۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۱۷۸۲۷۵

موزه موقت علما و مفاخر آذربایجان در تبریز افتتاح شد

خبرگزاری رسا ـ موزه موقت علما و مفاخر آذربایجان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبریز مورد بهره برداری قرار گرفت.
افتتاح موزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، علی داننده، مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی آذربایجان شرقی امروز در مراسم افتتاح موزه موقت علما و مفاخر آذربایجان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبریز همراه بود، اظهار داشت: طرح «مفاخر آذربایجان نمادهای عزت و سربلندی ایران اسلامی» از سال ها پیش آغاز شده که این موزه بخشی از این طرح محسوب می شود.


وی برگزاری کنگره‌ها و نشست‌های علمی و فقهی در کنار این موزه را از دیگر فعالیت های فرهنگ و ارشاد اسلامی در معرفی ابعاد شخصیتی بزرگان و مفاخر دینی آذربایجان برشمرد و گفت: برگزاری کنگره‌هایی برای معرفی بزرگان پیش بینی شده که برای نمونه سال گذشته کنگره آیت الله قاضی، عارف بزرگ جهان تشیع را برگزار کردیم.


داننده با بیان این‌که در حوزه علمای دینی و مفاخر حوزوی هر کاری انجام شود، هنوز زمینه و بستر برای انجام کارهای بزرگ تر فراهم است، خاطرنشان کرد: افتتاح این موزه تنها مقدمه ای برای کارهای بزرگ است، که امیدواریم با پیشرفت پروژه و افتتاح ساختمان خاص موزه علما و مفاخر در تبریز مکانی در شأن آن بزرگواران مورد بهره برداری قرار گیرد.


وی در ادامه با تشریح بخش های مختلف موزه موقت علما و مفاخر آذربایجان اظهار داشت: در این موزه استاد حسن مردانه با هنر نقاشی تصاویر 50 تن از علما و 20 تن از شهدا را ترسیم و تمام اسناد تاریخی مربوط به پیشینه علما بر عهده این هنرمند بزرگوار بوده است، همچنین استاد حسین رسام، خوشنویس برجسته تبریزی تحریرگر بیوگرافی علما بوده است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی مجری طرح، مدیریت و تحقیق و پژوهش موزه علما و مفاخر آذربایجان را حجت الاسلام مولایی معرفی کرد و افزود: این طرح جامع با هدف بازشناسی و آشنایی عموم مردم، با راه و روش بزرگان علم و عرفان و ‌نشر آموزه‌های متعالی قرآن کریم و ائمه اطهار (ع) اجرایی می شود.


وی با بیان این‌که این طرح در سه بخش «عالمان دینی و عارفان اسلامی»، «شاعران و نویسندگان» و «شهیدان و هنرمندان» در حال اجراست، یادآور شد: پژوهش علمی و نگارش دانشنامه‌ مفاخر آذربایجان، تهیه‌ تابلوهای تصاویر و کتیبه‌های خوشنویسی از شرح حال مختصر مفاخر و مشاهیر، چاپ مجموعه‌ تصاویر و شرح حال‌ها در قالب آلبومی نفیس از جمله کارهای صورت گرفته است.


داننده تولید فیلم مستند، نمایشنامه و رمان از سیر زندگانی مفاخر، ایجاد سایت موزه‌ی مجازی از آثار تولید شده، برگزاری کنگره‌های بزرگداشت بزرگان علم، عرفان و ادب را از دیگر کارهای انجام گرفته در این طرح عنوان کرد و گفت: برای موزه علما زمینی به مساحت 6 هزارو 500 متر در میدان آذربایجان تبریز اختصاص داده شده است./935/پ202/ب

ارسال نظرات