۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۱۷۹۹۳۲
حجت‎الاسلام ماندگاری:

تشویق مردم به تدبر و تفکر در قرآن وظیفه روحانیت است

خبرگزاری رسا ـ حجت‎الاسلام ماندگاری با بیان این‎که یکی از راه‎های ترویج فرهنگ قرآن تشویق مردم به تدبر و تفکر در آیات آن است، گفت: باید فرمول‎های زندگی و اخلاقی را از قرآن استنباط کرد که وظیفه تشویق مردم به تدبیر در آیات قرآن بر عهده حوزه‎های علمیه، روحانیت و مبلغان است.
حجت الاسلام محمد مهدي ماندگاري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام مهدی ماندگاری، عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا شب گذشته در آیین اختتامیه ترتیل خوانی قرآن کریم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، به روایتی از پیامبر(ص) اشاره کرد، گفت: رسول اکرم(ص) در روایتی میفرمایند «من قرآن و عترتم را میان شما به امانت میگذارم هر کس به این دو تمسک جوید سعادتمند و کسی که از این دو جدا شود گمراه میشود».

وی ادامه داد: باور باید داشته باشیم که قرآن کریم نیز همانند اهلبیت(ع) زنده است و قرآن هدایتگر کتبی و ائمه(ع) هدایتگر حضوری خدا برای به سعادت رساندن بشر هستند و امروز به برکت خون شهدا، نفس امام راحل، رهنمودهای مقام معظم رهبری، دعای امام زمان(عج) و تلاش خادمان قرآنی مراسمهای قرآنی مختلفی در کشور به ویژه اماکن متبرکه برگزار میشود.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر تلاش همگانی در جهت احیای قرآن و عترت در کشور خاطرنشان کرد: باید در جهت گسترش معارف قرآنی در کشور متولیان، خادمان، رسانه ملی و آستانههای مقدس با یکدیگر همکاری سازنده و صمیمی داشته باشند.

وی افزود: نخستین قدم برای افزایش ارتباط مردم با قرآن و عترت اعتماد و باور سازی است، باید باور و ایمان مردم نسبت به غیب را بالا برد و این اقدام در انس بیشتر مردم با قرآن و عترت مؤثر است چرا که تنها ثقلین غیب را دانسته و بیان میکنند.

خطیب توانای کشور تأکید کرد: امروزه مردم کارشناس و متخصص محور شده‌اند و باید بدانند که قرآن و عترت بهترین کارشناسان برای رساندن افراد به اوج کمال هستند، اگر میخواهیم پرواز معنوی داشته باشیم باید به قرآن و عترت پناهنده شویم.

عضو هیأت مدیره مؤسسه روایت سیره شهدا تلاوت قرآن را دومین قدم برای جذب مردم نسبت به انس با قرآن دانست و اظهار داشت: خداوند عزّوجلّ در قرآن میفرماید «وَ رَتِّلِ الْقُرآنَ تَرْتیلاً»،  قرآن نور است و اگر به مشکلی برمیخوریم به سبب بهره نبردن از نور قرآن است، هر فردی از این کتاب الله و ائمه(ع) جدا شود گمراه میشود.

وی تصریح کرد: قدم سوم برای ترویج فرهنگ قرآن تشویق مردم به تدبر و تفکر در آیات آن است، باید فرمولهای زندگی و اخلاقی را از قرآن استنباط کرد که وظیفه تشویق مردم به تدبیر در آیات قرآن بر عهده حوزههای علمیه، روحانیت و مبلغان است.

حجتالاسلام ماندگاری عمل به قرآن را از دیگر راههای ترویج معارف کتاب الله در میان مردم خواند و گفت: نباید تنها قرآن را تقدیس کنیم بلکه اطاعت نیز لازم است، امام رضا(ع) میفرمایند «خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند».

وی افزود: دفاع از قرآن نیز از دیگر راههای آشنا کردن مردم با کلام الله است، هر کس قرآن و عترت را یاری کنند مسلما از رحمت و نصرت الهی نیز بهره مند میشود، نباید تنها به برگزاری جلسات اکتفا شود بلکه باید افراد در هر محیطهای کاری خود قرآن داشته و با آن انس داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان تأکید کرد: خط کشی زندگی ما باید براساس قرآن باشد، امام زمان(عج) یارانی میخواهند که با قرآن انس داشته حق طلب و باطل گریز باشند./993/پ202/ن

ارسال نظرات