صبوری کردن ما مرتبط است. اما یکی از موضوعات مهم، ارتباط رنج با «ایمان» است. رسول خدا(ص) میفرماید: کسی که اکثر همّ او رسیدن به خوشیها و شهوات باشد، از قلبش حلاوت ایمان زدوده میشود و ایمان دیگر برای او شیرین نیست؛ مَنْ کَانَ أَکْثَرُ هَمِّهِ نَیْلَ الشَّهَوَاتِ، نَزَعَ مِنْ قَلْبِهِ حَلَاوَةَ الْإِیمَانِ(مجموعه ورام/ج2/ص116). یا امام صادق(ع) میفرماید: «چشیدن حلاوت ایمان بر دلهاى شما حرام گشته مگر آنگاه که در دنیا زهد پیشه کنند؛ حرامٌ على قلوبِکُم أنْ تعرِفَ حَلاوةَ الإیمانِ حتّى تَزهَدَ فی الدّنیا»(کافی/2/128) شیرینی ایمان چیست؟ آیا اینکه بچهای مادر داشته باشد، شیرین است؟ آیا اینکه کسی همسر و خانواده داشته باشد شیرین است؟ اگر کسی مریض شود و دوستان او به عیادتش بیایند، شیرین است؟ اگر کسی یک رفیق و دوست بسیار صمیمی داشته باشد، شیرین است؟ اگر کسی مورد تشویق و محبت همه مردم باشد، شیرین است؟ بله، همه این موارد شیرین است ولی ایمان از همه این نوع شیرینیها، شیرینتر است و اگر کسی شیرینی ایمان را بچشد، شیرینی همه اینها را فراموش میکند.
ایمان انسان را از تنهایی در میآورد
حجت الاسلام پناهیان با اشاره به این که ایمان انسان را از تنهایی در میآورد و باعث میشود که خدا انیس و مونس انسان شود، گفت: ایمان به خدا، انسان را از وحشت در میآورد. ایمان به خدا، مهربانترین وجود در عالم را به نزدیکی تو میآورد. ایمان به خدایی که رحمان و رحیم است، نتایج عجیبی دارد. دنبال هر چیزی غیر از ایمان بروی، حلاوت ایمان را نچشیدهای. حلاوت ایمان، یک شیرینی در کنار سایر حلاوتها نیست. کسی که لذت ایمان و شیرینی آن را میچشد، جایی برای شیرینیهای دیگر نخواهد داشت.
وی بیان داشت: وقتی مردم در حسینیه جماران شعار میدادند «روح منی خمینی، بت شکنی خمینی» برای امام(ره) لذتی نداشت. چون امام(ره) از ایمان به خدا لذتی برده بود که این ابراز محبتهای مردم در مقابل محبتهای خدا هیچ بود. امام آنقدر ترک شهوات و خوشیها کرده بود که به لذت ایمان رسیده بود. بر اساس فرمایش رسول خدا(ص) کسی که دوست دارد لذتهای دیگر را بچشد، هیچگاه به لذت ایمان نمیرسد؛ چه برسد به کسی که پیگیر و دلبستۀ لذتهای دیگر است. لذت و شهوت هم، منحصر در شهوات جنسی نیست، بلکه همۀ دل بخواهیهای وجود انسان را در بر میگیرد که گاهی سلبی است مانند غضب که چیزی را از خودت دفع میکنی و گاهی ایجابی است که منفعتی را به سمت خودت جلب میکنی.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند ایمان را محبوب مؤمنین قرار داده و آن را در قلب آنها زینت داده و زیبا قرار داده است؛ زیبایی و جذابیتی که انسان را مست و محسور میکند. خداوند میفرماید: «وَ لکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإِیمانَ وَ زَیَّنَهُ فِی قُلُوبِکُمْ»(حجرات/7) خداوند در اثر ایمان دور انسان را میگیرد تا احساس غریبی نکند. برای همین میفرماید: «ما از رگ گردن به انسان نزدیکتریم؛ نَحنُ أَقرَبُ الیهِ مِنْ حَبْلِ الوَرید»(ق/16). آیه دیگر میگوید: «و هر جا که باشید او با شماست؛ وَ هُوَ مَعَکُمْ أَینَما کُنْتُمْ»(حدید/4) و همچنین میفرماید «أَینََما تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللّه»(بقره/115) هیچ انسانی نمیتواند دور آدم را بگیرد. فقط خداوند است که میتواند دور انسان را بگیرد و او را احاطه کند. آدم نمیتواند تنها زندگی کند. و هیچ کس مانند خدا انسان را از تنهایی در نمیآورد.
ایمان، تنفر از معصیت پدید میآورد
وی بیان داشت: کسی که حلاوت ایمان را میچشد و ایمان نزد او محبوب واقع میشود، اتفاق دیگری هم برایش میافتد و آن این است که از کفر و فسوق و عصیان بدش میآید. از ایمان به غیر خدا و عمل زشت بدش خواهد آمد. اگر کسی زشتی گناه را درک کند و از آن تنفر پیدا کند، دستمایۀ خوبی برای مناجات با خدا پیدا کرده است؛ چون میفهمد گناه چقدر پلید و زشت است و از ته دل استغفار میکند و با خدا مناجات میکند.
برای چشیدن شیرینی ایمان، تحمل رنج و مبارزه با نفس ضروری است
استاد حوزه علمیه با اشاره به این که برای چشیدن شیرینی ایمان، تحمل رنج و دوری از بدیها به وسیله مبارزه با نفس ضروری است، افزود: امیرالمؤمنین علی(ع) میفرماید: نفس خودتان را در انجام طاعات، وادار به صبر کنید و آن را از پلیدی بدی ها مصون نگه دارید تا شیرینی ایمان را بچشید (صَابِرُوا أَنْفُسَکُمْ عَلَى فِعْلِ الطَّاعَاتِ وَ صُونُوهَا عَنْ دَنَسِ السَّیِّئَاتِ تَجِدُوا حَلَاوَةَ الْإِیمَان؛ غررالحکم/حدیث81).
وی با بیان این که ایمان و ارتباط با خدا، با زجر و سختی بدست میآید نه با کلاس اصول عقاید، بیان داشت: البته کلاس اصول عقاید هم خوب است ولی برای پاسخ دادن به دشمن. یعنی اگر دشمن بخواهد عقاید و ایمان تو را از تو بگیرد، کلاس اصول عقاید خوب است ولی به شرط اینکه ایمانی داشته باشی که دشمن بخواهد آن را بگیرد.
چرا گاهی انسان زجر میکشد، اما حلاوت ایمان را نمیچشد؟
حجت الاسلام پناهیان در ادامه خاطرنشان کرد: انسان باید خودش را بهتر بشناسد و زجر بیفایده نکشد. چون گاهی زجر میکشد، اما این زجر او را بالا نمیبرد و حلاوت ایمان را نمیچشد. یکی از علتها این است که هنگام سختی، به دنبال جبران این سختیها بوده است. مانند برخی که بهظاهر باتقوا و زاهد میشوند و همه چیز را مراعات میکنند تا یک وقتی فرصتی پیدا کنند و همه چیز را جبران کنند. این افراد هرچقدر هم سختی تحمل کنند، حلاوت ایمان را نمیچشند چون به دنبال فرصتی برای جبران سختیها بودهاند و در واقع این سختیها را برای رسیدن به یک راحتی دنیایی بالاتر تحمل کردهاند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال کسی که از شهوات چشمپوشی میکند ولی به دلیل حب مقامی که دارد در فکر رسیدن به مقامات است، شیرینی ایمان را نمیچشد. چنین افرادی مصداق عبارت قرآنی «خسر الدنیا و الآخرة» میشوند. شهوت مقام، اجازه ورود حلاوت ایمان را به قلب را نمیدهد. یکی از دلایل اینکه برخی از لوتیمسلکها و قدارهبندها یک دفعه آدمهای خوبی میشوند به همین دلیل است که از گذشته خود آگاهند و هیچوقت شهوت مقامهای عرفانی را ندارند.
استاد حوزه علمیه در پایان اظهار داشت: برای اینکه خدا حلاوت ایمان را به ما بچشاند باید سختیها و رنجها را صادقانه تحمل کنیم؛ نه برای رسیدن به شهوات دیگر./916/پ201/ع