۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۱۷۸۴۹۵
استاد حوزه و دانشگاه:

خوش اخلاقی و صداقت سرمایه ایمان است

خبرگزاری رسا ـ حجت‎الاسلام حیدری کاشانی با بیان اینکه صداقت ویژگی اهل ایمان است و ملاک مسلمانی و ایمان افراد بستگی به میزان راستگویی آنان دارد، گفت: خوش‌اخلاقی و صداقت سرمایه ایمان است.
حجت الاسلام حيدري کاشاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمدباقر حیدری کاشانی در نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر کریمه اهلبیت(ع) با اشاره به داستانهای قرآنی، گفت: خداوند متعال داستان انبیا را در قرآن بیان میکند تا ما با الگوگیری از این افراد به سعادتمندی برسیم.

وی ادامه داد: تاکنون 124 هزار پیامبر از سوی خداوند متعال برای هدایت بشر فرستاده شده است و خدا تنها نام بیست و پنج نفر از آنان را در قرآن بیان میکند، حضرت ادریس(ع) نیز از پیامبرانی هستند که خدا داستان ایشان را برای الگوگیری مردم بیان میکند.

استاد حوزه و دانشگاه صداقت را مهمترین ویژگی حضرت ادریس(ع) دانست و اظهار داشت: این پیامبر الهی از نسل ششم حضرت آدم(ع) بود و به ایشان ادریس گفته میشد چرا که اهل تدریس و تعلیم صحیفههای پیامبران گذشته و سی صحیفهای نازل شده بر خودشان بودند.

وی افزود: نخستین کسی که نوشتن با قلم را به بشر آموخت حضرت ادریس(ع) بود، همچنین ایشان نخستین فردی بودند که خیاطی را با تعالیم جبرئیل یاد گرفتند، حضرت ادریس(ع) به شاگردان خود نوشتن سخنان خداوند متعال را با قلم آموخته بودند، مقام ایشان در مسجد سهله است که محل سکونت، خطاطی و خیاطی ایشان بوده است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به آیات و روایت، اظهار داشت: خداوند متعال درباره حضرت ادریس میفرماید «به یاد بیاورید سیره علمی، عملی و اخلاقی ادریس را که او فردی صادق بود»، تمام فضایل اخلاقی در هر پیامبری وجود دارد ولی هر پیامبری یک ویژگی خاص دارد که صداقت نیز ویژگی خاص حضرت ادریس(ع) بود و به واسطه همین صداقت به مقامهای رفیع و درجات عالی الهی رسیدند.

وی تصریح کرد: نام حضرت ادریس(ع) در قرآن کریم دو مرتبه بیشتر بیان نشده است، ولی در آیات بسیاری به سیره عملی ایشان اشاره شده است، حضرت ادریس(ع) نخستین فردی بودند که حکمتهای عرفانی که با قلم به ثبت رساندند.

حجتالاسلام حیدری کاشانی با تأکید بر صداقت در اعمال و رفتار گفت: پیامبر(ص) در روایتی میفرمایند «نزدیکترین شما امت به من راستگوترین شما در گفتار است»، صداقت ویژگی اهل ایمان بوده و ملاک مسلمانی و ایمان افراد بستگی به میزان صداقت و راستگویی آنها دارد.

خوش اخلاقی و صداقت سرمایه ایمان است

وی ادامه داد: روزی فردی از رسول الله(ص) سؤال کرد که آیا مؤمن گرفتار شهوت حرامی، دزدی و دروغگویی میشود، پیامبر(ص) در جواب فرمودند ممکن است مؤمن گرفتار شهوت حرام و دزدی شود ولی هیچگاه دروغ نمیگوید.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه به فرموده قرآن کریم فردی که دروغ میگوید مؤمن نیست، خاطرنشان کرد: در هنگام گناه روح ایمان از مؤمن گرفته میشود و پس از گناه روح ایمان به او پس داده میشود و به همین سبب است که فرد پس از گناه حس میکند که در هنگام انجام گناه خودش نبوده است.

وی تصریح کرد: امام علی(ع) میفرمایند «سرمایه ایمان خوش اخلاقی و آراسته شدن به صداقت است»؛ مرتبه نخست در صداقت نیت است، انسان باید در نیت خود صادق بوده و اهل غلو نباشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه افراد در مسیر حق باید صادق باشند، گفت: دلیل اینکه منافقان همانند کفار در قعر جهنم بوده و منفورترین افراد در نزد خداوند متعال هستند کذبشان است، چرا که منافقان در نیت صادق نیستند هر چند در ظاهر نسبت به گفتار و رفتار خود راستگو باشند.

رسیدن به حق با گفتار و رفتار علوی صورت می‎گیرد

وی افزود: هر فردی به دنبال حق است باید گفتار و رفتار علوی داشته باشد، از هر سخنی که دروغ و یا حتی بوی دروغ میدهد پرهیز کرده و صداقت را پیشه کند چرا که سعادتمندی افراد به صداقت آن‎ها بستگی دارد، کسی که دنبال توفیقات الهی و توجه اهلبیت(ع) هستند باید صداقت را پیشه کنند.

حجتالاسلام حیدری کاشانی با اشاره به روایتی گفت: در روایت آمده «علی(ع) به تمام مقام الهی به سبب صداقت رسید»، در روز قیامت تنها صداقت برای فرد سودمند بوده و درجات بهشت نیز براساس صداقت  اعطا میشود؛ صداقت در عمل و رفتار نیز نوع دیگری از صداقت است./993/پ202/ی

ارسال نظرات