۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۱۷۸۰۲۱

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به یک شبهه درباره تقلید

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: گاهی برخی افراد در گوشه و کنار جوانان را وسوسه می کنند که احتیاجی به تقلید از مرجع تقلید نیست؛ در حالی که این مساله دقیقا مثل آن است که گفته شود بیمار نیاز به مراجعه به طبیب ندارد.
نماز و تفسير قرآن کريم توسط آيت الله مکارم شيرازي در حرم مطهر حضرت معصومه(س)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در شانزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم که در حرم کریمه اهل بیت(ع) برگزار شد، در ادامه تفسیر آیه «وَقَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِینَ الزَّکَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» تاکید کرد: زندگی ما در عرصه های مختلف سیاسی، ‌اجتماعی و اخلاقی باید هماهنگ با اطاعت فرمان خدا، حضرت رسول(ص) و جانشینان بر حق ایشان باشد.

 

این مرجع تقلید با بیان این‌که ما شیعیان معتقدیم در اسلام خلاء قانونی نداریم و هیچ حادثه ای در زندگی بشر نیست مگر این که اسلام درباره آن قانون دارد، تصریح کرد: تمام قوانین به صورت کلی و جزیی در قرآن و سنت ذکر شده است.

 

 پیروی از اهل بیت ضامن سعادت انسان است

وی پیروی از تعالیم اسلام و سفارش‌های پیامبر(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را عامل سعادت انسان دانست و گفت:‌ اگر به تعلیمات و تاکیدات معصومان(علیهم السلام) مراجعه کنیم درمی یابیم که برای همه مسائل دستور العمل و برنامه وجود دارد و باید به آن عمل کرد.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم در پاسخ به شبهه ای مبنی بر این که با وجود قرآن و روایات چه نیازی به تقلید از مراجع است؟ گفت: ما از افرادی که این شبهه را مطرح می کنند، سؤال می کنیم زبان قرآن عربی است و اگر انسان سه علم صرف، نحو و لغت را نداند امکان استفاده از قرآن را نخواهد داشت؛ اضافه بر این، برای فهم احادیث نیز باید به علم رجال، درایه، علم اصول و قواعد فقهیه تسلط داشت و طبیعتا هر فردی نمی تواند این شرایط را داشته باشد و ناچار به تقلید کردن از مرجع تقلید است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: گاهی برخی افراد در گوشه و کنار جوانان را وسوسه می کنند که احتیاجی به تقلید از مرجع تقلید نیست؛ در حالی که این مساله دقیقا مثل آن است که گفته شود بیمار نیاز به مراجعه به طبیب ندارد.

 

آیه تطهیر از سرمایه های شیعه است

این مرجع تقلید با اشاره به آیه تطهیر«إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» خاطرنشان کرد: این آیه از سرمایه های شیعه است و روایات متعددی در کتب اهل سنت درباره این آیه وجود دارد.

 

وی با تاکید بر این که ما معتقدیم آیه مذکور آیه عصمت و مختص اهل بیت پیامبر(ص) است، یادآورشد: برخی می گویند مراد از اهل البیت در این آیه همسران پیامبر(ص) هستند، در حالی که بیست ضمیر و یا بیشتر در آیات قبل است که به صورت جمع مؤنث آمده، اما در اینجا استثنائا دو ضمیر(عنکم و یطهرکم) جمع مذکر است و طبیعتا شامل همسران پیامبر نخواهد شد.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: صرفنظر از روایات شیعه، تامل در کتب علمای برادران اهل سنت و روایات آنها نشان می دهد که مخاطب این آیه همسران حضرت رسول(ص) نیستند بلکه اهل بیت عصمت و طهارت هستند.

 

وی تصریح کرد: خداوند متعال این آیه را در حق پنج تن آل عبا نازل کرده است، برخی نیز معتقدند این آیه(إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا) همراه آیه 33 سوره احزاب نازل نشده، بلکه بعدا در کنار آن گذاشته شده است.

 

 تاکید بر بهره گیری هرچه بیشتر مردم از لیالی پر فیض قدر

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: ما افتخار می کنیم پیشوایانی معصوم داریم که گرد و غبار خطا و اشتباه در تمام عمر بر دامان شان ننشسته است، وقتی الگوهای ما چنین شخصیت هایی هستند ما هم باید سعی کنیم خود را به آنها نزدیک کنیم.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی شب های قدر را فرصتی ارزنده برای راز و نیاز با خدای متعال دانست و بر ضرورت بهره گیری هرچه بیشتر مردم و روزه داران از این شب ها تاکید کرد. /924/پ202/ج

ارسال نظرات