کمک به ایتام و نیازمندان، سبب پاک شدن گناهان می شود
حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به ایام ماه پر برکت رمضان و شور و شوق مردم نسبت به یاری رساندن و کمک به نیازمندان و ایتام بیان داشت: بیش از آن که شخص محتاج به کمک ما نیازمند باشد ما خود به این کمک کردن به طرف مقابل نیازمند هستیم.
برکات کمک به نیازمندان
وی افزود: در روایات اهل بیت به ما رسیده است که ما سه برکت را در کمک به نیازمندان مشاهده می کنیم. ما گناه کاریم به زبان ساده می گویم کمک به نیازمندان گناه پاک کن است و هیچ چیز به این اندازه باعث از بین رفتن و پاک شدن گناهان نمی شود.
استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: پاک کردن گناه در این دنیا خیلی ارزان است در برزخ گران می شود و در قیامت خیلی گران تراست در آنجا با آتش گناه را پاک می کنند اما در اینجا با دستگیری از یک نیازمند و یا برطرف کردن اندوه یک مستمند و یا با پاک کردن اشک یک یتیم، گناه آدم را پاک می کنند و نادیده می گیرند. پس ما بیشتر به این کمک کردن به محرومان و مستمندان نیازمندیم.
وی در ادامه با اشاره به آیه 103 سوره توبه « خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم بِهَا » افزود: صدقه قرب به خدا و اولیاء را موجب می شود کسی نمی تواند بگوید من این قرب به خدا و اولیاء خدا را نمی خواهم این یک نردبان برای نزدیکی به رحمت و مغفرت خدا خصوصا در این ماه برکت و رحمت و مغفرت که باید قدر دانست و از آن به بهترین وجه بهره برد.
حجت الاسلام ماندگاری بیان داشت: امام رضا(ع) فرمود، هرکس گره از کار یک مؤمن باز کند خداوند در روز قیامت گره از کار او باز می کند.
وی افزود: پس نتیجه می گیریم که کمک به نیازمندان و ایتام، گناه پاک کن، بالابر و گره باز کن است. حال اگر نیاز به این اسباب داریم باید سرعت بگیرم و ما به سمت محرومان برویم نه اینکه روی گردان شویم «فَاسْتَبِقُوا الخَیْرَاتِ» آیه داریم. اگر محرومی سر راه دیدیم نگوییم دیگران هستند و ما مسیر خود را دور کنیم بلکه « وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ الله»
حجت الاسلام ماندگاری ابراز داشت: کمک فقط مالی نیست، گاهی با آبرو گرو گذاشتن، گاهی صحبت کردن برای شخص نیازمند در جایی که محتاج به میانجی گری است، گاهی با دادن ماشین و یا موبایل به صورت قرضی و یا واسطه شدن برای کار یا ازدواج، درمان و یا اشتغال شخص در صورتی خلاف شرع نباشد و یا با قرض الحسنه دادن می توانیم به سمت مغفرت و رحمت خدا سبقت بگیریم.
وی افزود: با یک هزینه کمی گناه پاک می کنیم قرب به خدا پیدا می کنیم و گره کار ما تضمینی باز می شود پس بهتر است بجای سپردن کار خود به ورثه و چشم دوختن به خیرات آنها در برزخ خود این کار را اکنون انجام بدهیم.
خاطره ای از یک شهید
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: شهید حاج خلیل نعیمی کاردار سفارت ایران در عراق که توسط منافقین شهید شد همسر او می گفت، ایشان دست هیچ کس را رد نمی کرد به او گفتم همه که محتاج نیستند شاید برخی دروغ می گویند. که این شهید بزرگوار پاسخ داد مگر من و تو به خدا دروغ نمی گوییم مگر خدا ما را رد می کند.بعد هم او دروغ می گوید به من چه مربوط، دست پیش من دراز شده که نباید رد شود.
وی افزود: خدا در قرآن فرموده است «وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ» وقتی خدا او را رد نمی کند من چکاره ام که او را رد کنم. در حدیث قدسی به این مضمون داریم که خداوند می فرماید وقتی بنده ای سائلی را رد نمی کند آیا من خدا آن بنده را رد کنم؟ داریم ارحم ترحم تا به دیگران رحم نکنیم به ما رحم نمی کنند.امروز همه از گره های زندگی می نالیم اگر می خواهیم گره ای باز شود برویم گره زندگی دیگران را باز کنیم تا به برکت این کار خدا نیز گره کار ما را باز کند.
حفظ کرامت نیازمندان
حجت الاسلام ماندگاری بیان داشت: ما در کمک به مستمندان سه نکته باید رعایت کنیم. کمک ما با کرامت باشد هر چند طرف مقابل نیازمند نباشد ولی بخاطر انسان بودن او کرامت شخصی که دست دراز کرده هر چند به اشتباه و یا دروغ، رعایت شود. روایت داریم که خلق و یا نیازمند را عیال الله نامیده اند کرامت عیال خدا رو حفظ کنیم ما بدهکار به خدائیم پس باید یک تکریم ویژه ای نسبت به عیال خدا داشته باشیم.او به ما لطف کرده پس به این دلیل کریمانه برخورد کنیم.
وی افزود: ما سه نوع کمک داریم اگر می توانیم هنگام مراجعه نیازمندبه ما یا خود اقدام کنیم و مشکل او را حل کنیم و یا آدرس کسی را بدهیم تا مشکل او را حل کند و به این ترتیب واسطه خیر شویم اما اگر هیچکدام را نتوانستیم در پیش او دست بلند کنیم و برای باز شدن گره او دعا کنیم تا بداند که دغدغه کمک به او را داریم هر چند نمی توانیم. پیامبر فرمود: من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم. کسی که صبح کند در حالی که گرفتاری مسلمانی برایش مهم نباشد او مسلمان نیست.
برخورد آگاهانه و فعال در قبال نیازمندان
حجت الاسلام ماندگاری مورد دوم در برخورد با نیازمندان و کمک به آنها را برخورد فعال دانست و ابراز داشت: در مقابل نیازمند برخورد آگاهانه و فعالانه انجام دهیم برخی موارد پیش می آید که برای از سر باز کردن کسی نمی رویم تحقیق کنیم بدون آگاهی پول می دهیم و این سبب می شود که فرصت طلب ها بیایند وسط و سوء استفاده کنند و دست دراز کنند که باعث بی اعتمادی مردم به این قشر نیازمند واقعی جامعه شود و همه را به این چشم ببینند که شاید این دروغ می گوید. و بر همین اساس روی گردان باشند و مستمندان را رد کنند.که این صحیح نیست و دلیل آن غیر فعال عمل کردن ماست.
وی در ادامه گفت: باید بگوییم بزرگوار مشکل شما با هزارتومان ها حل نمی شود شما آدرس بده ما اکیپی را برای تحقیق و بررسی وضعیت زندگی شما می فرستیم اگر شرایط شما نیاز به کمک داشت اقدام می کنیم مشکل شما را حل می کنیم اگر این رو گفتیم طرف یا می گوید که نه سروکار نگذار نمی خواهی کمک کنی بهانه نیاور که این می رساند محتاج واقعی نیست و وظیفه از گردن ما ساقط می شود.یا می گوید بله و استقبال می کند که معلوم می شود محتاج است.
وی افزود: ما نباید بگوییم طرف ما دروغ می گوید این تهمت می شود ما برخورد آگاهانه انجام بدهیم در مساجد و حرم و دیگر اماکن مأمورینی باید باشند که این قضایا را ساماندهی کنند. زیاد دیدم که می گویند کیف ما را زدند در راه ماندیم و یا پول نسخه نداریم در این مقابل از او بخواهیم که بجای دادن پول، مستقیما خودمان اقدام کنیم. و برای رفتن او بلیط تهیه کنیم یا خودمان نسخه را بگیریم و دارو بگیریم که اگر واقعا محتاج باشد قبول می کند و اگر غیر آن باشد به بهانه ای می رود که در اینجا ما وظیفه خود را انجام دادیم و چیزی بر گردن ما نیست.
حجت الاسلام ماندگاری در پایان سومین موردی را که باید هنگام کمک به نیازمند رعایت شود را عدم منت گذاری نام برد و افزود: مواظب باشیم موقع کمک و یا بعد آن با منت عمل خود را خراب نکنیم.« لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَالأذَى » وقتی منت بگذاریم و بروی طرف مقابل بیاریم باعث ناراحتی روحی روانی او می شود و نیز از طرفی عمل نیکی که انجام دادیم باطل می شود./933/پ201/پ